Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Cosworth vyvinul tříválec 1,6 bez turba s 250 koňmi. Plní veškeré emisní limity
13.12.2018 | Petr Prokopec
Leckdo vám řekne, že turba jsou při dnešních požadavcích na výkon nutnost, neboť silný atmosférický motor při současných emisních limitech nelze vyrobit. Cosworth nesouhlasí.
Prakticky celý automobilový svět se včera posadil do kolen. Důvodem je poslední výtvor legendární britské společnost Cosworth, atmosféricky plněný motor V12, který bude pohánět Aston Martin Valkyrie. Dvanáctiválcová pohonná jednotka o 6,5litrovém objemu se obejde bez turbodmychadla či kompresoru, což je v dnešní době výjimečné. Maximum otáček má nastaveno na neskutečných 11 100 ot./min, při kterých na zadní kola posílá přes 1 000 koní. Jelikož však agregát má ještě podporu elektromotoru, může řidič nakonec počítat s výkonem 1 145 koní.
Přes fenomenální čísla splňuje tato jednotka všechny emisní předpisy a schopna provozu v podmínkách běžných silnic včetně velkoměstských zácp je nejen legálně. Je proto skoro zázrak, že Cosworthu jeho vývoj a stavba zabraly pouhých třináct měsíců. Jak prozradil Bruce Wood, provozní ředitel britské firmy, stojí za tím jeden velice chytrý trik, který zároveň ukazuje, co všechno je v dnešní době - navzdory tvrzení jiných - stále možné.
„Věděli jsme, že mezi čistým listem papíru a prvním fungujícím prototypem motoru musí být maximálně 12 nebo 13 měsíců. A věděli jsme, že půjde o skutečnou výzvu, neboť bylo třeba dodat vysoký litrový výkon a zároveň splnit emisní limity. Co jsme ovšem nechtěli, to bylo čekat oněch 13 měsíců, abychom se následně přesvědčili, že jsme onu výzvu zvládli.“
„Vzali jsme proto čtyřválcový motor, který máme v portfoliu, ten jsme zkrátili a navrhli a vyrobili pro něj novou tříválcovou hlavu. Tento motor jsme uvedli do chodu během zhruba pěti měsíců. Na počátku celého programu tak stál tříválec, který byl čtvrtinou motoru Valkyrie, neboť máme čtyři katalyzátory a každý slouží třem válcům. A když jsme tedy rozpohybovali tento tříválec, zvládli jsme do detailu zreplikovat každou část u každé čtvrtiny finálního agregátu.“
Jinými slovy, Cosworth si díky tomu byl již během krátké doby jist, že se designéři nebudou muset vracet k rýsovacím prknům a finální motor bude mít požadované parametry. Tento dílčí úspěch sňal z firmy nemalý tlak. I když se jedná o tříválec, tedy typ agregátu, pro který zrovna nehoříme, jeho parametry zaslouží obdiv. Stejně jako u finálního V12 jde pochopitelně o motor s atmosférickým plněním, který na jednu stranu plní veškeré emisní limity, přitom z objemu pouhých 1,6 litru produkuje 250 koní. Něco takového označují motoráři jiných firem za nemožné.
Jak moc výjimečný stroj Cosworthu je, ukáže nejlépe srovnání s jinou pohonnou jednotku, která plní emisní limity a je určena pro silniční auto - agregátem nového Fordu Fiesta ST. Rovněž v jeho případě jde totiž o tříválec, byť 1,5litrový. Jeho výkon však končí na 200 koních, ačkoliv mu nechybí turbodmychadlo. I v případě britského tříválce navíc platí, že vydrží bez generálky pracovat minimálně 100 tisíc km, takže nejde o motor, který byl po týdnu ježdění zralý na výměnu.
Agregát Cosworthu je tedy vskutku úctyhodný a nás by velmi zajímalo, zda se neobjeví v některém produkčním voze. Ideálem by byla úzká příď Caterhamu 7, kde by kombinace vysokého výkonu a nízké hmotnosti motoru dávala smysl bez ohledu na vibrace a obecnou nekultivovanost tříválce.
 
Bruce Wood, provozní ředitel Cosworthu, odhalil nové detaily z vývoje motoru pro Aston Martin Valkyrii...





















...příchodu dvanáctiválce předcházel tříválec, který byl ekvivalentem jedné čtvrtiny finálního agregátu
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter