Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch pracuje na vícestupňových automatech pro elektromobily, zvýší efektivitu
18.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Německý výrobce automobilových součástek vyvíjí vícestupňové automaty pro elektrické motory. Hodlá tak zvýšit jejich efektivitu, potažmo dojezd.
Elektrická auta podle mnohých nemají oslnivou budoucnost. Pochybnosti pramení ze stále nedostatečné měrné kapacity akumulátorů, rychlosti jejich dobíjení, životnosti, čistoty jejich výroby a nakonec i příliš vysokých pořizovacích nákladů které v rámci začarovaného kruhu vůz za dobu své kariéry majiteli nízkými provozními náklady jen tak nevrátí. Panuje celková skepse, zda to nakonec náhodou nebude jen dlouhá a zatraceně drahá cesta slepou uličkou, jako už tolikrát. Stále se ale najdou výrobci, kteří v jejich budoucnost věří.
Příležitost vycítila německá společnost Bosch, jejíž produkty má v útrobách pomalu každé modernější auto. Podle svých analytiků predikuje, že v roce 2020 bude na silnici 2,5 milionu elektromobilů, i když v minulém roce jich bylo pouze 100 tisíc. Bosch ale svému tvrzení věří natolik, že už vyvíjí elektromobilům nové automatické převodovky, které by mohly zvýšit provozní efektivitu a prodloužit tak obvykle povážlivě nízkou dojezdovou vzdálenost. Pojďme se tedy v rychlosti podívat, jakým způsobem tohoto cíle hodlá dosáhnout.
Velký a ihned dostupný točivý moment elektromotorů pramenící v relativně vysoký výkon dodávaný od takřka nulových otáček znamená, že tyto pohonné „bezemisní“ jednotky není nutné kombinovat se standardními převodovkami, proto se většina automobilek pro svá čistě elektrická auta s převodovkami vůbec neobtěžuje a dává jim pouze jeden převod. Ten slouží od klidového stavu k přenosu až 20 tisíc otáček za minutu. Je to jednodušší a spolehlivější, uživatelsky bezproblémové, navíc jednoznačně levnější.
V případě hybridů se jsou tu skříně s plynule měnitelným převodem, ale ten je tu zejména kvůli synchonizaci elektromotoru a spalovacího motoru. Bosch ovšem tvrdí, že v elektromobilech brzy přivítáme v sériové výrobě automaty s více než jedním převodem. Popravdě už tady jeden máme, a sice Exagon Furtive-eGT, ten se ale pořád jaksi nedá koupit. Na produkčních dvoustupňových automatech pracuje také odborník na převodovky Antonov ve spolupráci s Jaguarem, ani to ale není příliš hmatatelný výsledek, Bosch by tak mohl významně přispět jejich rozšíření.
Bosch hodlá využití klasických automatů s hydrodynamickým měničem. Zároveň chce vyvrátit klišé, že se automat a elektromotor vzájemně vylučují. Záviset bude prý jen a pouze na optimální volbě převodového poměru, která bude hrát zásadní roli při boji s vyšší efektivitou. I kdyby to nakonec bylo jen pár kilometrů navíc, jistě by se to minimálně výrobcům automobilů mohlo hodit do krámu. Nemuseli by laborovat nad vlastními převodovkami a nakupovali by hromadně od toho nejlepšího, tak jako si dnes spoustu automobilek chodí do skladů firmy ZF. Do budoucna také máme počítat s jasnou nadvládou automatů a dalším ústupem ručně řazených skříní.



Bosch elektromobilům věří natolik, že pro ně vyvíjí nový vícestupňový automat. Zatím má něco takového jen Tesla a Exagon
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025 (4)Nový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
9.10.2025 (5)Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025 (3)
Nejnovější články
Němci stvořili nezastavitelný terénní obytňák, který se na místě změní v menší palác jako filmový Transformer
před 11 hodinamiNěmecko a Itálie pod tíhou zkázy už otevřeně oponují plánům EU: Je třeba zahodit ideologii Green Dealu a začít něco dělat
včeraPokus Lancie o velký návrat končí v těžké křeči, značka navzdory návratu na víc trhů prodává míň aut než Ferrari
včeraŠkoda se teď pokouší stavět atraktivitu elektrických aut na základě odporu k nim, to už je vrchol zoufalství
včeraRusy zaujalo, že si Češi mohou znovu kupovat nové Lady, aniž by porušovali jakékoli sankce
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 10.10. 23:07 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 10.10. 21:00 - mafel
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.10. 19:03 - řidičBOB
- BMW Divize 10.10. 16:24 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.10. 14:51 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 10.09. 12:54 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.09. 12:38 - Eda
- Dotazník na Autoservisy 10.08. 12:21 - Stepan