Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW se u dieselů přiblížilo poměru 1:1 u válců a turb. Představilo bi-turbo tříválec
20.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
To, z čeho jsme si kdysi dělali legraci, se začíná stávat skutečností. Poměr válců a turbodmychadel u spalovacích motorů se u BMW blíží hodnotě 1:1.
Ať už se vám to líbí nebo ne, dieselové motory jsou už pěkných pár let alfou a omegou přinejmenším evropských prodejů BMW. Tím vůbec nejprodávanějším je pak dvoulitrový čtyřválec, aktuálně ve verzi s interním označením B47. BMW jej představilo v roce 2014 jako nástupce pohonné jednotky N47 a agregát je společně s 1,5litrovým tříválcem B37 a třílitrovým šestiválcem B57 součástí stejné rodiny jako benzinové motory B38 (1,2litrový a 1,5litrový tříválec), B48 (dvoulitrový čtyřválec) a B58 (třílitrový šestiválec). Nyní, po třech letech na trhu, se turbodieselové verze dočkaly prvního zásadního přepracování.
Dvoulitrová pohonná jednotka B47 nově disponuje dvojitým přeplňováním, jenž bylo k dispozici pouze ve vrcholném provedení 25d. Nyní je ovšem varianta twin-turbo standardem pro všechny nabízené úrovně, motor proto dostal nové označení B47TÜ1. BMW ovšem kupodivu nešlo ruku v ruce s trendy, dle kterých dvojité přeplňování znamená navýšení potenciálu agregátu. V případě verze 18d lze tedy nadále počítat s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm, provedení 20d opětovně nabízí 190 koní a 400 Nm.
Co je pozoruhodnější, stejného posunu se dočkal také tříválec, z nějž se stala jednotka B37TÜ1. Motor tak má tři válce a dvě turba, čímž se nebezpečně přiblížil tomu, čemu jsme se ještě zkraje downsizingové éry smáli - že přijdou motory, které budou mít při minimálním objemu na každý válec jedno turbodmychadlo. Stejně jako u dvoulitru, i tříválec dává pod kapotou BMW či modelů Mini nezměněných 95 koní a 220 Nm, respektive 116 koní a 270 Nm. Nicméně s příchodem dvojice turbodmychadel mají agregáty nabízet dynamičtější odezvu, jenž má vést ke snížení spotřeby a emisí CO2.
BMW proto dodává, že motory nejen plní normy Euro 6c, ale zároveň jsou připraveny na nové měřicí procedury WLTP a RDE, což je možná ten pravý důvod, proč Mnichov na motory tak razantně sáhl. Za lepšími výsledky v testech má stát vylepšená termodynamika, pro kterou základem byla právě přítomnost dvou turbodmychadel. Menší osazené lopatkami s variabilní geometrií je používáno v pásmu nízkých otáček, kdy je třeba vyšší tlak i přes řidší výfukové plyny, zatímco to větší klasické přichází ke slovu výše.
Stran toho automobilka přepracovala vstřikování, písty či třeba olejový okruh, pozměněny byly i vyvažovací hřídele a optimalizace se dočkal rovněž spalovací proces. Výsledek všech těchto úprav přitom nezlepšil pouze spotřebu, ale zároveň snížil i hlučnost motoru. Přesná data bohužel zmíněna nebyla, nicméně v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách by mělo jít o několik decibelů.
Více si o modifikovaných motorech řekneme v rámci jejich prvního nasazení pod kapotu, aktuálně proto jen dodáme, že předchozí provedení twin-turbo v modelech 25d by se rovněž mělo dočkat modifikací. V tomto případě by ovšem nemělo dojít jen k posunu v rámci spotřeby, emisí a hlučnosti, navýšen by měl být i výkon. Není však jisté, kolik koní nad rámec stávajících 231 značka ze čtyřválce vydoluje.


Dvoulitrový turbodiesel BMW s interním označením B47 se dočkal první zásadní modernizace, nyní tak dvojité přeplňování nabízí na všech úrovních
Zdroj: BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Xavi Fores je jako tester spokojený 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 4 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 6 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 7 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 9 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
