Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna
2.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
BAC Mono dostalo zadní blatníky z grafenového kompozitu, z nejpevnějšího známého materiálu. Další části vozu mají následovat.
Britská automobilka BAC sice našinci není až tak neznámá, nicméně enormní díru do světa zatím neudělala. To by se ovšem v příštích letech mohlo změnit, neboť výrobce jako vůbec první na světě začíná své vozy osazovat novým kompozitním materiálem obsahujícím grafen. Jde o formu uhlíku, ve které jsou atomy uspořádány v jedné vrstvě a lze si ji představit jakou jeden atom vysokou plástev. Objeven byl v roce 2004 v rámci výzkumu univerzity v Manchesteru, přičemž vědci jej označili jako revoluční s nemalým potenciálem v řadě odvětví.
BAC na dalším vývoji spolupracovalo se společností Haydale Composite Solutions a podařilo se jim grafenové pláty aplikovat při výrobě kompozitu použitelného pro výrobu automobilových dílů. Ve srovnání se standardními uhlíkovými vlákny je nový materiál mnohem lehčí, zároveň však o poznání tužší. Automobilka odhaduje, že s pomocí grafenu dokáže zredukovat hmotnost až o 20 procent, přestože je materiál 200krát tužší než klasická ocel.
Prozatím se spolupráce týká pouze zadních blatníků, které byly zvoleny s ohledem na jejich velikost i jednoduchost. Automobilka si zároveň potřebovala vyzkoušet, jak nový materiál spojit se zbytkem vozu a testy prošel také celý výrobní proces. Během několika málo měsíců by mělo dojít k rozšíření programu, ze kterého ve finále bude profitovat nejen dynamika a ovladatelnost, ale také spotřeba. A redukce se možná dočká i cena.
„BAC je zapsáno v automobilovém průmyslu jako značka, která je schopna inovativních kroků, a poslední práce s grafenem je toho důkazem,“ říká k celé záležitosti šéf vývoje značky a její spoluzakladatel Neill Briggs. Přitom dodává, že britská automobilka tak jen prokazuje, nakolik zvládá spolupracovat s automobilovými inovátory a nakolik si je vědoma pokroků v oblasti nových materiálů.
Šéf letecké a obranné divize u Haydale Composite Solutions Ebby Shahidi potvrzuje budoucí širší využití grafenu, když prohlašuje, že „tyto materiály ukázaly majoritní nárůst při odolnosti vůči nárazu či teplu. Zlepšena pak byla i struktura povrchu, což povede k další spolupráci s BAC a dodávkám dalších komponentů i dalších zcela nových materiálů“.






BAC Mono dostalo díly z nového kompozitu s obsahem grafenu. Ten je lehčí a zároveň i tužší.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
První majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
před 10 hodinamiS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraLamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
včeraToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
včera
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales