Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Honda si patentovala motor s nestejnými objemy válců. K čemu je to dobré?
10.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dvoulitr o čtyřech válcích může mít podle patentu až 15 různých objemů, záleží na tom, které válce zrovna deaktivujete. Otázek je zatím více než odpovědí.
Máme-li před sebou dnes čtyřválcový motor, víme, že všechny čtyři válce mají stejný objem. Je tomu tak nyní a bylo tomu tak vždy, ovšem Honda se míní této tradici postavit. Patentovala si motor s různě velkými válci. Dva litry objemu se tedy nebudou skládat ze zhruba čtyř půllitrových válců, ale že každý válec může mít trochu jiný objem.
To znamená, že při použití technologie vypínání válců lze z takovéhoto dvoulitrového čtyřválce „vyrobit” motor o až 15 různých objemech. Patentové obrázky níže ukazují použití takovéhoto systému na motoru o dvou, třech, čtyřech a šesti válcích. Neznáme ale účel takovéto snahy Hondy; téměř jistě je ultimátním cílem nižší normovaná spotřeba, ale jak jí má být v tomto případě dosaženo, je zatím záhadou.
Stejně tak je zatím neznámo, zda se tento systém dostane do výroby, patent ještě nemusí nic znamenat. Nevíme ani, jak kultivovaný by byl chod takovéhoto motoru, ať už na všechny válce, či jen na některé. Je pravděpodobné, že by zdvih jednotlivých pístů byl odlišný, nikoliv jejich vrtání; naznačují to i patentové obrázky.
To by ale znamenalo i různý kompresní poměr v jednotlivých válcích, což opět může zhoršovat kultivovanost chodu motoru. Jsou to tedy zatím samé otázky a jen málo odpovědí, takže nezbývá než doufat, že Honda svůj vynález co nejdříve představí světu. Před motoráři ale nejspíše ještě stojí spousta práce, takže podobný krok neočekávejme v nejbližší době.





Příští generace motorů Hondy možná bude mít různé objemy jednotlivých válců
Zdroj: JPO přes Auto Guide
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
