Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025 | Petr Prokopec
Zeď je zeď, ale nemusí tak vypadat. Co když na ni namalujete obraz vytvářející dojem, že jde o pokračující silnici? Systémy Tesly spoléhající na kamery s tím mají problém, ale upřímně: Neměl by právě s tím problém i řidič z masa a kostí?
Mark Rober je někdejší technik NASA, který strávil kus profesního života i prací pro Apple. V posledních letech se však věnuje popularizačním videím na Youtube, kde si získal přízeň více než 65 miliónů odběratelů. V tom posledním se rozhodl prozkoumat možnosti mapování světa pomocí LiDARů. To není žádná supermoderní novinka, 3D map různých objektů vzniklo v posledním desetiletí spousty, mimo jiné jsou využívány i při přenosu reálných okruhů do závodních simulátorů
Mark se nejdříve s přenosným LiDAREM vydal do Disneylandu a s jeho pomocí zmapoval vnitřnosti atrakce zvané Space Mountain. To nás pochopitelně nemusí až tak zajímat. Důležitější je, že se rozhodl ověřit reakce aut vybavených systémy autonomního řízení, které ale získávají informace o okolním světě různými způsoby. Jedno mělo na palubě LiDAR, konkrétně šlo o Lexus RX, který byl upraven firmou Luminar.
Jako kontrolní vzorek mu posloužila jeho vlastní Tesla Model Y, jejíž „mozek” se spoléhá jen na kamery. Elon Musk totiž LiDAR tvrdošíjně odmítá s tím, že když lidem stačí oči, autům musí stačit kamery. Jenže lidé mají mozek, jehož schopnosti reakce na okolí tunila k dokonalosti evoluce po stovky miliónů let. O tom si Tesly bohužel bohužel musí nechat zdát.
Mark to demonstruje u jednoho z testů, kdy oběma vozům postavil do cesty zeď, na které je ovšem obrázek věrně zrcadlící to, co se nachází za ní. Na první pohled tedy vozovka působí, jako kdyby pokračovala bez jakéhokoliv přerušení. Lexus před touto překážkou zastavit zvládne, neboť jeho LiDAR zeď od simulace podoby okolí odliší. Tesla jí projede, protože její systém obraz vyhodnotil ne jako překážku, ale jako pokračování vozovky.
Působí to spektakulárně a dobře to zapadá do současných nálad kolem Tesly, ale upřímně - podívejte se, jak vše vypadá. Jsme si docela jisti, že takto pojatou překážkou by byla zmatena snadno většina řidičů, rozeznat malůvku od okolí ve vyšší rychlosti či za nižší viditelnosti bude obtížné. Omluvou pro lidi i pro auto budiž fakt, že toto je situace, se kterou se v provozu, doufejme, nikdo nikdy nesetká. Tedy za předpokladu, že omylem nevjedete na plac, kde se natáčí nějaký hollywoodský velkofilm.
Markův test tedy spíš demonstruje, čeho je jedna technologie schopna a druhá nikoli. Video tím ale způsobilo velký rozruch. Sawyer Merritt, jeden z nejvýznamnějších dlouholetých akcionářů Tesly, totiž zveřejnil rozbor, podle kterého Mark tak trochu ušil test na míru LiDARu od Luminaru, který mu pro test poskytl i zázemí. Tato společnost si ostatně dané video vystavila i na svých stránkách, než jej následně kvůli spornosti zase stáhla. Merritt totiž poukázal třeba na to, že na aktivaci systému Autopilot došlo mnohem později, než bylo zapnuto autonomní řízení u Lexusu.
Jedna technologie tedy měla méně času na reakce než druhá. Mimo to je zjevné, že došlo na řadu pokusů, ze kterých bylo výsledné video sestříháno, a to zjevně v neprospěch Tesly. U té navíc došlo pouze na aktivaci zmiňovaného Autopilotu, nikoli však poslední verze systému Full Self-Driving alias FSD. Ten je přitom nadřazenou a lépe propracovanou technologií, načež by mohlo dojít na lepší výsledky. Možná ne, ale proč ji tedy Rober nepoužil?
Přes to všechno ale video přináší i jedno pro Teslu ne zrovna pozitivní potvrzení. Jak totiž Mark posléze uvedl, zlomek sekundy před nárazem do falešné zdi se totiž Autopilot deaktivoval a předal kontrolu nad vozem řidiči, který pochopitelně neměl čas jakkoliv zareagovat. Tesla ale v takovém případě může jako obvykle tvrdit, že auto pod Autopilotem nebouralo. Technicky vzato ne, ale... V minulosti jsme na to naráželi nejednou, tady máte černé na bílém, že systémy Tesly tohle dělají. De iure to nic nemění, za řízení je stejně vždy odpovědný řidič, ale de facto...



Model Y osazený jen kamerami často chybuje, nicméně dávat mu za vinu, že neviděl falešnou zeď působící dojmem pokračující vozovky, je tak trochu „podpásovka“. Zvláště když test byl zjevně uzpůsoben tak, aby systémy Tesly nemohly vyhrát, i kdyby toho byly schopny. Foto: Tesla
My questions for @MarkRober:
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) March 17, 2025
1) Your video "Can You Fool a Self-Driving Car?" uses Luminar’s latest tech but not Tesla’s latest FSD software. Why?
2) Autopilot was turned on at 42 MPH in your YouTube video but you turned it on at 39/40 MPH in your clip above. Why? Multiple… https://t.co/N4ZoZG2Cp4
Zdroj: Mark Rober@YouTube, Sawyer Merritt@X
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 4 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Taka Nakagami v Mugellu místo Mariniho včera 16:51
- Toprak porazil v úvodu Bulegu včera 15:00
- Thompsonovo premiérové vítězství, 26. Svoboda, Novotný crash včera 14:30
- Vyhrál lokalmatador a lídr šampionátu Manzi, 22. Vostatek včera 13:06
- Superpole superbiků vyhrál Bulega včera 11:19
Nejnovější články
VW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před hodinouČínská Škoda Octavia se ukázala v novém. Její ceny pro nás budou při jejím výkonu a výbavě jako z pohádky
před 2 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 4 hodinamiOjetá stylová sportovní audina je bolestivou vzpomínkou na doby, kdy jste si do takového auta mohli poručit prakticky cokoli
včeraDalší den, další zdevastovaný zákazník Ferrari. Tento koupí italského hřebce prodělal 2,8 milionu Kč za ujetých 507 km
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva