Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari HY-KERS 2012: konečná podoba hybridního pohonu představena
23.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Už není pochyb o tom, že nová špička nabídky italského Ferrari a nástupce modelu Enzo v jednom bude hybrid. A víme, jak bude fungovat.
Hybridní systém HY-KERS od Ferrari jsme nedávno zmiňovali v souvislosti s fámou o jeho konstrukci údajně založené na mechanickém setrvačníku, což byl - jak jsme si řekli - naprostý nesmysl. Podobně jako drtivá většina hybridních technologií v sériových vozech bude i ta v maranellských strojích založena na akumulátorech a elektromotoru. Už o tom nemůže být pochyb, neboť Ferrari právě toto řešení představí ve svém nejnovějším provedení na pekingském autosalonu - samotné, bez auta, ale s jasným úmyslem použít jej v tom nejlepším, co bude nabízet.
Vývoj jakési druhé generace HY-KERSu trval přibližně dva roky, přičemž Ferrari tvrdí, že se jeho konstruktérům podařilo významně zvýšit jeho účinnost a naopak redukovat hmotnost a velikost. Výsledkem je hardware, který se přiblížil k původně stanovenému cíli dosáhnout výkon jednoho kilowattu, tedy 1,36 koňské síly na jeden kilogram systémem přidané hmotnosti.
Přesnou hodnotu navýšení výkonu neznáme, ale podle uvedeného klíče by hybridní technika zahrnující baterky, řídicí moduly a elektromotor o celkové hmotnosti třeba 100 kg dodala 136 koní. Ferrari se již netají tím, že HY-KERS bude spojen s uprostřed umístěným vidlicovým dvanáctiválcem (patrně 6,3 l z F12 Berlinetty s navýšeným výkonem) v nástupci modelu Enzo.
O koordinaci přenosu síly obou motorů se postará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Podle našich informací by ovšem ve voze, někde v přední části měl být uložen druhý elektromotor starající se výlučně o napájení pomocných agregátů. Oba elektromotory budou napojeny na jednu sadu baterek.
První prototyp systému HY-KERS v sériovém voze byl představen na ženevském autosalonu v roce 2010 v modelu 599, finální podoba se představuje nyní. Skutečné aplikace v produkčním automobilu bychom se mohli dočkat ještě před koncem roku. Ferrari tvrdí, že vůz vybavený hybridní technikou a V12 bude mít o deset procent vyšší výkon a o čtyřicet procent nižší emise ve srovnání se stejným autem bez ní. Je ale zjevné, že toto řešení nemá reálně šanci efektivitu fungování vozu ovlivnit až takovým způsobem a tohoto výsledku bude dosaženo podobně jako spotřeby 1,2 litru u Opelu Ampera.
Elektromotor HY-KERSu samozřejmě bude při zpomalování nebo brzdění pracovat jako generátor napětí a dobíjet baterky. S motorem bude spojen skrze jednu ze spojek převodovky, což má umožnit průběžnou a okamžitou dodávku výkonu společně s motorem V12. O řízení se má podle Ferrari postarat procesor ne nepodobný řídicí jednotce z F1.
Dobrá, nebo špatná zpráva? Posuďte sami.




Ferrari uvádí, že vývoj a testování hybridní techniky pro sériové modely trval dva roky, 599 HY-KERS představené již na začátku roku 2010 ale musel být stavěn poněkud déle než týden před ženevskou premiérou
Původní evoluce systému ze Ženevy 2010
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejčtenější články
Majitelé Tesel doplácí na změnu vnímání automobilky, tohle sotva jeté auto ztratilo přes polovinu ceny za rok a půl
14.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Americké úřady odstraňují další absurdní omezení aut kvůli moderním antiemisním systémům, i u nás řidičům komplikuje život
14.8.2025Čínské Ferrari za cenu Škody je takový hit, že se na něj čeká přes rok. Šéf firmy vzkazuje nedočkavcům: Tak si kupte auto jinde
14.8.2025Která ze značek skupiny BMW má nejmladší zákazníky? Na první pohled to překvapí, hned na ten druhý to ale dává smysl
14.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva