Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW chystá zadní světla s OLED, mají mít životnost jako celé auto
11.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nové organické diody nejsou jen tenčí, ale také lehčí, snadněji formovatelné a ekologičtější. Je ale třeba další vývoj, aby lépe svítily.
V posledních letech se stáváme svědky stále častější modernizace světel. Zadní LEDky tak dnes již zřejmě nikoho nepřekvapí, u mnoha značek a modelů pak tuto technologii najdeme i vpředu. Jak nám ovšem ukázalo Audi na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas, jde o poněkud zastaralé řešení. Tím moderním jsou laserové světlomety, které zvládají osvětlovat vozovku na několik set metrů dopředu, aniž by přitom rušily protijedoucí řidiče. S tímtéž systém vzápětí vyrukovalo BMW, které jej navíc od letošního podzimu pustí do prodeje jako příplatkovou výbavu u hybridního sporťáku i8.
Samozřejmě ani nepochybujeme o tom, že se daná technika rozšíří i na další modely, stejně jako lze s jejím výskytem počítat také u jiné konkurence než jen u té se čtyřmi kruhy ve znaku. Tím však máme vyřešenou jen přední část, ale co ta zadní? Tam zjevně zamíří světla typu OLED. Jejich podstatou jsou opětovně diody, tentokráte se však již nejedná o polovodičové krystaly, nýbrž o materiál na organické bázi.
Tyto diody jsou navíc poskládané převážně z polymerů v extrémně tenkých vrstvách, jež na výšku nemají ani 400 nanometrů (jeden nanometr je miliontina milimetru). Jsou tedy více než 150krát tenčí než lidský vlas, který měří okolo 0,06 mm. Celý komponent tak má na výšku zhruba 0,8 až 1,5 milimetru, neboť poskládán je z několika vrstev.
Stinnou stránkou celé věci je ovšem o trochu nižší svítivost, proto zpočátku budou novým diodám asistovat konvenčnější LEDky. Jakmile se však technologické možnosti posunou o trochu dále, pak BMW využije jen organické diody, přičemž teprve v ten moment je možné počítat s maximální úsporou energie a zároveň i snížením hmotnosti.
Mimo to ovšem mají nové diody další výhody. Jelikož totiž není k jejich výrobě třeba žádných speciálních materiálů a kovová složka v nich je extrémně malá, budete je moci na konci jejich životního cyklu vyhodit do běžného kontejneru na sklo. Tím se dále sníží dopad na životní prostředí.
Jen venkovní aplikací se ovšem mnichovská značka nezabývá. Kromě zadních koncových světel se totiž OLED objeví také v interiéru, kde bude vytvářet ambientní osvětlení. Díky možnosti tvarovat diody dle libosti by se přitom světlo mohlo dostat i do míst, kam normální LEDky nedosáhnou.
V obou případech vás pak může těšit životnost, která by měla být stejně dlouhá jako životní cyklus samotného vozu. Bude tedy zajímavé zjistit, jaká bude jejich cena. Ochrana životního prostředí je totiž sice fajn, ale tímto způsobem by se automobilky připravily o částečný zdroj obživy.




BMW chystá zadní světla tvořená organickými diodami. Ty jsou oproti konvenčním především tenčí, lehčí a ekologičtější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025