Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Japonci s Číňany ukázali nové řešení spalovacího motoru, které snižuje emise CO2 o 90 procent
6.7.2023 | Petr Prokopec
Je zjevné, že cesta k lepšímu životnímu prostředí nevede jen skrze elektrické motory, také ty spalovací mají pořád co říci. Novinka automobilek Toyota a GAC na to jde způsobem, o kterém se dosud prakticky nemluvilo.
Vinit Toyotu z nedostatečných ohledů k přírodě by bylo totéž jako říkat Mirkovi Dušínovi z Rychlých šípů, že roste pro kriminál. Však právě japonská automobilka začala jako první ve velkém produkovat hybridní motory, kterými takový Prius osazuje již od roku 1997. Za uplynulých šestadvacet let se pak tato technologie rozšířila napříč celým jejím portfoliem, kombinaci benzin-elektrického ústrojí tak může vyfasovat i Yaris, Camry, C-HR, RAV4 či Highlander.
Japonci ovšem nesázejí vše pouze na hybridní kartu, koupit si od nich tedy můžete i plně elektrický (bZ4X) či dokonce vodíkový vůz (Mirai). Ani to ovšem nemusí být během pár let konečná. Toyota totiž usilovně hledá všemožné cesty, které by ji mohly přivést ke kýženému poklesu emisí, ovšem zároveň by pro zákazníky byly schůdné. V případě vodíku tedy nezůstává jen u palivových článků, ke spalování ekologického paliva zkouší adaptovat i dosavadní benzinové agregáty. A ve spolupráci s čínskou automobilkou GAC nyní vyvinula nové řešení spalovacího motoru.
Dvoulitrový čtyřválec byl upraven tak, aby zvládl jako palivo používat čpavek, což je dosti neobvyklá cesta. I motoristům, kteří se jinak nezajímají o podstatu jejich aut, ale může být vzdáleně povědomá. Tento bezbarvý a štiplavý plyn známý také jako amoniak je součástí močoviny. Její syntetický roztok s obchodním označením AdBlue pak lijeme do dieselových aut ve snaze o snížení jejich emisí.
Pravda, je to vágní spojitost, neboť močovina je vstřikována do výfukového potrubí a přímo s motorem nepřichází do styku. Navíc redukuje emise NOx. U novinky je čpavek spalován a minimalizuje emise CO2. Nová pohonná jednotka s ním produkuje 163 koní, zatímco emise oxidu uhličitého snižuje ve srovnání se spalováním benzinu o 90 procent. Otázkou nicméně je spotřeba, neboť amoniak má ve srovnání s konvenčním palivem pouze poloviční energetickou hustotu. A také je třeba říci, že ve vyšších koncentracích je pro člověka (a nejen člověka) nebezpečný.
Jeho využití pro takový účel tedy nebude nejjednodušší, přesto je třeba snahy GAC a Toyoty ocenit. Obě značky nechtějí slepě kráčet cestou vytyčenou politiky, která je čistá jen proto, že emise vzniklé výrobou elektřiny najednou nikoho nezajímají. Pokud se tedy povede vyřešit výzvy spojené hlavně s potenciální nebezpečností čpavku, pak se amoniak klidně může stát palivem budoucnosti. Od politiků ale palec nahoru ani jinou podporu nečekáme - ty zjevně nezajímá cíl, jen cesta, po které máme všichni pod jejich vedením kráčet.

Nový japonsko-čínský dvoulitrový motor při spalování čpavku produkuje 163 koní, ovšem emise CO2 redukuje o 90 procent. Zda se ovšem dočká sériové výroby, zůstává otázkou. Foto: GAC
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 10 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 11 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
dnes
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
dnes
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
