Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster
12.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Švédská stíhačka dostala do vínku 1 510 koní, které na zadní kola přenáší unikátní systém KDD s pouhým jedním převodem.
Automobilka Koenigsegg představila na autosalonu v Ženevě nový model Regera, který minimálně svým výkonem okouzlil každého, koho jen trochu zajímají rychlá kola. Přeplňovaný pětilitrový osmiválec v kombinaci se třemi elektromotory totiž produkuje 1 510 koní neboli 1,11 MW. Tento výkon je následně spárován se suchou hmotností 1 420 kilogramů, díky čemuž švédská stíhačka zvládá zrychlení z klidu na 400 km/h za méně než 20 sekund. V tom jí napomáhá nová unikátní převodovka KDD (Koenigsegg Direct Drive), která ovšem sama o sobě až tak převodovkou není.
Abychom plně pochopili, nakolik je systém KDD výjimečný, musíme si nejprve vysvětlit, co samotná převodovka provádí. Abychom vše co nejvíce zjednodušili, pak stačí říci, že jednoduše mění počet otáček mezi vstupní a výstupní hřídelí. K tomu si v závislosti na dané rychlosti napomáhá rychlostními stupni, které mají různý převodový poměr, přičemž v moderních vozech počítá rovněž se synchrony, které zajišťují přiblížení vstupních a výstupních otáček.
Pokud by daný automobil dostal do vínku extrémní množství výkonu, pak by převodový poměr mohl být 1:1, čímž bychom se dostali k absolutnímu ideálu a tím k naprosté postradatelnosti převodovky. A tím se dostáváme k onomu ústrojí KDD, které jistým ideálem skutečně je. A to zejména díky hybridnímu pohonnému ústrojí, které dokáže generovat až 2 000 Nm.
O tento výstup, jak jsme již zmínili v úvodu, se stará spalovací jednotka a trojice elektromotorů. První z nich se nachází před osmiválcem a generuje 160 kW/218 koní a 300 Nm, zatímco zbylé dva najdeme na zadní nápravě. V jejich případě se dočkáme pokaždé 180 kW/245 koní a 260 Nm, což by v kombinaci s pětilitrem naladěným na 1 115 koní a 1 280 Nm mělo celkově dávat 1 823 koní a 2 100 Newtonmetrů.
Je však třeba si uvědomit, že výkonové špičky všech agregátů se nepotkávají v jednom určitém bodu. U elektromotorů to takový problém není, bnzinový osmiválec ale produkuje oněch 1 115 koní v 7 800 otáčkách, zatímco maximum točivého momentu je k dispozici při 4 100 ot./min. (v pásmu 2 700 až 6 170 otáček je pak k mání 1 000 Nm).
Ve výsledku tu tedy máme oněch 1 510 koní a 2 000 Nm, jež jsou ideálně rozložené v celém pásmu otáček, což je de facto ten pravý důvod, proč se Regera obejde bez převodovky a může využít systém KDD. Jinými slovy, Koenigsegg funguje jako dragstery o výkonu 10 000 koní a hmotnosti okolo 1,2 tuny, které se rovněž obejdou bez změny převodových stupňů.
Výhody daného systému jsou přitom více než zřejmé, již v tiskové zprávě totiž Koenigsegg uvádí, že KDD váží pouhých 88 kg. Dále tu máme nejen snížení třecích ztrát, ale také větší efektivnost motoru. V normálních případech je totiž 15 až 20 procent jeho výkonu ztraceno právě prací převodovky. A ve finále je tu spotřeba, která by měla poklesnout o cca 10 procent, rovněž následek vyšší efektivity celého ústrojí.
Dá se ale předpokládat, že tu budou také nevýhody systému, a to právě v onom jednorázovém převodu. Při průjezdu zatáček totiž již nemůžete podřazovat a tak kupříkladu držet otáčky na té míře, jaká je ideální. S ohledem na přítomnost elektromotorů pak není jisté, zda se budete moci řídit dle zvuku, neboť asi nikdo v tu chvíli nedokáže určit, který agregát produkuje kolik koní a jak zareaguje.
Ve světle výše zmíněného by nás ovšem zajímalo, proč má Regera vůbec pádla pod volantem. Na to nám ovšem neodpověděla ani tisková zpráva, ani přiložená videa, kdy na jednom hovoří o svém novém „děťátku“ sám zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg. Ten ovšem prohlašuje, že řídit novinku bude zábavné i bez toho, aniž byste museli řadit.
My pak jen můžeme dodat, že Regera dostala do vínku finální převod 2,85:1, díky kterému se rozjede na maximální rychlost 410 km/h. Tím ale naše dnešní technologické putování končí, přičemž doufáme, že princip fungování unikátního systému jsme pomohli alespoň trochu osvětlit. Více řekne přiložené video...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Palexpa.



Unikátní pohonný systém Koenigseggu Regera si nyní můžete také prohlédnout na technických nákresech
Mimo to přinášíme i živé snímky z výstaviště Palexpo...
...stejně jako oficiální galerii
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 11 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub