Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budoucností elektromobilů jsou tří- a čtyřstupňové převodovky, říká ZF
12.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
ZF, jeden z největších výrobců převodovek, se vrhá na elektromobily. Vyvíjí pro ně tří- i čtyřkvalty, čekejme lepší zrychlení, maximálku a efektivitu.
Německá firma Bosch již pracuje na vývoji dvoustupňové převodovky pro elektromobily. Společnost ZF, která v současnosti platí za špičku ve výrobě zejména automatických převodovek a od které skříně kupuje spousta automobilek, již pracuje na automatickém tří- až čtyřkvaltu pro auta poháněná elektromotory.
V současnosti elektromobily fungují bez převodovky. Je to levnější a jednodušší řešení, protože poskytují použitelný výkon už od jediné otáčky za minutu. A pokud instalujete dostatečně silné elektromotory, dostanete se i s hmotnostním handicapem, kterým elektroauta trpí, ke zrychlení na stovku srovnatelné se supersporty.
Pro větší efektivitu elektromotorů by se ale převodovky mohly hodit. Elektromotory by tak teoreticky mohly spotřebovávat méně elektřiny a tím by auta mohla dojet dál na jedno nabití - právě mizerný dojezd je totiž jedním z jejich hlavních problémů. A také by zpřevodování mohlo pomoci ještě lepší akceleraci i slabším vozům a mohli byste se i s maximálkou dostat i výrazněji nad 200 km/h.
ZF hovoří o tom, že dvoustupňové převodovky se v elektroautech objeví už v příští generaci a že tří- a čtyřkvalty jsou dalším logickým krokem. Vzpomeneme-li si, že ještě na začátku 21. století se do některých konvenčních aut montovaly nejen čtyřstupňové, ale někdy dokonce i třístupňové automatické převodovky, dá se očekávat, že i počet rychlostí převodovek pro elektromobily poroste. Pokud se tedy použití těch dvou-, tří- a čtyřstupňových osvědčí. Jen neočekávejte tři pedály a klasickou řadicí páku, k mání budou maximálně pádla pod volantem.
Video níže berte prosím jako ilustrační - neukazuje převodovku ZF, nýbrž třístupňovou skříň SST, Sync Shift Transmission, od společnosti KOM. Poměr 1,0 je vlastní současným elektromobilům, tato převodovka by tedy mířila ke zlepšení akcelerace.

Prototyp třístupňové převodovky firmy KOM je poskládán pro lepší akceleraci
Zdroj: Wards Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva