Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna

BAC Mono dostalo zadní blatníky z grafenového kompozitu, z nejpevnějšího známého materiálu. Další části vozu mají následovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna

2.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BAC Mono dostalo zadní blatníky z grafenového kompozitu, z nejpevnějšího známého materiálu. Další části vozu mají následovat.

Britská automobilka BAC sice našinci není až tak neznámá, nicméně enormní díru do světa zatím neudělala. To by se ovšem v příštích letech mohlo změnit, neboť výrobce jako vůbec první na světě začíná své vozy osazovat novým kompozitním materiálem obsahujícím grafen. Jde o formu uhlíku, ve které jsou atomy uspořádány v jedné vrstvě a lze si ji představit jakou jeden atom vysokou plástev. Objeven byl v roce 2004 v rámci výzkumu univerzity v Manchesteru, přičemž vědci jej označili jako revoluční s nemalým potenciálem v řadě odvětví.

BAC na dalším vývoji spolupracovalo se společností Haydale Composite Solutions a podařilo se jim grafenové pláty aplikovat při výrobě kompozitu použitelného pro výrobu automobilových dílů. Ve srovnání se standardními uhlíkovými vlákny je nový materiál mnohem lehčí, zároveň však o poznání tužší. Automobilka odhaduje, že s pomocí grafenu dokáže zredukovat hmotnost až o 20 procent, přestože je materiál 200krát tužší než klasická ocel.

Prozatím se spolupráce týká pouze zadních blatníků, které byly zvoleny s ohledem na jejich velikost i jednoduchost. Automobilka si zároveň potřebovala vyzkoušet, jak nový materiál spojit se zbytkem vozu a testy prošel také celý výrobní proces. Během několika málo měsíců by mělo dojít k rozšíření programu, ze kterého ve finále bude profitovat nejen dynamika a ovladatelnost, ale také spotřeba. A redukce se možná dočká i cena.

„BAC je zapsáno v automobilovém průmyslu jako značka, která je schopna inovativních kroků, a poslední práce s grafenem je toho důkazem,“ říká k celé záležitosti šéf vývoje značky a její spoluzakladatel Neill Briggs. Přitom dodává, že britská automobilka tak jen prokazuje, nakolik zvládá spolupracovat s automobilovými inovátory a nakolik si je vědoma pokroků v oblasti nových materiálů.

Šéf letecké a obranné divize u Haydale Composite Solutions Ebby Shahidi potvrzuje budoucí širší využití grafenu, když prohlašuje, že „tyto materiály ukázaly majoritní nárůst při odolnosti vůči nárazu či teplu. Zlepšena pak byla i struktura povrchu, což povede k další spolupráci s BAC a dodávkám dalších komponentů i dalších zcela nových materiálů“.


Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 1 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 01Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 2 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 02Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 3 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 03Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 4 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 04Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 5 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 05Do aut se poprvé dostal grafen, materiál lehčí a pevnější než karbonová vlákna - 6 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 06
BAC Mono dostalo díly z nového kompozitu s obsahem grafenu. Ten je lehčí a zároveň i tužší.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše