Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch pracuje na vícestupňových automatech pro elektromobily, zvýší efektivitu
18.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Německý výrobce automobilových součástek vyvíjí vícestupňové automaty pro elektrické motory. Hodlá tak zvýšit jejich efektivitu, potažmo dojezd.
Elektrická auta podle mnohých nemají oslnivou budoucnost. Pochybnosti pramení ze stále nedostatečné měrné kapacity akumulátorů, rychlosti jejich dobíjení, životnosti, čistoty jejich výroby a nakonec i příliš vysokých pořizovacích nákladů které v rámci začarovaného kruhu vůz za dobu své kariéry majiteli nízkými provozními náklady jen tak nevrátí. Panuje celková skepse, zda to nakonec náhodou nebude jen dlouhá a zatraceně drahá cesta slepou uličkou, jako už tolikrát. Stále se ale najdou výrobci, kteří v jejich budoucnost věří.
Příležitost vycítila německá společnost Bosch, jejíž produkty má v útrobách pomalu každé modernější auto. Podle svých analytiků predikuje, že v roce 2020 bude na silnici 2,5 milionu elektromobilů, i když v minulém roce jich bylo pouze 100 tisíc. Bosch ale svému tvrzení věří natolik, že už vyvíjí elektromobilům nové automatické převodovky, které by mohly zvýšit provozní efektivitu a prodloužit tak obvykle povážlivě nízkou dojezdovou vzdálenost. Pojďme se tedy v rychlosti podívat, jakým způsobem tohoto cíle hodlá dosáhnout.
Velký a ihned dostupný točivý moment elektromotorů pramenící v relativně vysoký výkon dodávaný od takřka nulových otáček znamená, že tyto pohonné „bezemisní“ jednotky není nutné kombinovat se standardními převodovkami, proto se většina automobilek pro svá čistě elektrická auta s převodovkami vůbec neobtěžuje a dává jim pouze jeden převod. Ten slouží od klidového stavu k přenosu až 20 tisíc otáček za minutu. Je to jednodušší a spolehlivější, uživatelsky bezproblémové, navíc jednoznačně levnější.
V případě hybridů se jsou tu skříně s plynule měnitelným převodem, ale ten je tu zejména kvůli synchonizaci elektromotoru a spalovacího motoru. Bosch ovšem tvrdí, že v elektromobilech brzy přivítáme v sériové výrobě automaty s více než jedním převodem. Popravdě už tady jeden máme, a sice Exagon Furtive-eGT, ten se ale pořád jaksi nedá koupit. Na produkčních dvoustupňových automatech pracuje také odborník na převodovky Antonov ve spolupráci s Jaguarem, ani to ale není příliš hmatatelný výsledek, Bosch by tak mohl významně přispět jejich rozšíření.
Bosch hodlá využití klasických automatů s hydrodynamickým měničem. Zároveň chce vyvrátit klišé, že se automat a elektromotor vzájemně vylučují. Záviset bude prý jen a pouze na optimální volbě převodového poměru, která bude hrát zásadní roli při boji s vyšší efektivitou. I kdyby to nakonec bylo jen pár kilometrů navíc, jistě by se to minimálně výrobcům automobilů mohlo hodit do krámu. Nemuseli by laborovat nad vlastními převodovkami a nakupovali by hromadně od toho nejlepšího, tak jako si dnes spoustu automobilek chodí do skladů firmy ZF. Do budoucna také máme počítat s jasnou nadvládou automatů a dalším ústupem ručně řazených skříní.



Bosch elektromobilům věří natolik, že pro ně vyvíjí nový vícestupňový automat. Zatím má něco takového jen Tesla a Exagon
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Honda chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit
8.6.2025Jinak nepříliš ceněné Ferrari postavené na míru prezidentovi firmy se prodalo za pořádný ranec, interiér má jako žádné jiné
8.6.2025Data z technických kontrol ukazují, jaké ojeté Hyundai i30 se nejvíc vyplatí. Ideální volba se už pár let nevyrábí
8.6.2025Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025Automobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
9.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva