Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak rychle je třeba jet v autě bez střechy, aby člověk ani za deště nezmoknul?
17.5.2019 | Mirek Mazal
Roadstery a kabriolety se zdají být za deště nepoužitelné, tedy alespoň se sundanou střechou. Že do nich prší, je pravda, ale jen do určité chvíle, za jízdy lze déšť pokořit aerodynamikou.
Jízda v kabrioletu nebo roadsteru je zdrojem docela odlišných pocitů na hony vzdálených svezení v autě s uzavřenou karoserií. Otevřené nebe nad hlavou přináší neopakovatelnou atmosféru, ovšem jen pokud vyjde počasí. V dešti je absence zastřešení k vzteku, znamená to ale, že střechu nelze sundat bez rizika promáčení posádky a celého interiéru?
Ne nutně, praktickým trikem je udržovat rychlost, při níž se s dostatečnou intenzitou projevuje laminární a turbulentní proudění. První jmenované se vyznačuje rovnoběžnými proudnicemi, které se nemísí. Částice kapaliny se v tomto případě pohybují vedle sebe ve vrstvách pomalým nízkotlakým způsobem. Proti tomu rychlý vysokotlaký turbulentní proces doprovází promíchávání proudnic vedoucí ke vzniku virů. Dvojí rozdělení aerodynamického proudu pak brání dopadu dešťových kapek do interiéru, i když jej fyzicky nic nechrání.
Každé auto rozráží vzduch přední částí karoserie, přes kapotu vede proudění k čelnímu sklu a na vrcholu předního okna se nachází hraniční bod laminárních a turbulentních sil. Od vrchní hrany okna se odráží vzduch za automobil a podle rychlosti na tachometru vzniká pomyslná střecha nad kabrioletem. Přidáním plynu se může zvýšit rychlost proudění vzduchu od přední části vozu k zadním partiím. Proudící vzduch pak působí jako provizorní deštník, protože dokáže ochránit otevřenou kabinu před dopadem dešťových kapek na sedadla, jak je vidět na přiložených záběrech.
Doporučená rychlost v dešti se odvíjí od úhlu předního prosklení. Běžně stačí udržovat tempo přesahující 70 km/h. Například Mazda MX-5 má poměrně kolmé okno, kterému stačí rychlosti okolo 71 km/h a vyšší k ochraně posádky před mokrým oblečením. Více zkosené provedení Ferrari vyžaduje přidat, aby se řidič vyhnul studené sprše.
Některé modely mají zabudované deflektory určené k eliminaci průvanu a hluku. Sériové ofuky jsou určené rovněž k ochraně před deštěm, aby efekt aerodynamické ochrany před přeháňkou fungoval v legálně přípustných rychlostech. Až tedy uvidíte někoho v dešti dráždit kabriolet se sundanou střechou, nemusí to být takový blázen, jak se zdá. I udržování běžných rychlostí do 90 km/h obvykle stačí k tomu, aby interiér zůstával suchý, i když venku jako by se čerti ženili. Horší to bude, až dotyčný bude muset výrazně zpomalit, nebo dokonce zcela zastavit...










V kabrioletu se dá jezdit se suchou hlavou i za deště, jen je potřeba alespoň trochu přidat plyn
Zdroj: Drivetribe@Youtube
Bleskovky
- Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
20.1.2021 - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
20.1.2021 - Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
17.1.2021 - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021
Nejnovější články
- Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl objeven nejetý
před hodinou - Zákazník si koupil nový Ford a uhradil ho, o den později mu volal dealer, že ho musí vrátit
před 11 hodinami - Téměř dokonalá čínská obdoba Škody Kodiaq se nakonec prodává v Evropě ještě levněji
včera - Poradenská firma zjistila skutečné následky snížení povolené rychlosti v Nizozemsku
včera - Finové odhalili zimní pneu, které jsou prý nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané
včera - Stále více lidí by dalo přednost staršímu autu před novým, pro automobilky je to varování
včera - Výrobce „elektrických Bugatti” mlžil, druhý model nedokáže vyprodat už tři roky
včera - Poslední diktátor Evropy trvá na výrobě domácí Tesly, vsadí na materiál dražší než zlato
včera - Muž vyhrál v loterii nové auto za miliony, nedostal ale nic, i když mu výhru nikdo neupírá
včera - Technici vysvětlili, proč mají všechna moderní auta u blatníků výrazný plochý lem
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Politický koutek 08:15 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 08:11 - HondaMan
- newnewsreview 04:28 - newnewsreview
- Offroad/SUV dělník do 150 22:38 - spooon
- Řidiči, co to mají v ruce... 20:46 - northwind
- Kombi,benzin,atmosfericky,4x4,manual,ne boxer, ne koncern 20:18 - aldrtik
- Koronavirus 16:58 - řidičBOB
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 14:33 - rutak11
- Chlubítko univerzální 10:21 - Arnie J
- Rychlodotazy 20.1.2021 - _sulcik_