Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”?
4.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dodge Viper ACR nemá ve srovnání se „Svatou trojicí” zas tak moc výkonu ani hypermoderní techniku, přesto je rychlejší. Proč?
Dodge Viper ACR, ostrá verze tohoto amerického supersportu, za loňský rok sebrala rekordy silničních aut na 13 okruzích ve Spojených státech. Připomínáme, že k silničním autům se řadí i LaFerrari, Porsche 918 Spyder a McLaren P1. A právě také tyto stroje, pokud na daném okruhu měly zaznamenaný čas, Viper ACR porazil.
Nebyly to neznámé tratě, k oné třináctce patřily i Virginia International Raceway, Willow Springs, Road Atlanta a také legendární Laguna Seca, kde si to kdysi tak dramaticky rozdávaly Porsche 918 a McLaren P1. Smál se ten další vzadu - na tomto i v všech dalších okruzích překonal Viper všechno, co má blinkry, klakson a registrační značky. Viper, který má dvouventilové hlavy motoru, obyčejný šestistupňový manuál a váží přes tunu a půl. Jak to dokázal?
Důvodů je pochopitelně plejáda, jeden ale všechny ostatní převyšuje - aerodynamika. Standardní Dodge Viper zvládne maximálku přes 320 km/h, ovšem Viper ACR má tolik přítlaku, že se rozjede „jen” na 285 km/h. Víc nezvládne kvůli ohromnému aerodynamickému odporu, který se s přítlakem pojí. Připomínáme, že verze ACR má stejných 645 koní jako normální Viper, na motoru změny žádné nebyly.
Náš přítel Jason Fenske se při oslavě miliontého přihlášeného odběratele na jeho kanálu Engineering Explained na Youtube pokusil matematicky vysvětlit, jak je možné, že je Viper ACR tak rychlý, i když nemá dvouspojkové převodovky, hybridní systémy ani tisícihlavá stáda koní. „Často, když se objeví auto, které dominuje na takovém množství tratí, dá se najít jedna věc, o které můžete říci, že právě díky ní je tohle auto tak rychlé,” říká. A v případě Viperu ACR to je kromě pneumatik speciálně vyvinutých pro tento model zejména aerodynamický přítlak.
Ke srovnání bylo použito Ferrari 488 GTB, protože je dražší, lehčí, o chloupek silnější, má vyšší maximálku a nižší aerodynamický odpor než Viper, ale přesto není na okruhu rychlejší, i když by na první pohled být mělo. Rozdíl je, jak vidno i na tabuli za Jasonem, v přítlaku - Ferrari ho má ve 250 km/h asi půlku oproti Viperu ACR.
Pro co nejrychlejší čas na kolo není podstatná maximální rychlost auta, alespoň většinou, nýbrž průměrná rychlost. Ta je nejvíce ovlivněna rychlostí, kterou může jet v zatáčkách, protože zcela rovných úseků na tratích zase tolik nebývá. Takže když vezmete modelovou zatáčku a zjistíte, jak rychle v ní dané auto může jet, lze ho takhle snadno - a ryze teoreticky - srovnat s konkurencí. Pochopitelně, každá trať je jiná a např. na okruhu de la Sarthe nebo kdekoliv, kde jsou extrémně dlouhé rovinky, by tohle nefungovalo, ale v zatáčkách Jasonovy výpočty rozhodně platí.
Známe-li přítlak v určité rychlosti, můžeme zjistit, jaký je minimální poloměr zatáčky, kterou auto v dané rychlosti projede. V případě Viperu to je 309,9 metrů při 250 km/h. Pokud je okruh ve tvaru kruhu o tomto poloměru, Viper zvládne jedno kolo za 28 sekund. Připomínáme, všechno je to teorie, proto „jezdíme” dokola po dokonalém kruhu.
Když na stejném okruhu vypočítáme maximální rychlost, jakou po něm může jezdit Ferrari, aniž by mu došla přilnavost, dostaneme se na 222,5 km/h. Tedy, teoreticky - v praxi bude rychlost ještě nižší, protože při zhruba 220 km/h bude přítlak nižší než při 250 km/h. To je rychlost, pro kterou Ferrari zveřejnilo jeho hodnotu. Tu pak Fenske použil pro výpočet. Objetí jednoho kola bude Ferrari trvat 31,5 vteřiny, o 3,5 s déle než Viperu. Na okruhu, který má necelé dva kilometry, to je opravdu dlouhá doba. I kdybyste na Ferrari nazuli gumy z Viperu ACR, dostalo by se jen na 29,8 vteřiny.
Výsledek je tedy jasný. Když autu dáte hromadu přítlaku - mimo dalších úprav na podvozku a lepších pneumatik, samozřejmě -, budete moci v zatáčkách jezdit extrémně rychle. Právě díky tomu dokázal Viper ACR získat tolik rekordů. Můžete namítnout, že třeba 918 Spyder je lepší auto pro každý den, má nesrovnatelně vyšší maximální rychlost i lepší zrychlení v přímce, jenže... Až se tato dvě auta sejdou na okruhu, na který přijedou po vlastní ose, roli bude hrát jen čas na kolo. A pro majitele 918 jistě nebude příjemné, když jej pokoří vůz se zlomkovou cenou. A v obou případech půjde o tovární, zcela sériové vozy se silniční homologací...



Viper ACR zvládne objet kruh o průměru přes 600 metrů za 28 sekund, Ferrari 488 GTB za 31,5 sekundy. To už je pořádný rozdíl
Viper ACR vděčí za svou rychlost na okruhu zejména aerodynamice, tak špičkovým výkonům ale musí být pochopitelně uzpůsoben jako celek
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 2 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 3 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 5 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 6 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva