Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Elektromobily trápí další problém. Jejich vysoké výkony drtí nejen soupeře ve zrychlení, ale i pohony samotných aut
6.2.2024 | Petr Prokopec
Zvykli jsme si na to, že jde o díly, které v neupravovaných autech vydrží skoro všechno, víc než naprostá většina ostatních komponentů. Vysoký výkon elektromobilů dostupný od minimálních otáček ale drtí nejen soupeře ve sprinterských kláních, nýbrž i hnací hřídele samotných elektroaut, jak nyní poznávají majitelé Kií.
Před pár dny jsme si s kolegyní pořídili do dílny novou akuvrtačku, která funguje i jako šroubovák. Ten starý totiž dosloužil, navíc kvůli nižšímu výkonu na mnohé věci nestačil. Náhrada má ovšem takovou sílu, že ji stačí nedbale nasadit na šroub a rázem je jeho hlavička sežvýkaná.
Proč by vás ale něco takového mělo zajímat? Ona vrtačka má leccos společného s elektromobily, a to nikoli jen proto, že oba produkty používají baterie. Spalovací auta bychom pak mohli brát za ekvivalent ručního šroubováku, se kterým sice rovněž zvládnete utáhnout kdeco, zvláště pokud máte za sebou pár návštěv v posilovně, ovšem než se tak stane, chvíli to zabere. Ostatně podobně jako těmto vozům trvá, než se dostanou do otáček a začnou odevzdávat svůj maximální výkon.
Elektromobily vám oproti tomu nabídnou téměř veškerý svůj výkon od minimálních otáček. V důsledku toho pochopitelně vyžadují i adekvátní zacházení. Mimo to je ovšem podstatné, aby navazující komponenty byly adekvátně dimenzované, jinak se snadno stane, že skončí stejně jako ona hlavička nesprávně utahovaného šroubu. I když tedy nedisponují takovým množstvím třecích dílů jako spalovací auta, jejich provoz ve finále nemusí být tak levný, jak se o nich tvrdí.
Že nejde jen o teorii, dokazuje svolávací akce, za kterou stojí Kia. Korejská automobilka totiž ve Spojených státech (dá se čekat, že nepůjde jen o americkou záležitost, tam jsou ale v těchto věcech obvykle nejrychlejší) povolala zpátky do servisů 1 039 kusů modelu EV6 a 204 exemplářů SUV Niro EV, jak uvádí NHTSA. Důvodem je hnací hřídel, jíž byla osazena zadní náprava. Kia totiž po nehodě prvního zmíněného elektromobilu, na kterou došlo před pár dny v Turecku, zjistila, že komponent není dostatečně kvalitní a může tak pod tlakem prasknout. To pochopitelně může vyústit v náhlou ztrátu výkonu.
Korejci následně zaznamenali další dva incidenty modelu EV6, které mají stejnou příčinu. V případě Kie Niro EV pak sice na žádnou nehodu nedošlo, tento vůz je nicméně osazen hřídelí od stejného dodavatele. Automobilka tak raději přikročila k preventivnímu opatření a povolává auta do servisů též. Dealeři přitom v jejím případě mají vadnou hřídel nahradit zcela novou, přičemž majitelům pochopitelně nenaúčtují ani haléř.
Kia majitele hodlá oslovit až 29. března, do té doby musí vlastníci a uživatelé inkriminovaných aut (v případě EV6 jde o vozy od 26. ledna do 8. dubna 2023, u Nira EV jde o produkci z 27. června až 13. července 2023) udržet své ambice a hlavně pravou nohu na uzdě. Jinak se snadno může stát, že se jim jejich hřídel rozletí dříve, než dorazí do servisů. Něco nám říká, že to není naposledy, co o takové věci slyšíme…



Již základní EV6 s pohonem zadní nápravy disponuje 350 Nm, které jsou k dispozici prakticky od nulových otáček. Nápor na hřídel tak není malý, přičemž Korejci aktuálně zjistili, že ta použitá u některých kusů není příliš kvalitní. Foto: Kia
Zdroje: NHTSA, Kia
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa včera 15:00
- Bulega zůstal v neděli neporažený včera 14:00
- Öncü vyhrál nedělní Supersporty, 17. Vostatek včera 12:00
- Vítězem Superpole Sprint Race se stal Bulega včera 07:30
- Vítězem Moto2 Holgado, 13. Salač včera 07:00
Nejčtenější články
GM zastavil výrobu ve své továrně na elektromobily, nezájem o ně ani za této situace přiznat neumí
30.8.2025K mání je jedno z posledních málo jetých BMW 3 ze zlatých časů značky s nejlepším motorem, navíc velmi levně
31.8.2025Nejvíc „funky” Škoda se dočkala novodobého nástupce. Designér firmy ji stvořil ve volném čase, možná by si měl najít jinou práci
31.8.2025První hybridní Porsche 911 je ještě větší nesmysl, než by vás napadlo, kvůli omezením spojeným s bateriemi je téměř nepoužitelné
31.8.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva