Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Japonci dál posouvají možnosti nového řešení spalovacího motoru. S téměř nulovými emisemi ho nasadí ve světové rallye
11.7.2025 | Petr Prokopec
Někteří veškerou snahu s tímto pohonem aut ještě něco dokázat už vzdali, v případě Toyoty ale platí pravý opak. Její upravená jedna-šestka se honosí takřka nulovými emisemi, přesto si zachovává vlastnosti ceněné obyčejnými uživateli i nadšenci.
Toyota je jednou z mála značek, které dlouhodobě odmítají vsadit vše na bateriovou elektromobilitu. Místo toho japonská automobilka pracuje na všech možných verzích pohonu, na jaké lze vůbec pomyslet. Věnuje se tedy jak spalovacím jednotkám, tak hybridům. Nezapomíná ani na čistě bateriové vozy, stejně jako ve velkém kope za vodík. V tomto ohni má hned dvě želízka, neboť pracuje jak na pohonu využívajícím palivové články, tak na novém řešení klasických spalovacích motorů, které vodík spalují.
V případě druhé zmíněné technologie tu máme další posun. Toyota přišla s konceptem GR Yaris H2, který odpovídá pravidlům WRC skupiny Rally2. Japonci v ní soutěží od loňského roku, a to právě se čtyřmetrovým hatchbackem, který páruje přeplňovanou tříválcovou jedna-šestku s pětistupňovou sekvencí Sadev, pohonem všech kol a hmotností 1 230 kg. Ve WRC vůz krotí Oliver Solberg, v evropském šampionátu je posádek víc.
Vodíkový koncept dostal do vínku stejný bodykit jako čistě benzinová varianta, přičemž podobné je i nastavení podvozku. Venkovní změny jsou tak spojené pouze s odlišnými „válečnými barvami“ a bočními ventilačními panely na místě zadních oken. Klíčové jsou totiž modifikace pod povrchem, neboť ona jedna-šestka byla upravena právě na spalování vodíku. Toyota zatím neupřesnila technické parametry, potvrdila však, že vůz nasadí do finské rallye, která startuje 31. července.
Za volant se posadí Juha Kankkunen, který v roce 2022 pilotoval benzinový GR Yaris Rally2 při jeho veřejné jízdní premiéře během japonské rallye. V mezičase se pak stal zástupcem šéfa týmu Toyota Gazoo Racing-WRT, v jehož ústředí ve finské Jyväskylä byl vodíkový koncept vyvinut. Kankkunen se s ním zúčastní čtvrtečních a pátečních rychlostních zkoušek, po zbytek víkendu pak bude GR Yaris H2 vystaven v zázemí týmu vedle produkční vodíkové Toyoty Mirai.
Zmínit už lze jen to, že při spalování vodíku koncept produkuje „takřka nulové výfukové emise“. Zároveň si ovšem ponechává „zvuk a emoce“ spalovacích aut, v důsledku čehož má jít o technologii, se kterou bude možné dosáhnout uhlíkové neutrality a zároveň s ní Toyota dokáže oslovit nadšence jejím projevem a obyčejné motoristy její standardní použitelností. Zatím však Japonci neupřesnili ani to, kdy by mohl být vodíkový koncept regulérním účastníkem WRC, ani možnost přesunu technologie ze závodních kolbišť na veřejné silnice.

Vodíkový GR Yaris H2 se poprvé ukáže během finské rallye na přelomu července a srpna. Ve srovnání s čistě benzinovým speciálem se liší jiným polepem a zadními bočními ventilačními kryty. Největší změnou je ale pochopitelně jeho upravený 1,6litrový motor. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné
před hodinouMazda konečně dostala do prodeje slibovaný sedan s pohonem zadních kol, srdce lidí si jím ale asi nezíská
před 3 hodinamiAuto z dob lidových sporťáků s řízením zadních kol v dokonale originálním stavu po 1. majiteli je dnes v prodeji naprostou raritou
před 4 hodinamiMercedes po sérii požárů svolal do servisů desítky tisíc aut dvou typů, lidem vrací podstatně horší vozy
před 6 hodinamiLamborghini konečně vzalo hybridní pohon Temeraria a nacpalo ho do koše, hmotnost auta klesla o několik metráků
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 07.13. 13:52 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.13. 13:44 - pavproch
- Ložisko spojky 07.13. 08:32 - 970ka
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.12. 20:40 - řidičBOB
- Lexus (a jeho evropska anabaze) 07.12. 18:30 - pavproch
- BMW Divize 07.11. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 07.11. 10:33 - pavproch
- VZKAZY 07.11. 10:31 - pavproch