Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje samozatmavovací zrcátko? Rozebrání jednoho z nich ukáže
17.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte v autě zpětné zrcátko, které po soumraku samo reaguje na svítící auto a vámi? Pokud jste přemýšleli, jak funguje, tady je odpověď.
Když jsme všichni jezdili Favority, vždycky za tmy bylo potřeba přepnout vnitřní zpětné zrcátko do „nočního režimu” kvůli zabránění oslnění od aut za námi. U aut jako Trabant jste na to museli jít jinak, princip byl ale stále stejný - fyzicky jste změnili způsob, jakým sledujete dění za vozem. I v mnoha dnešních autech je stále třeba to dělat, u těch lépe vybavených se ale o zatmavení zrcátka stará elektronika, takže na něj nemusíte vůbec myslet. Ale napadlo vás někdy, jak to funguje?
Samozatmavovací zrcátko samo o sobě, přes jeho stále omezené rozšíření, není velkou novinkou - princip vymyslel americký vynálezce Jacob Rabinow už v 50. letech 20. století. V roce 1959 se začalo objevovat ve vozech Chrysler Corporation, bylo ale k mání za příplatek a nebyl o ně velký zájem. Z katalogů proto časem zmizelo a začalo se znovu objevovat až v roce 1983. A během 80. let nabylo na popularitě, která trvá dodnes.
Stmívání zrcátka obstarává elektrochromatická vrstva, do které elektrický obvod v zrcátku pouští nízké napětí - podle toho, kolik světla dopadá na senzory, tvořené nejčastěji fotodiodami. Ty jsou dva - jeden míří dopředu a slouží pro zjišťování množství okolního světla, druhý dozadu a detekuje světla aut jedoucích vzadu, to abyste pokaždé viděli co nejlépe. V tom ostatně spočívá jedno z dalších kouzel tohoto řešení - ručně přepínatelné zrcátko má dva stupně zatmavení, to automatické nekonečně mnoho. Ale zpět k podstatě jeho fungování.
V závislosti na výstupu z obou senzorů posílá řídící jednotka určité napětí do elektrochromatické vrstvy. Ta je umístěna mezi vnějším krycím sklem a zrcadlem a za normálního stavu je čirá. Když senzory zjistí méně světla zvenčí nebo oslnění z auta za vámi, na vodivé vrstvy umístěné po obou stranách elektrochromatické vrstvy je přivedeno napětí, které způsobí změnu náboje na samotné vrstvě. Ta následně ztmavne a sníží množství odraženého světla.
Na obrázcích níže se můžete podívat, jak takové zrcátko vypadá, když ho rozeberete. Jestli ho autor této rozborky zase složil zpátky a fungovalo dále, nevíme, ale dá se předpokládat, že ano - zase tak složité zařízení to není. I v tom ovšem spočívá jeho kouzlo - je to malý pomocník, který ale jízdu nocí dokáže řidiči citelně zpříjemnit. Takže pokud při volbě nového auta budete přemýšlet, zda zaškrtnout v rámci příplatkové výbavy právě samozatvavovací zpětné zrcátko (či zrcátka, sama se dnes mohou zatmavovat i ta vnější), doporučujeme dlouho neváhat...












Samozatmavovací zpětné zrcátko reaguje na světlo před a za sebou. A podle toho elektronicky nastavuje stupeň zatmavení...
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
včera
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 včera 20:05
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato včera 14:00
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně včera 10:41
- Sovička a Gennai za tým Panattoni BGR Smrz Racing včera 08:00
- Honda CB1000GT: výkonný cestovní stroj 21.11.2025
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 9 hodinami
Ani Lewis Hamilton možná nezachrání kdysi nadějnou britskou automobilku, v problémech propouští desítky procent zaměstnanců
před 11 hodinami
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
včera
BMW zkusilo prokázat použitelnost nového elektromobilu nesmyslnou jízdou za nereálných podmínek v nikým nepoužívaném nastavení
včera
Kam dala Kia hlavu? Své ošklivé novince sebrala motor V6 i jako vrchol v době, kdy ho konkurence vrací do nabídky jako základ
včera
Živá témata na fóru
- Motor 1,6 55kw nestartujez za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- BMW Divize 11.21. 16:44 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
