Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Japonci s Číňany ukázali nové řešení spalovacího motoru, které snižuje emise CO2 o 90 procent
6.7.2023 | Petr Prokopec
Je zjevné, že cesta k lepšímu životnímu prostředí nevede jen skrze elektrické motory, také ty spalovací mají pořád co říci. Novinka automobilek Toyota a GAC na to jde způsobem, o kterém se dosud prakticky nemluvilo.
Vinit Toyotu z nedostatečných ohledů k přírodě by bylo totéž jako říkat Mirkovi Dušínovi z Rychlých šípů, že roste pro kriminál. Však právě japonská automobilka začala jako první ve velkém produkovat hybridní motory, kterými takový Prius osazuje již od roku 1997. Za uplynulých šestadvacet let se pak tato technologie rozšířila napříč celým jejím portfoliem, kombinaci benzin-elektrického ústrojí tak může vyfasovat i Yaris, Camry, C-HR, RAV4 či Highlander.
Japonci ovšem nesázejí vše pouze na hybridní kartu, koupit si od nich tedy můžete i plně elektrický (bZ4X) či dokonce vodíkový vůz (Mirai). Ani to ovšem nemusí být během pár let konečná. Toyota totiž usilovně hledá všemožné cesty, které by ji mohly přivést ke kýženému poklesu emisí, ovšem zároveň by pro zákazníky byly schůdné. V případě vodíku tedy nezůstává jen u palivových článků, ke spalování ekologického paliva zkouší adaptovat i dosavadní benzinové agregáty. A ve spolupráci s čínskou automobilkou GAC nyní vyvinula nové řešení spalovacího motoru.
Dvoulitrový čtyřválec byl upraven tak, aby zvládl jako palivo používat čpavek, což je dosti neobvyklá cesta. I motoristům, kteří se jinak nezajímají o podstatu jejich aut, ale může být vzdáleně povědomá. Tento bezbarvý a štiplavý plyn známý také jako amoniak je součástí močoviny. Její syntetický roztok s obchodním označením AdBlue pak lijeme do dieselových aut ve snaze o snížení jejich emisí.
Pravda, je to vágní spojitost, neboť močovina je vstřikována do výfukového potrubí a přímo s motorem nepřichází do styku. Navíc redukuje emise NOx. U novinky je čpavek spalován a minimalizuje emise CO2. Nová pohonná jednotka s ním produkuje 163 koní, zatímco emise oxidu uhličitého snižuje ve srovnání se spalováním benzinu o 90 procent. Otázkou nicméně je spotřeba, neboť amoniak má ve srovnání s konvenčním palivem pouze poloviční energetickou hustotu. A také je třeba říci, že ve vyšších koncentracích je pro člověka (a nejen člověka) nebezpečný.
Jeho využití pro takový účel tedy nebude nejjednodušší, přesto je třeba snahy GAC a Toyoty ocenit. Obě značky nechtějí slepě kráčet cestou vytyčenou politiky, která je čistá jen proto, že emise vzniklé výrobou elektřiny najednou nikoho nezajímají. Pokud se tedy povede vyřešit výzvy spojené hlavně s potenciální nebezpečností čpavku, pak se amoniak klidně může stát palivem budoucnosti. Od politiků ale palec nahoru ani jinou podporu nečekáme - ty zjevně nezajímá cíl, jen cesta, po které máme všichni pod jejich vedením kráčet.

Nový japonsko-čínský dvoulitrový motor při spalování čpavku produkuje 163 koní, ovšem emise CO2 redukuje o 90 procent. Zda se ovšem dočká sériové výroby, zůstává otázkou. Foto: GAC
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejčtenější články
Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
3.7.2025Muž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
4.7.2025Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
4.7.2025
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 19:16 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub