Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Downsizing motorů má i pozitivní stránku, o které se nemluví, ač ji nadšenci oceňují
29.11.2020 | Petr Prokopec
Downszing má své dobře známé dobré stránky, jako je nízká spotřeba paliva při konstantně nízké zátěži. Málokdo si je ale vědom toho, že se díky němu můžeme těšit z překvapivého rozmachu řadových šestiválců.
Downsizing obvykle není motoristy přijímán kladně, protože v praxi často nepřináší pozitiva, která v teoretické rovině slibuje. Hlavním problémem je fakt, že jakkoli má vést primárně ke snížení spotřeby paliva, často činí pravý opak - menší motory s turbem jsou úsporné při nízké zátěži, s rostoucími požadavky na výkon ale naopak chtějí paliva více. Snížení objemu pohonných jednotek a nahrazení několika válců turbodmychadly vede dále k vyšší složitosti, a tedy potenciálně vyšší poruchovosti i náročnějším opravám, Kromě toho je ve hře nižší kultivovanost, stejně jako lze v jistých kruzích mluvit i o ztrátě prestiže. Nevýhod je zkrátka řada, v přesto i pozitiva existují.
Ta dobře známá nemusíme opakovat, existuje ovšem ještě jedna kladná stránka downsizingu, o které příliš nehovoří. Je jím rozmach řadových motorů s šesti válci, které se zdají být pravým opakem příchodu menších motorů s přeplňováním. Koncepce, které v posledních dekádách holdovalo z větších automobilek jen BMW, se ale najednou vrací a přiklonil se k ní i Mercedes. Ten tuto koncepci kdysi též používal, pak ji ale zatratil ve prospěch vidlicových šestiválců. Nyní je ale znovu nahrazuje, kde jsou válce srovnané „do latě“.
Jakkoli to může vypadat jako divoká úvaha, podle Mercedesu za tím skutečně stojí downsizing. Mercedes nebo třeba i Land Rover ještě pár let nazad ve velkém produkoval vidlicové osmiválce. Šestiválce pak jako jejich méně výkonná varianta vznikly odebráním dvou válců, proto také tyto firmy preferovaly jednotky V6. Zůstávalo tak obvykle u rozevření řad válců v úhlu 90 stupňů, tedy u méně efektivního řešení, než jakým je 60stupňové rozevření. tehdy ovšem spotřeba a ji přímo úměrné emise CO2 nehrály tak velkou roli, tedy rozhodně nikoliv u zákazníků prémiových automobilek.
Momentálně jsou ovšem emise CO2 středobodem všeho, proto se motory zmenšuj. V případě naprosté většiny automobilek se kvůli tomu stal klíčovou jednotkou řadový čtyřválec, který se tyto formy snaží koncipovat modulárně. Jednotlivé válce tak lze odebírat či přidávat, čímž současně dochází k růstu nebo poklesu objemu. Jinými slovy nám tu mohou vzniknout jak nepopulární tříválce, tak oblíbené řadové šestiválce.
Koncepce řadového motoru přináší vůči tomu vidlicovému několik výhod, mnoho klíčových komponentů totiž nemusí být duplikováno. Je tu tedy jedna hlava válců místo dvou či dvě hřídele namísto čtyř. Kromě toho jsou tyto agregáty jemnější a vyváženější. Problémem však je, že jsou zároveň také delší. To by pro výrobce znamenalo prodloužení motorového prostoru a tím i prodloužení vozu a zvýšení jeho hmotnosti, což by vedlo k horší spotřebě.
Mercedes z toho důvodu oproti předchozímu vidlicovému třílitru u toho řadového zmenšil vrtání z 88 milimetrů na 83, zatímco zdvih šel nahoru. Již to napomohlo zkrácení agregátu, zapotřebí však ještě byl systém ISG, tedy integrovaný startér-alternátor. Ten převzal úlohu řemene pohánějícího třeba kompresor klimatizace. Jakkoliv je tedy nový šestiválec relativně dlouhou pohonnou jednotkou, ruku mezi něj a chladič stále strčíte. Hybridizací agregátu navíc Mercedes dosáhl lepší jízdní dynamiky, neboť byť je systém ISG malý, přihazuje navíc 22 kW a 220 Nm točivého momentu.
Z tohoto úhlu pohledu se tedy downsizing rozhodně nejeví špatně, jakkoliv to samozřejmě znamená i smutnější zprávu. Vidlicové šestiválce, které mají též své výhody třeba v podobě kompaktních rozměrů, pozvolna mizí z trhu. A s nimi i vidlicové osmiválce, neboť náklady na jejich vývoj nebude možné rozmělnit právě ve spřízněných šestiválcích. U Mercedesu se tak děje pozvolna, třeba Lexus ale již s eliminací osmiválců začal a Jaguar Land Rover už jich také moc nenabízí.






Poněkud opomíjenou pozitivní stránkou downsizingu je návrat řadových šestiválců. Mercedes jich nabízí hned několik, na fotkách vidíte benzin M256 a diesel OM656. V obou případech jde o „er-šestky”, které by bez tlaku na snižování objemu motorů stěží dorazily. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 3 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 15:33
- Časový program na Phillip Islandu včera 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space včera 08:00
- Diogo Moreira zkompletoval grid MotoGP 2026 14.10.2025
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
Nejčtenější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
15.9.2025Kolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
16.9.2025Z „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
16.9.2025Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
16.9.2025Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
16.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva