Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co vydrží kotoučová brzda? A jak to vypadá, když kapituluje?
18.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Na máloco spoléháme v autě tak moc, jako na brzdy. I ony ale mají své limity. Takhle to vypadá, když jich dosáhnete, až do krajnosti.
Každý automobil je tvořen bezpočtem součástek, z nichž kdejaká má podstatný vliv na to, aby vůz fungoval, jak si představujeme. Jediný porouchaný komponent v motoru či na převodovce se může postarat o to, že vůbec nepojede. Jediný porouchaný komponent na podvozku se může postarat o to, že nebude zvládat nerovnosti dokonale tiše. A jediný porouchaný komponent v mechanismu dveří se může postarat o to, že do něj nenastoupíme či z něj nevystoupíme jako obvykle.
Tyto a další pochroumané části mohou snadno mít za následek, že auto bude pro své obvyklé využití zcela nepoužitelné, nebo život s ním nebude tak jednoduchý, jako jindy bývá. O více tu ale obvykle nejde. Tak neodjedete. Tak se budete muset smířit s trochou hluku na horší silnici. Tak budete muset nastoupit jinými dveřmi. To všechno je pochopitelně nepříjemné, nic z toho ale není vysloveně nebezpečné. Pak jsou tu ovšem ještě součásti, jejichž selhání nebezpečné je.
Našli bychom jich více, například nefunkční řízení bude jisté hrozit velkým průšvihem, snad nejdůležitější jsou ale v tomto směru brzdy. Je v podstatě jedno, za jaké situace přestanou fungovat - pokud se to stane kdykoli jindy než na místě, půjde o zdraví auta, posádky a nebo nedej bože i život. A je tedy na místě se ptát, co takové brzdy vlastně vydrží.
V testech jejich odolnost zkoušíme nanejvýš extrémním jízdním stylem, který jejich možnosti prověří až do krajnosti rozumné jízdy. Ne v každém autě jsou takové, že by odešly bez připomínek, je ale vcelku neobvyklé, aby nezvládaly i jízdní styl, který naprostá většina majitelů nikdy nepraktikuje. Jenže ne každý majitel je rozumný a špatným zacházením lze brzdy dostat do úzkých, i když zase tak rychle nejedete.
Typickým případem je nesprávné použití brzd při jízdě z kopce. Brzdy jsou obvykle dimenzované tak, aby něco takového zvládly v dost ostrém tempu třeba i z Grossglockneru, jenže to je musíte používat, jak se má - intenzivněji zabrzdit, nechat zchladit a tak pořád dokola. Nemálo řidičů ale v takové situaci jedná způsobem, který simuluje přiložené video. Prostě brzdy sice částečně, ale zato permanentně zatěžují. Prostě jim nedají odpočinout a postupně je přivedou až k hranici možností.
Na video je něco takového nastíněno s pomocí staršího Fordu Fiesta z roku 1990 s motorem 1,6, z nějž bylo sundáno pravé přední kolo a to bylo zvednuto do volného prostoru. Motor pak byl roztočen do vysokých otáček na čtvrtý převodový stupeň a do toho přišly ke slovu brzdy. Pochopitelně, i u tohoto auta platí, že brzdy jsou silnější než motor, takže kdyby řidič chtěl, motor brzdami „přemůže”. On ale nechtěl, brzdil jen tak, aby kotouč „soustružil” třmenem a dostal jej do podobné situace jako při oné jízdě z kopce. A začaly se dít věci.
Tedy, ono chvíli trvalo, než se začaly dít, protože i přes přítomnost otevřeného diferenciálu se část výkonu dostávala také směrem k druhému kolu, po jeho zablokování ale už všechen výstup pohonné jednotky patřil jedné brzdě. Na té bylo nejdříve znát, že je pod vysokou zátěží, pak přišlo i trochu kouře a rudé barvy. Kdyby i v ten moment řidič brzdě povolil, vcelku rychle se zchladí a bude po chvíli alespoň nějak fungovat. On ale opravdu chtěl zkusit vše až do krajnosti.
Leckdo by mohl čekat, že následovat bude jen jiná barva, dosažení teploty varu brzdové kapaliny či jiný projev ztráty schopnosti brzd fungovat. Jenže stalo se něco horšího - rozpálený kotouč vlivem roztažnosti a možná i dílem předchozích drobných poškození doslova explodoval, rozpadl se na části a rozlétl na všechny strany. A hořící třmen na tom nebyl o mnoho lépe. Taková brzda už pochopitelně nezpomalí nic, ta je prostě pryč.
Podívejte se sami, jak to probíhalo s pomocí obrázků a nebo videa níže, je to fascinující pohled. A nejlepší připomenutí, že brzdy neustále zahřívat a zahřívat zejména onou nevhodnou cestou z kopce je krajně nešťastné. Skončit to může i právě takto...


















Takhle to vypadá, když kotoučová brzda postupně vzdá svůj boj s decelerací
Finále celého souboje ve větším detailu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 9 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
GM dal americké tajné službě 10 vyřazených aut i proto, aby se ochranka prezidenta naučila řadit s manuální převodovkou
před 2 hodinamiMansory už neví, jak hluboko ještě klesnout, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co kdy firma stvořila
před 3 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
před 5 hodinamiToyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
před 6 hodinamiFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 05.13. 17:22 - GENEVO Guru
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 12:38 - jerry
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch