Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW chystá zadní světla s OLED, mají mít životnost jako celé auto
11.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nové organické diody nejsou jen tenčí, ale také lehčí, snadněji formovatelné a ekologičtější. Je ale třeba další vývoj, aby lépe svítily.
V posledních letech se stáváme svědky stále častější modernizace světel. Zadní LEDky tak dnes již zřejmě nikoho nepřekvapí, u mnoha značek a modelů pak tuto technologii najdeme i vpředu. Jak nám ovšem ukázalo Audi na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas, jde o poněkud zastaralé řešení. Tím moderním jsou laserové světlomety, které zvládají osvětlovat vozovku na několik set metrů dopředu, aniž by přitom rušily protijedoucí řidiče. S tímtéž systém vzápětí vyrukovalo BMW, které jej navíc od letošního podzimu pustí do prodeje jako příplatkovou výbavu u hybridního sporťáku i8.
Samozřejmě ani nepochybujeme o tom, že se daná technika rozšíří i na další modely, stejně jako lze s jejím výskytem počítat také u jiné konkurence než jen u té se čtyřmi kruhy ve znaku. Tím však máme vyřešenou jen přední část, ale co ta zadní? Tam zjevně zamíří světla typu OLED. Jejich podstatou jsou opětovně diody, tentokráte se však již nejedná o polovodičové krystaly, nýbrž o materiál na organické bázi.
Tyto diody jsou navíc poskládané převážně z polymerů v extrémně tenkých vrstvách, jež na výšku nemají ani 400 nanometrů (jeden nanometr je miliontina milimetru). Jsou tedy více než 150krát tenčí než lidský vlas, který měří okolo 0,06 mm. Celý komponent tak má na výšku zhruba 0,8 až 1,5 milimetru, neboť poskládán je z několika vrstev.
Stinnou stránkou celé věci je ovšem o trochu nižší svítivost, proto zpočátku budou novým diodám asistovat konvenčnější LEDky. Jakmile se však technologické možnosti posunou o trochu dále, pak BMW využije jen organické diody, přičemž teprve v ten moment je možné počítat s maximální úsporou energie a zároveň i snížením hmotnosti.
Mimo to ovšem mají nové diody další výhody. Jelikož totiž není k jejich výrobě třeba žádných speciálních materiálů a kovová složka v nich je extrémně malá, budete je moci na konci jejich životního cyklu vyhodit do běžného kontejneru na sklo. Tím se dále sníží dopad na životní prostředí.
Jen venkovní aplikací se ovšem mnichovská značka nezabývá. Kromě zadních koncových světel se totiž OLED objeví také v interiéru, kde bude vytvářet ambientní osvětlení. Díky možnosti tvarovat diody dle libosti by se přitom světlo mohlo dostat i do míst, kam normální LEDky nedosáhnou.
V obou případech vás pak může těšit životnost, která by měla být stejně dlouhá jako životní cyklus samotného vozu. Bude tedy zajímavé zjistit, jaká bude jejich cena. Ochrana životního prostředí je totiž sice fajn, ale tímto způsobem by se automobilky připravily o částečný zdroj obživy.




BMW chystá zadní světla tvořená organickými diodami. Ty jsou oproti konvenčním především tenčí, lehčí a ekologičtější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Nejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera„Americkej kýbl” si na nejnáročnějším okruhu světa namazal na chleba téměř všechny a všechno hned v několika verzích
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva