Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Firma ukázala převodovku budoucnosti, neduhy současných řeší principem z jízdních kol
31.5.2021 | Petr Prokopec
Převodovky aut v posledních letech zaznamenaly obrovských pokrok, všechna novátorská řešení ale má smysl používat pouze v autech s konvenčním pohonem. Toto řeší problémy elektromobilů.
Automobilová branže prochází zásadní změnou, kdy výrobci pozvolna začínají spalovací motory nahrazovat elektrickými. Sice tak nečiní dobrovolně hnáni technickými či ekologickými důvody, ale činí tak a snaží se při tom pochopitelně postupovat co nejefektivněji. Řadu komponentů lze převzít z dosavadních aut, jiné ale nikoli. To platí o převodovkách, kdy automobilky skoro vždy sahají po jednorychlostních skříních, na které je navázán diferenciál.
Takové řešení je jednoduché a levné, má ale řadu neduhů. Výrobci s ním musí volit, zda upřednostní zrychlení či naopak nejvyšší rychlost a kompromisy přináší i z hlediska provozní efektivity a výdrže techniky. Nyní si ovšem můžeme představit nové převodové ústrojí Ingear od kanadské společnost Inmotive, které tyto neduhy řeší. A to pozoruhodně jednoduše, tedy i levně.
Její šéf Anthony Wong je nadšeným cyklistou a právě ve svém jednostopém stroji našel inspiraci. Zadíval se totiž na přehazovačku, a napadlo jej, že podobným způsobem by rychlost mohly měnit i automobily. Jen u myšlenky ale nezůstal, ve své pracovně, která původně byla ložnicí, postavil i funkční prototyp.
Vůbec první verze přitom počítala s řemenem s karbonovými zuby a měla zvládnout maximálně 300 otáček. Nakonec ale řadila až ve 1 200 ot./min. Nyní již firma Inmotive užívá zdokonalenou verzi, ta však dle hlavního inženýra firmy Jarka Lutoslawskeho bude potřebovat ještě dále vylepšit. Cílem jsou co nejnižší náklady, proto by převodovka ve srovnání s počátečními variantami měla přijít o zhruba polovinu komponentů.
Finální varianta tak má stát zhruba pouhých 108 liber (cca 3 200 Kč). Ve srovnání se současnými řešeními má Ingear navýšit dojezd o 15 procent či se naopak zasadit o snížení potřebné kapacity baterií o 15 procent a tedy o jejich zlevnění. Kromě toho se až o 20 procent může zlepšit akcelerace a stejně tak i nejvyšší rychlost. Další výhodou je pak flexibilita, použit tak může být v mnoha vozech.
Těchto výhod firma Inmotive dosáhla za pomoci extrémně robustního řetězu BorgWarner Morse Hy-Vo, který je nejen tichý, ale zároveň může zvládat vysoké porce točivého momentu. U elektromobilů nahradí druhou redukční převodovku, po níž již následuje jen diferenciál. Ten u Ingearu zůstává zachován, novým ústrojím je ale obestavěn.
Prostorově tedy novinka není náročnější než jednorychlostní skříně, které nahrazuje. Přesto však nabídne dva stupně, a to právě díky okopírovanému principu řazení kol. Místo aby se totiž řetěz pohyboval po jednotlivých ozubených kolech, ty se naopak pohybují pod ním. Respektive jedno menší kolo může být systémem automaticky přeskládáno na větší a naopak, přičemž daný proces je velmi jemný.
Celý princip je do jisté míry podoben fungování automatu CVT, oproti němu je však mnohem jednodušší a zároveň efektivnější. Spojit jej pak bude možné s různými režimy jako Sport či naopak Comfort, vše ale bude záviset na doprovodném softwaru. Více ale firma Inmotive o své novince neříká - tedy až na skutečnost, že momentálně probíhají testy na dvou exemplářích elektrického Hyundai Kona.


Revoluční převodovka Ingear je inspirovaná řazením jízdních kol. Z toho důvodu se řetěz nepřesunuje napříč ozubenými koly, ale ta se přeskládávají pod ním. Foto: Inmotive
Zdroj: Inmotive
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
