Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak vypadá skutečný Wankelův motor v akci? Podívejte se přímo do jeho nitra
15.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Fungování výjimečného Wankelova rotačního motoru může být pro mnohé stále záhadou. Z tohoto videa princip jeho chodu pochopíte velmi snadno.
Wankelův motor je dnes tak trochu legendou, i proto, že jej už žádná automobilka nenabízí. Mazda sice neustále mluví o jeho návratu, od řečí ke skutku ale zůstává daleko. Poslední informace navíc naznačují, že Wankel dorazí pouze jako součást hybridního ústrojí, což není tak úplně ono. Je tedy dost možné, že jeho éra definitivně skončila, což řadu lidí jistě dožene pomalu až k slzám.
Budoucnost ale nyní nechme být, koneckonců mimo Mazdu si nikdo nemůže být jist tím, čeho se vlastně dočkáme. Zabývat se místo toho budeme samotným principem fungování této specifické pohonné jednotky. Jakkoliv totiž stejně jako řadové či vidlicové motory počítá se čtyřtaktním chodem, nemáme tu kupříkladu řádné vačkové hřídele, pouze jednu kliku. Chybí také táhla ventilů a podobné komponenty.
Princip chodu spočívá v pohybu trojúhelníkového rotačního pístu uvnitř oválného válce, kde postupně dochází ke krokům známým i z běžných zážehových motorů. Nejprve tu máme portové vstřikování paliva, jež je následně společně se vzduchem stlačeno. Poté přichází na řadu zážeh a hoření směsi, které otočí pístem. Spaliny pak opustí válecve svrchní části, zatímco v mezičase je v té spodní vstříknuta čerstvá dávka paliva.
Pár obrázků ale někdy řekne více než tisíc slova, a tak pro vás dnes máme video, které vám zmíněné ukáže na vlastní oči, doslova. Pochází od pánů z Warped Perception, kteří pro tento případ upravili motor určený pro pohon modelových letadel. Zprůhlednili jednu jeho stranu, což kameře umožňuje natáčet to, co by jinak zůstalo skryto v jeho nitru.
I díky zpomaleným záběrům jsou jednotlivé fáze chodu motoru jasně patrné a také popsané. Pokud ovšem máte problémy s angličtinou, ve stručnosti vám vše osvětlíme i na následujících obrázcích s českými popisky...

V prvé fázi se tedy jedná o vstříknutí paliva a nasání vzduchu...
...ve druhé je směs stlačena...
Následuje expanze, která pootočí pístem...
...načež spálená směs může být „odlifrována“ do výfuku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025Když Rolls-Royce nechce zákazníkovi prodat jinak elektrický Spectre s motorem V12, může si takové auto nechat postavit od Slováků
4.4.2025Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva