Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Detaily k brutálnímu 1079koňovému turbomotoru nové vrcholné Corvette berou dech, výrobce překonal sám sebe
26.9.2024 | Petr Prokopec
Když u Chevy začali pracovat na motoru pro novou Corvette ZR1, chtěli jí nadělit 850 koní. Jenže ty odevzdával předprodukční prototyp tak snadno, že technici začali jít po docela jiných metách.
Na sklonku letošního července celý automobilový svět na chvíli oněměl. Chevrolet totiž odhalil novou generaci Corvette ZR1, jejíž záď ozdobilo ohromné křídlo. Mnohem podstatnější ale bylo, co se nacházelo mezi ním a kabinou. Americká automobilka totiž věnovala nemalé úsilí vývoji zcela nového motoru LT7, který počítá s osmi válci a 5,5litrovým objemem. To jsou stejné parametry, jaké jsou spojené také s jednotkou LT6, kterou pro změnu používá varianta Z06, jenže v jejím případě je agregát atmosférický a na zadní kola posílá „jen” 679 koní.
Technici Chevroletu se nicméně vůbec poprvé v historii rozhodli použít turbodmychadla. Umožnila jim to změna koncepce, neboť generace C8 již nedisponuje motorem vpředu, nýbrž uprostřed. Pohonná jednotka tedy není náchylná na místo, jako tomu bylo pod kapotou, kde mohl být použit maximálně tak kompresor. ZR1 tak rovnou dostala dvě turba, která pracují s plnícím tlakem 24 psi, tedy skoro 1,7 bar. Na rozdíl od „šneku“ je tak možné motor vytáčet až do 8 600 otáček, dalším benefitem má být nižší spotřeba.
Co ovšem na sklonku července šokovalo především, to byl výkon. Předchozí ZR1 odhalená v roce 2017 na dubajském autosalonu disponovala 765 koňmi, každý tak předpokládal nárůst o zhruba sto koní. To byl ostatně i interní plán, jak nyní upřesňují kolegové z Auto Evolution - přijít s motorem, který nabídne zhruba 850 koní. Jenže když automobilka dokončila předprodukční prototyp, technici zjistili, že kýžené mety dosáhnou velmi snadno. A proto si stanovili vyšší cíle a pustili se do dalšího díla.
Postupem času ovšem motor prokázal, že pro něj není problémem ani víc než 900 koní. Následně pak Chevrolet musel zakoupit nové měřící zařízení, neboť prototyp začal překonávat tisícikoňovou bariéru. To se zdálo být konečnou, jenže poté Dodge v loňském roce představil Challenger ve verzi Demon 170. Také ten se pyšnil osmiválcovým motorem, přičemž na zadní kola mířilo 1 039 koní. Technici Chevroletu si tak stanovili poslední laťku, přes kterou se chtěli přehoupnout.
Jejich mise byla úspěšná, neboť ZR1 disponuje neskutečnými 1 079 koňmi. Tohoto výkonu navíc motor dosahuje při spalování běžného amerického benzinu, který má 93 tamních oktanů, což odpovídá evropskému Naturalu 95. Ve srovnání s tím zmiňovaný Dodge potřebuje k dosažení svého plného potenciálu biopalivo E85. Bylo by tak zajímavé, kdyby do nádrže Corvette zamířil třeba závodní benzin se 102 a více oktany. V takové chvíli by totiž ZR1 mohla velmi snadno strhnout kdejakou motorovou brzdu.
S vývojem motoru LT7 se přitom začalo pomalu ve stejné chvíli jako u jednotky LT6, i proto mají oba agregáty stejný blok a stejné vrtání i zdvih. Nicméně výkonnější ústrojí dostalo do vínku kratší a silnější ojnice a vypouklé písty namísto klenutých. Rovněž disponuje nižším kompresním poměrem (12,5:1 versus 9,8:1) a s ohledem na dvojici turbodmychadel má také jinou hlavu. Větší jsou i spalovací komory, přičemž kromě přímého vstřikování je tu i to portované.
Pro Chevrolet ovšem verze ZR1 ani zdaleka nepředstavuje konečnou. Automobilka totiž opravdu chystá dlouho spekulovanou variantu Zora, která překoná prakticky vše, co za oceánem vzniklo. Toto provedení totiž dostane znovu motor LT7, nicméně spárovaný s elektromotorem z hybridní verze E-Ray. V jejím případě tento agregát produkuje 162 koní, Zora by jich tak celkově mohla nabídnout přes 1 200 kobyl. A to vše za cenu lépe vybaveného Porsche 911.



















Stávající ZR1 je zatím nejvýkonnější Corvette historie, její 5,5litrový osmiválec LT7 twin-turbo posílá na zadní kola 1 079 koní. Foto: Chevrolet
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter