Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Čínský supersport umí za jízdy přeskakovat díry na silnici, dokonce úplně sám. Nezastaví ho ani policejní pás s hřeby
7.1.2025 | Petr Prokopec
Pomineme-li tu správnou tematickou zábavu při sledování filmu Hop - a je tu lidoop, nenapadá nás mnoho smysluplných věcí, k čemu by tato funkce mohla být dobrá. Ale zajímavá je, to jistě.
V roce 2008 poslal režisér Doug Liman do kin snímek Jumper. Ten nebyl kritiky přijat zrovna příznivě, diváci ale nechali v pokladnách kin takřka čtvrt miliardy dolarů. Po nějakou dobu tak byl plánován i druhý díl, který by stejně jako ten první vycházel z literární předlohy Stevena Goulda. Nicméně na jeho natočení dosud nedošlo, byť se v mezičase objevily různé videohry či televizní seriál. A vše se pokaždé točilo okolo výjimečných lidí, kteří mají schopnost se teleportovat na jakékoli místo na planetě.
Co má Jumper společného s automobilovou branží? Především jednu scénu z Tokia, kde jedna z hlavních postav navštíví dealerství Mercedesu, aby si z něj vzala tehdy nové SL. S ním se následně vydá do rušných ulic, kde se skrze zácpu dostává s pomocí zmiňované teleportace. Což, přiznejme si, by občas chtěl umět každý z nás. Zvláště pokud třeba spěcháte na schůzku nebo s dítětem k lékaři, a před vámi je nekonečná kolona, která se skoro nehýbe.
Lidé z čínského BYD, dnes jedné z největších automobilek světa, nejspíše tento snímek viděl, načež se rozhodl, že lidem nabídnou alespoň nějakou formu poskakování, když na teleportaci nelze pomýšlet. Automobilka proto svůj supersport YangWang U9 osadila chytrým zavěšením Disus X, které tvoří tři části. Tou první jsou adaptivní variabilní tlumiče, druhou vzduchové zavěšení a třetí hydraulický systém. Vůz se tak při správné rychlosti dokáže odrazit a přenést vzduchem přes nerovnosti.
Jak vše funguje v praxi, demonstruje přiložené video, které BYD poslal do oběhu. Na něm vidíme YangWang U9, kterak se rozjede na 120 km/h, aby následně nejprve přeskočil 2,5metrovou díru. Po ujetí dalších 180 metrů pak překoná 35 milimetrů vysoké policejní hřeby a po dalších 180 metrech ještě čtyřmetrovou různě zbarvenou plochu. Po celou dobu přitom nikdo nesedí za volantem, neboť Číňané se na videu rovněž rozhodli demonstrovat schopnosti autopilotu.
Jakkoli je ale vše zajímavé, stále se nám do hlavy vkrádá pelíškovský dotaz: „A komu tím prospějete, co?“ Pokud o díře ve vozovce dopředu nevíte, jen stěží ji zvládnete přeskočit. Auto je tedy podle všeho ji schopno identifikovalo i samo, v tom případě je ale otázkou, jak moc bezpečné bude se bez vaší kontroly zbavovat kontaktu se silnicí v autě vážícím 2,5 tuny. Rychlosti 120 km/h pak legálně nemůžete jet na okreskách, které především připomínají ementál, nikde. To půjde jen na dálnicích, jejichž povrch bývá bezproblémový přinejmenším do té míry, aby v nich nebyly díry. A v případě takových závodních okruhů budete hlavně po 2,5metrových dírách pátrat skutečně marně.
Kromě toho je třeba se zamyslet nad tím, jestli ve sportovním voze s výkonem 1 305 koní, který je schopen jezdit takřka čtyřstovkou, chcete autonomní řízení. To je totiž totéž, jako kdybyste si „nabrkli“ holku, po které jste vždy toužili, a při prvních hrátkách za sebe nechali zaskočit humanoidního robota.
Číňané tak sice evidentně mají zajímavé nápady, uplatnit je v praxi bude ale složitější. Tedy pokud nejste desperáti - to vám bude fuk, jaký je kde rychlostní limit nebo vlastně cokoli, schopnost přenést se přes „spike strip”, tedy policejní pás s hřeby, určitě oceníte s řidičem i bez něj.


YangWang U9 dokáže být velmi rychlý, s bateriemi o kapacitě pouhých 80 kWh toho ale reálně hlavně při vyšším tempu mnoho neujede. Nejspíše i proto jej Číňané osadili technickými vychytávkami, které sice zaujmou, moc praktického využití pro něj ale nevidíme. Foto: BYD
Zdroje: Carscoops, BYD
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 3 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 4 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 6 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 7 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva