Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak se opravují revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”?
8.8.2019 | Petr Miler
Po letech vývoje konečně míří na silniční auta s cílem ušetřit vám spoustu starostí, nezničitelné ale nejsou. Mimo silnice se nějaký ten pátek používají, a tak se můžeme už teď podívat, jak probíhá jejich oprava.
Pneumatikářský gigant Michelin už před mnoha léty přišel s novým typem obutí zvaným Tweel, který pro správný výkon své funkce vůbec nepotřebuje hustit vzduchem. Místo toho pneumatika (podržíme se toho termínu, třebaže bez vzduchu uvnitř už na tohle označení úplně nesedí) spoléhá na vertikální žebra z odolné pryskyřice, jenž spojují běhoun a střed sloužící rovnou k uchycení na náboj kola. Právě od této koncepce je ostatně odvozen název nové gumy - Tweel je složenina slov Tyre (pneumatika) a Wheel (kolo).
Francouzi už v minulé dekádě slibovali, že tento koncept dostanou na silniční auta a nejvážněji to mysleli, když jej prezentovali na dobovém Audi A4. Jenže dosud se to nestalo. Tweel jako takový se tedy sériově vyrábí už od roku 2014, jenže jen pro stavební stroje a od loňska i pro čtyřkolky. Až před pár týdny bylo konečně oznámeno, že s pevně stanoveným termínem míří do světa silničních aut.
Bezvzduchovým pneu se dostává spousty pozornosti, neboť mají moc udělat z moderních aut ještě více bezúdržbové stroje. Pokud si dnes koupíte nový vůz, nemusíte se starat téměř o nic, tedy krom absolvování pár pravidelných kontrol v servisu. V případě pneu to ale neplatí - většina lidí je dvakrát ročně mění, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí. Jednak je třeba kontrolovat jejich tlak, který má zásadní vliv na fungování celého auta od jeho spotřeby až po jízdní vlastnosti. A jednak na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte.
Tweel, který nyní míří na silnice pod označením UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System, tedy Unikátní systém pneumatik odolný proti defektu), většina těchto problémů míjí. Ztráta tlaku z jakéhokoli důvodu nepřipadá v úvahu, životnost je delší a též odolnost proti mechanickému poškození je větší. Ani to ale neznamená, že se její běhoun neopotřebovává či že se nemůže poškodit. A v takovém případě je třeba jej opravit.
Jak to probíhá, můžete spatřit na videu níže. Vyměnit celé kolo za nové je pochopitelně též možné, nesmíme ale zapomínat, že jde v podstatě o disk s „pneumatikou” v jednom balení, takže konkrétně ten na na záběrech stojí více jak 25 tisíc Kč. Vyplatí se tedy vyměnit jen běhoun, které Michelin dodává jako náhradní i s patřičnou technikou. Výměna není úplně snadná, firma Pete's Tire Barns, jejíž práci na videu níže uvidíte, to ale dovede.
Video bohužel nemá zvuk, takže si k němu můžete pustit třeba Karla Gotta, zajímavosti podívané to ale neubírá. Servis nejprve poničený běhoun téměř kompletně obrousí, zbylé mělké drážky vyplní měkkou gumou a nalepí nový běhoun. Ten má jiný a pochopitelně zcela nový vzorek, který by znovu měl něco vydržet. A pozoruhodný je i zbytek procesu, kdy jsou tlakem vzduchu dány všechny součásti řádně dohromady - výsledkem je bezvzduchová pneu, která vypadá jako nová.
Video, které můžete zhlédnout v kompletní podobě níže a nebo rychleji pohledem na vybrané pasáže v následující galerii, má stopáž přes 25 minut, dokumentuje ale práce trvající asi čtyři hodiny. Přesto Pete's Tire Barns říká, že jde o velmi rychlý a výhodný zásah, který dovolí postiženém stroji pracovat téměř neustále bez nutnosti investovat do nového Tweelu či UPTISu.
Předpokládáme, že do doby nasazení UPTISů do silničního provozu bude tento proces urychlen, ale také nemusí - standardem se může sát rychlá výměna kola za nové a následná oprava toho poškozeného, kdy vám servis vyúčtuje jen náklady na opravu plus cenu jakési kompenzace za nový či novější zbytek kola. Nakonec, podobné situace by měly být už z podstaty fungování tohoto řešení velmi vzácné...
































Oprava bezvzduchové pneu je dnes nevídanou věcí, za pár let by se mohla stát mnohem obvyklejší
Zdroje: CNC Technology@YouTube, Michelin
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejnovější články
Černý přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
včeraVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
včeraNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
včeraPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva