Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak rychle doopravdy řadí automatické převodovky nejmodernějších supersportů?
12.11.2018 | Mirek Mazal
O rychlosti řazení moderních dvouspojek se vypráví skoro legendy, ale jaká je realita? Jak dlouho skutečně trvá, než se jeden převodový stupeň změní v jiný?
Našemu příteli Jasonovi Fenskemu, technikovi z Engineering Explained, se dostal do rukou McLaren 720S. K dispozici jej dostal na omezenou dobu a normální člověk by se asi snažil si s ním normálně sjet a seznámit nás s celkovými dojmy z jízdy s ním. Technicky zaměřený jedinec ale hledí na auta trochu jinak, a tak Jason zvolil jinou cestu - pokusil se s jeho pomocí ověřit jeden ze současných automobilových mýtů.
Jde o rychlost řazení jeho automatické dvouspojkové převodovky. O těch se vypráví skoro legendy, prý jsou tak rychlé, že ani nepoznáte, že řadí. Jason se tato slova rozhodl ověřit na příkladu britského supersportu, jehož zadní kola pohání čtyřlitrový osmiválec se dvěma turby o výkonu 530 kW (721 koní) a 770 Nm. Výkonný agregát je propojený s automatickou sedmistupňovou převodovkou, která má být jednou z nejrychlejších vůbec. A i díky ní vůz protne stovku za působivé 2,9 sekundy.
Ani pak autu nedochází síly, v akceleraci na čtvrtmíli si navzdory nižšímu výkonu troufá si i na Bugatti Veyron. Jak moc velkou zásluhu na tom má právě dvouspojková převodovka zkusil Jaspon změřit prostřednictvím krabičky VBox se záznamem z GPS. Propočtem času a rychlosti chtěl zjistit přesné trvání okamžiku práce převodového mechanismu, tedy dobu, během níž se akcelerace na jeden z rychlostních stupňů změní v akceleraci na stupeň následující.
Pro srovnání nejprve rychlost řazení změřil s pomocí své vlastní Hondy S2000. Starší roadster s manuální skříní ukázal na grafu ruční přeřazení za 250 až 300 milisekund (0,25 až 0,3 sekundy), což je relativně dlouhý čas - lepší piloti to (v závislosti na autě, ne každé rychlému ručnímu řazení fandí) zvládnou za poloviční čas. Pak přišla řada na McLaren.
První měření se konalo v komfortním režimu automobilu a VBox nebyl vůbec schopný zachytit okamžik nástupu vyššího převodového stupně. Extrémně rychlý 720S potvrdil roli dravce a překonal i citlivost satelitního měření, ale tím test neskončil. Druhé kolo následovalo v nastavení určeném na závodní okruhy. Citelný rozdíl opět uchvátil Fenskeho, který se rozjel na plný plyn. Okolo 80 km/h převodovka přeřadila na druhý stupeň a poté při rychlosti 113 km/h zvolila třetí rychlost. Tentokrát se přeřazení na grafu projevilo, jenže ne proto, že by převodovka najednou řadila pomaleji.
V tomto případě se projevilo chování elektroniky, která v okamžiku přeřazení „neubírá” plyn, naopak ho podrží. To vede k prudkému zvýšení otáček motoru. Při sepnutí spojky je takto získaná energie využita k tzv. impulsnímu zrychlení. Je zřejmé, že to není zrovna šetrné ke spojkám a převodovce, ale při honbě za setinami sekundy se to hodí.
Pokus tedy ukázal ohromnou rychlost dvouspojky McLarenu, doba potřebná pro přeřazení je kratší, než rozlišovací schopnost jeho měřidla, tedy 50 milisekund. Nutno ale podotknout, že pokus se týkal přeřazení za podmínek, pro které jsou tyto převodovky optimalizovány, tedy z nižšího stupně na vyšší při akceleraci, kdy mají připravený další převodový stupeň. V momentě, kdy dvouspojku přistihnete nepřipravenou (tj. např. podřadíte, kdy očekává řazení nahoru nebo naopak), trvá někdy změna rychlostního stupně i desetiny sekundy.
Výsledky tohoto testu pak nelze chápat jako hodnocení kterékoli automatické dvouspojky. McLaren je supersport a rychlost tu hraje prim, DSG ve Škodě Octavia až tak rychlá nebude. A je samozřejmě otázkou, jak by hodnocení vypadalo při brzdění či komplexní jízdě, kde se stroj musí vypořádat s měnícími se podmínkami. Pokud jde ale o to, co dvouspojkové automaty mají zvládat na jedničku u nejrychlejších aut světa, pak nezbývá než smeknout klobouk. Okamžik přeřazení stále znatelný je, celá operace je ale rychlejší, než jak ji dokáže zvládnout se třemi pedály a řadicí pákou jakýkoli člověk.












Automatická sedmistupňová převodovka McLarenu 720S řadí opravdu velmi rychle. VBox schopný zaznamenat prodlevu alespoň 50 milisekund, na zjištění přesného času změny rychlostního stupně nestačil
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
před 3 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejčtenější články
James May prodává další ze svých aut a je to hotový řidičský ideál, Češi a Slováci na něm ale vadu najdou
25.11.2025
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
25.11.2025
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
25.11.2025
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtoval přes 460 tisíc
25.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
