Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budou levná auta opět lehká? Vědci našli způsob, jak lacino vyrobit karbon
25.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ještě před pár dekádami nebylo nic neobvyklého, když obyčejný kompakt vážil tunu. Pak klidně o půlku víc, teď ale hmotnost klesá a může to zajít i mnohem dál.
Karbon, přesněji uhlíková vlákna a jimi vyztužené plasty se stávají součástí výrobního procesu u stále většího množství automobilek. Horacio Pagani sice prosazoval použití kompozitních materiálů už v 80. letech, ale hlavní nástup přišel později. Výrobci si uhlíkových vláken začali všímat kvůli výborným vlastnostem jako je lehkost a pevnost v takovém poměru, jakého ocel nikdy nemůže dosáhnout.
Tento žádoucí materiál ale v automobilech dodnes není ničím běžným. Situace se pomalu mění, ale zatím je karbon používán v konstrukčních prvcích hlavně drahých aut. Stojí za tím jeho cena, která má dvě hlavní příčiny. Jedním z nich je potřeba ruční práce při výrobě samotných dílů, druhým cena samotného materiálu. Většina komerčních uhlíkových vláken je vyrobena z polyakrylonitrilu, který vzniká z ropy, amoniaku a kyslíku a při jeho výrobě jsou také potřeba drahé katalyzátory. Při energeticky náročné syntéze bohužel navíc vzniká spousta odpadního tepla a toxické chemikálie, které je potřeba likvidovat. Do ceny produktu se navíc promítá i cena ropy. To vše karbon odsuzuje do role exotického materiálu.
Jak se ale ukazuje, nemusí to tak zůstat. Gregg Beckham a jeho tým v americké Národní laboratoři pro obnovitelnou energii úspěšně vytvořil akrylonitril z rostlinných produktů, jako jsou kukuřičné stonky a pšeničná sláma. Ty zpravidla končí v odpadu, takto by se z nežádoucích zbytků stal nepostradatelný zdroj. Podle zveřejněné studie vědci rozložili rostlinné produkty na cukry a přeměnili je na kyselinu. V kombinaci s poměrně levným katalyzátorem dokázali vyprodukovat akrylonitril bez odpadního tepla a bez toxických vedlejších produktů. To ve výsledku znamená jedno - zlomkové náklady na výrobu.
V současné době badatelé spolupracují s externími společnostmi za účelem navýšení výrobní kapacity. Cílem je komerční využívání nového postupu, mimo jiné v automobilovém průmyslu. Beckham okomentoval další plány jeho týmu: „Budeme provádět hlubší výzkum. Kromě výroby měkkého akrylonitrilu jsme také nadšeni tím, že používáme tuto silnou a odolnou chemii k výrobě dalších materiálů každodenního života.“
Pro nás by to znamenalo lehká auta za nižší ceny. Nedokážeme říci, kdy by popsaný vynález mohl přinést podobné důsledky, automobilový průmysl ale už teď mohutně odlehčuje a dostupnost levného karbonu by tento proces pochopitelně zásadně urychlila. Můžeme tak doufat, že se jednou vrátí to, co už někteří z vás ani nebudou pamatovat - nové auto nižší střední vážící klidně méně než 1 tunu, které i se stokoňovým motorem dokázalo předvést slušné dynamické představení. Nemluvě o tom, jak moc to prospívalo agilitě či brzdným schopnostem...














Karbon se používá k výrobě dílů nebo celého monokoku a stará se o lehčí a zároveň pevnější materiál. Tento materiál des zákazník poctivě zaplatí, tomu by mohl být jednou konec
Zdroj: Science
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
VW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před hodinouNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 2 hodinamiVyvíjíme spalovací superauto „lepší než Ferrari”, říká čínská automobilka. A ví, o čem mluví, její šéf s jedním Ferrari sám jezdi
před 4 hodinamiBlackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před 5 hodinamiBMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva