Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster
12.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Švédská stíhačka dostala do vínku 1 510 koní, které na zadní kola přenáší unikátní systém KDD s pouhým jedním převodem.
Automobilka Koenigsegg představila na autosalonu v Ženevě nový model Regera, který minimálně svým výkonem okouzlil každého, koho jen trochu zajímají rychlá kola. Přeplňovaný pětilitrový osmiválec v kombinaci se třemi elektromotory totiž produkuje 1 510 koní neboli 1,11 MW. Tento výkon je následně spárován se suchou hmotností 1 420 kilogramů, díky čemuž švédská stíhačka zvládá zrychlení z klidu na 400 km/h za méně než 20 sekund. V tom jí napomáhá nová unikátní převodovka KDD (Koenigsegg Direct Drive), která ovšem sama o sobě až tak převodovkou není.
Abychom plně pochopili, nakolik je systém KDD výjimečný, musíme si nejprve vysvětlit, co samotná převodovka provádí. Abychom vše co nejvíce zjednodušili, pak stačí říci, že jednoduše mění počet otáček mezi vstupní a výstupní hřídelí. K tomu si v závislosti na dané rychlosti napomáhá rychlostními stupni, které mají různý převodový poměr, přičemž v moderních vozech počítá rovněž se synchrony, které zajišťují přiblížení vstupních a výstupních otáček.
Pokud by daný automobil dostal do vínku extrémní množství výkonu, pak by převodový poměr mohl být 1:1, čímž bychom se dostali k absolutnímu ideálu a tím k naprosté postradatelnosti převodovky. A tím se dostáváme k onomu ústrojí KDD, které jistým ideálem skutečně je. A to zejména díky hybridnímu pohonnému ústrojí, které dokáže generovat až 2 000 Nm.
O tento výstup, jak jsme již zmínili v úvodu, se stará spalovací jednotka a trojice elektromotorů. První z nich se nachází před osmiválcem a generuje 160 kW/218 koní a 300 Nm, zatímco zbylé dva najdeme na zadní nápravě. V jejich případě se dočkáme pokaždé 180 kW/245 koní a 260 Nm, což by v kombinaci s pětilitrem naladěným na 1 115 koní a 1 280 Nm mělo celkově dávat 1 823 koní a 2 100 Newtonmetrů.
Je však třeba si uvědomit, že výkonové špičky všech agregátů se nepotkávají v jednom určitém bodu. U elektromotorů to takový problém není, bnzinový osmiválec ale produkuje oněch 1 115 koní v 7 800 otáčkách, zatímco maximum točivého momentu je k dispozici při 4 100 ot./min. (v pásmu 2 700 až 6 170 otáček je pak k mání 1 000 Nm).
Ve výsledku tu tedy máme oněch 1 510 koní a 2 000 Nm, jež jsou ideálně rozložené v celém pásmu otáček, což je de facto ten pravý důvod, proč se Regera obejde bez převodovky a může využít systém KDD. Jinými slovy, Koenigsegg funguje jako dragstery o výkonu 10 000 koní a hmotnosti okolo 1,2 tuny, které se rovněž obejdou bez změny převodových stupňů.
Výhody daného systému jsou přitom více než zřejmé, již v tiskové zprávě totiž Koenigsegg uvádí, že KDD váží pouhých 88 kg. Dále tu máme nejen snížení třecích ztrát, ale také větší efektivnost motoru. V normálních případech je totiž 15 až 20 procent jeho výkonu ztraceno právě prací převodovky. A ve finále je tu spotřeba, která by měla poklesnout o cca 10 procent, rovněž následek vyšší efektivity celého ústrojí.
Dá se ale předpokládat, že tu budou také nevýhody systému, a to právě v onom jednorázovém převodu. Při průjezdu zatáček totiž již nemůžete podřazovat a tak kupříkladu držet otáčky na té míře, jaká je ideální. S ohledem na přítomnost elektromotorů pak není jisté, zda se budete moci řídit dle zvuku, neboť asi nikdo v tu chvíli nedokáže určit, který agregát produkuje kolik koní a jak zareaguje.
Ve světle výše zmíněného by nás ovšem zajímalo, proč má Regera vůbec pádla pod volantem. Na to nám ovšem neodpověděla ani tisková zpráva, ani přiložená videa, kdy na jednom hovoří o svém novém „děťátku“ sám zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg. Ten ovšem prohlašuje, že řídit novinku bude zábavné i bez toho, aniž byste museli řadit.
My pak jen můžeme dodat, že Regera dostala do vínku finální převod 2,85:1, díky kterému se rozjede na maximální rychlost 410 km/h. Tím ale naše dnešní technologické putování končí, přičemž doufáme, že princip fungování unikátního systému jsme pomohli alespoň trochu osvětlit. Více řekne přiložené video...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Palexpa.



Unikátní pohonný systém Koenigseggu Regera si nyní můžete také prohlédnout na technických nákresech
Mimo to přinášíme i živé snímky z výstaviště Palexpo...
...stejně jako oficiální galerii
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
SsangYongu v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
před hodinouSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
před 3 hodinamiLand Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
před 4 hodinamiPo léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
před 5 hodinamiČas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring