Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Dosud čistě elektrický Rimac překvapuje, jeho nový sporťák má využívat fosilní paliva jako zdroj energie
6.1.2024 | Petr Miler
Je paradox, že Mate Rimac navzdory všemu, co na „elektrickém poli” dokázal, nikdy nebyl elektrickým pohonem posedlý tak moc jako někteří manažeři automobilek, kteří na stejném poli nedokázali vůbec nic. Nakonec tedy není až takové překvapení, že se nebrání jiným technickým řešením.
Jestli něco v dnešním automobilovém světě považujeme za extrémně krátkozraké, pak jde o dopředná prohlášení o tom, na jakou technologii ta či ona firma vsadí za 5, 7 nebo 11 let. Jedinou rozumnou odpovědí přece může být, že bude v jakýkoli moment používat tu nejlepší technologii, jaká bude v ten moment k dispozici, ne to, že budete za několik roků nabízet jen elektromobily, i kdyby trakaře padaly. Přesto to dělá téměř každý - automobilky od Audi po Rolls-Royce ohlašují data, ke kterým nic jiného nechtějí nabízet.
V tomto kontextu stojí za vypíchnutí, že Rimac, který proslul jako „chorvatská Tesla”, a jejíž šéf a zakladatel Mate Rimac si udělal ostruhy za pomoci různých extrémních elektrických produktů, otevřeně říká, že se k takovému davu nepřipojí. „Rimac není výhradně elektrický - vždy dělá to, co je v tu či onu chvíli nejzajímavější,“ říká Mate. A je skutečně pozoruhodné, že nám z duše mluví člověk, kterého by leckdo považoval za někoho, kdo stojí na opačné straně barikády. Není to tak, je to prostě technik, který k jinému než výše zmíněnému závěru dojít nemůže, neboť do budoucnosti jednoduše nikdo nevidí.
S ohledem na pronesená slova tedy nepřekvapí, že Rimacem ovládané Bugatti bude jednou z posledních značek, která nenabídne elektromobil. A zpět k fosilním palivům se nakonec může přiklonit i sám Rimac, jakkoli nelze čekat, že by zítra nabídl něco jako dvanáctiválcové sportovní kupé, to asi opravdu ne.
Své aktuální záměry znovu sám Mate R. popsal v rozhovoru pro Autocar, podle nějž příští sporťák firmy nemusí být bateriovým elektromobilem a místo toho může používat klidně i fosilní paliva. Nešlo by tu ale o jejich přímé spalování pístovými motory, značka by vsadila na novou technologii, kdy by zahřívání kapalných paliv včetně „LPG, vodíku nebo nafty” vyrábělo elektřinu pro pohon elektromotorů, díky čemuž by mohlo dojít k eliminaci drahých, těžkých a dlouho nabíjených baterií. Ty jsou dnes daleko největším limitem rozmachu elektrického pohonu jako takového, to ví Mate R. nejlépe ze všech.
Tým Rimacu podle něj testuje životaschopnost nanotrubic poté, co objevil startup, který s touto technologií experimentuje v „malém měřítku” se slibnými výsledky. Podle Rimaca systém ohřívá to „chemicky odlišná kapalná paliva” a generuje elektřinu, která pak slouží k uvedení auta do pohybu. Podle prvních testů mají mít nanotrubice zhruba 80% provozní účinnost, což by představovalo zhruba dvojnásobek oproti současnému generování elektřiny pomocí spalovacích motorů sloužících jako tzv. range-extendery.
Faktem podle Rimaca je, že systém pochopitelně bude vypouštět CO2, ale nebude jich tolik jako u motoru s vnitřním spalováním. Jde tak o další projekt značky, který sází na jiný než bateriový elektrický pohon. Už dříve se Mate R. nechal slyšet, že nástupce Bugatti Chiron použije „spalovací motor vyvíjený vlastními silami”, který bude součástí „totálně šíleného” hybridního systému. Prostě nikdo soudný nesází na jednu kartu, nikdo, nikdo a znovu nikdo.
















Rimac se dnes chlubí hlavně svými elektromobily, jako při této příležitosti ale vidí, že jejich limity dané hmotností a velikostí akumulátorů jsou značné. Hledá tak i jiné cesty. A zjevně je nachází, bez spalování (fosilních) paliv se neobejdou. Foto: Rimac
Zdroj: Autocar
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
před hodinouNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
před 2 hodinamiNová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
před 4 hodinamiNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
před 5 hodinamiČíňané nepřeháněli, jejich další klon je ztělesněnou noční můrou Rolls-Roycu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva