Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster
12.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Švédská stíhačka dostala do vínku 1 510 koní, které na zadní kola přenáší unikátní systém KDD s pouhým jedním převodem.
Automobilka Koenigsegg představila na autosalonu v Ženevě nový model Regera, který minimálně svým výkonem okouzlil každého, koho jen trochu zajímají rychlá kola. Přeplňovaný pětilitrový osmiválec v kombinaci se třemi elektromotory totiž produkuje 1 510 koní neboli 1,11 MW. Tento výkon je následně spárován se suchou hmotností 1 420 kilogramů, díky čemuž švédská stíhačka zvládá zrychlení z klidu na 400 km/h za méně než 20 sekund. V tom jí napomáhá nová unikátní převodovka KDD (Koenigsegg Direct Drive), která ovšem sama o sobě až tak převodovkou není.
Abychom plně pochopili, nakolik je systém KDD výjimečný, musíme si nejprve vysvětlit, co samotná převodovka provádí. Abychom vše co nejvíce zjednodušili, pak stačí říci, že jednoduše mění počet otáček mezi vstupní a výstupní hřídelí. K tomu si v závislosti na dané rychlosti napomáhá rychlostními stupni, které mají různý převodový poměr, přičemž v moderních vozech počítá rovněž se synchrony, které zajišťují přiblížení vstupních a výstupních otáček.
Pokud by daný automobil dostal do vínku extrémní množství výkonu, pak by převodový poměr mohl být 1:1, čímž bychom se dostali k absolutnímu ideálu a tím k naprosté postradatelnosti převodovky. A tím se dostáváme k onomu ústrojí KDD, které jistým ideálem skutečně je. A to zejména díky hybridnímu pohonnému ústrojí, které dokáže generovat až 2 000 Nm.
O tento výstup, jak jsme již zmínili v úvodu, se stará spalovací jednotka a trojice elektromotorů. První z nich se nachází před osmiválcem a generuje 160 kW/218 koní a 300 Nm, zatímco zbylé dva najdeme na zadní nápravě. V jejich případě se dočkáme pokaždé 180 kW/245 koní a 260 Nm, což by v kombinaci s pětilitrem naladěným na 1 115 koní a 1 280 Nm mělo celkově dávat 1 823 koní a 2 100 Newtonmetrů.
Je však třeba si uvědomit, že výkonové špičky všech agregátů se nepotkávají v jednom určitém bodu. U elektromotorů to takový problém není, bnzinový osmiválec ale produkuje oněch 1 115 koní v 7 800 otáčkách, zatímco maximum točivého momentu je k dispozici při 4 100 ot./min. (v pásmu 2 700 až 6 170 otáček je pak k mání 1 000 Nm).
Ve výsledku tu tedy máme oněch 1 510 koní a 2 000 Nm, jež jsou ideálně rozložené v celém pásmu otáček, což je de facto ten pravý důvod, proč se Regera obejde bez převodovky a může využít systém KDD. Jinými slovy, Koenigsegg funguje jako dragstery o výkonu 10 000 koní a hmotnosti okolo 1,2 tuny, které se rovněž obejdou bez změny převodových stupňů.
Výhody daného systému jsou přitom více než zřejmé, již v tiskové zprávě totiž Koenigsegg uvádí, že KDD váží pouhých 88 kg. Dále tu máme nejen snížení třecích ztrát, ale také větší efektivnost motoru. V normálních případech je totiž 15 až 20 procent jeho výkonu ztraceno právě prací převodovky. A ve finále je tu spotřeba, která by měla poklesnout o cca 10 procent, rovněž následek vyšší efektivity celého ústrojí.
Dá se ale předpokládat, že tu budou také nevýhody systému, a to právě v onom jednorázovém převodu. Při průjezdu zatáček totiž již nemůžete podřazovat a tak kupříkladu držet otáčky na té míře, jaká je ideální. S ohledem na přítomnost elektromotorů pak není jisté, zda se budete moci řídit dle zvuku, neboť asi nikdo v tu chvíli nedokáže určit, který agregát produkuje kolik koní a jak zareaguje.
Ve světle výše zmíněného by nás ovšem zajímalo, proč má Regera vůbec pádla pod volantem. Na to nám ovšem neodpověděla ani tisková zpráva, ani přiložená videa, kdy na jednom hovoří o svém novém „děťátku“ sám zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg. Ten ovšem prohlašuje, že řídit novinku bude zábavné i bez toho, aniž byste museli řadit.
My pak jen můžeme dodat, že Regera dostala do vínku finální převod 2,85:1, díky kterému se rozjede na maximální rychlost 410 km/h. Tím ale naše dnešní technologické putování končí, přičemž doufáme, že princip fungování unikátního systému jsme pomohli alespoň trochu osvětlit. Více řekne přiložené video...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Palexpa.


Unikátní pohonný systém Koenigseggu Regera si nyní můžete také prohlédnout na technických nákresech











Mimo to přinášíme i živé snímky z výstaviště Palexpo...








...stejně jako oficiální galerii
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejčtenější články
Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
3.10.2025
Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
3.10.2025
Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
3.10.2025
Autům Kie hrozí požár z bizarních důvodů. Stačí špatná kombinace nastavení ventilace interiéru
4.10.2025
Nadšenec ukázal, proč je „Sennova” Honda taková ikona. Se supersportem najel 21 tisíc km jako nic, byl až za polárním kruhem
4.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
