Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají
5.3.2020 | Mirek Mazal
Elektromobily mění pojetí aut, jak je pod dekády známe a některé rozdíly jsou patrné na první pohled. „Nemají převodovku,” říkají někteří, když neřadí. Zrovna to ale není pravda.
Pokud skutečně nastane rozmach elektromobilů, v automobilovém průmyslu to způsobí revoluci. Modely do zásuvky v mnoha ohledech mění zavedené pořádky v konstrukci aut, protože vyžadují méně komponentů se snazší montáží. Jednodušší technika má vliv i na jízdní projev těchto aut, který se vzdaluje od vozů se spalovacími motory.
Jedním z nejcitelnějších rozdílů je okamžitá přítomnost maxima točivého momentu elektromotoru. Ta umožňuje elektromobilům vynechat složité převodové ústrojí, takže v těchto autech se obvykle neřadí - ani manuálně, ani automaticky. To ale neznamená, že se bez převodovky obejdou. I elektrický vůz musí mít minimálně jeden redukční převod - elektromotory sice produkují vysoký točivý moment, ani ten ale není dost vysoký na to, aby roztočil kola.
Například kompaktní VW ID.3 postavený na platformě MEB tak používá převod s poměrem 10:1. Jedině tak je motor produkující 150 kW (204 koní) a maximální moment 310 Nm schopen rozjet auto z místa až na 160 km/h, při kterých točí 16 000 ot./min. U výkonných a na dynamiku orientovaných strojů by ale toto uspořádání dostatečné nebylo, proto musí využívat výrazně výkonnější motory, popř. převodovky s více než jednou rychlostí. Toto řešení je ale dnes raritní a v jakkoli masověji vyráběných autech přítomné jen v Porsche Taycan.
V případě ID.3 VW počítá vždy s jednou rychlostí, třebaže plánuje prodávat několik různých variant. Výchozí typ bude vybaven baterií s kapacitou 45 kWh, která by měla zajistit dojezd až 330 kilometrů. Střední konfigurace slibuje 58 kWh baterii s obsluhou minimálně 420 kilometrů a nejdražší volba s akumulátorem 77 kWh by měla mohla dosáhnout až 550 kilometrů na jedno nabití.
Lišit se u různých verzí nebudou pouze baterie, ale také hnací ústrojí. Tu základní pohání elektromotor roztáčející zadní kola 150 koňmi, zatímco dvě výše postavené varianty dostanou do vínku 204 koní. Točivý moment 310 Nm je ale již shodný ve všech třech případech, stejně jako převodovka, jejíž „vnitřnosti” Volkswagen ukázal na první fotce.
Na rozdíl od dnešních složitých až 7stupňových manuálních, nebo ještě mnohem složitějších, až 10stupňových dvouspojkových automatických převodovkách je to ústrojí velmi prosté, které se jednoduše postará o zdesetinásobení točivého momentu motoru. Podtrhuje tak obvykle vítanou simplifikaci aut, která s přepřáhnutím na elektrický pohon přichází.
„Pro ID.3, který je optimalizován k maximálnímu dojezdu, je použití jediného rychlostního stupně naprosto dostačující ve všech jízdních situacích,“ říká k tomu Volkswagen. Teď ještě vymyslet akumulátory, které by nebyly tak velké, těžké, drahé a obtížně dobíjitelné a elektrická revoluce může skutečně začít.














Klíčový elektrický model Volkswagenu sice neřadí...

...převodovku ale má. Tuto malou, jednostupňovou
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 3 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 27 minutami
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před hodinou
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 3 hodinami
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včera
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
