Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jízda s malým množstvím paliva v nádrži auta dokáže zničit řadu drahých dílů
21.9.2019 | Mirek Mazal
Vypadá to jako banální praktika - palivo prostě dochází, auto přestává jet, a tak se dotankuje nové. Není to ale tak úplně pravda. Pokud se tento přístup stane běžným, může to být drahé.
Každý spalovací motor potřebuje k plnohodnotnému fungování čtyři věci: kyslík, jiskru, kompresi a palivo. Absence jedné ze základních nutností způsobí zhasnutí agregátu. Vyčerpání paliva je indikováno kontrolkou a někde i zvukovou signalizací upozorňující na nízkou hladinu benzínu, nafty či jejich ekvivalentů. Ignorací všech signálů dojde ke spotřebování všech zásob, což může způsobit řadu problémů.
Ty způsobené tím, že sedíte v nepojízdném autě třeba u kraje dálnice, asi nemusíme připomínat, kvůli témuž ale hrozí i poškození některých součástí auta. Částečně jsme se tomuto problému věnovali už dříve, to ale byla řeč jen o palivovém čerpadlu. Ohrožené techniky je ale citelně více.
Přesto jako první ve stručnosti připomeneme právě riziko hrozící palivovému čerpadlu. To patří ke klíčovým a někdy i dost drahým součástkám pohonné jednotky. Často funguje opravdu spolehlivě a přežije celý zbytek auta, jenže právě ježdění s téměř prázdnou nádrží dokáže jeho životnost zásadně zkrátit. Důvodem, proč tomu tak je, je způsob, jakým palivové čerpadlo funguje. Problémem zde je, že čerpadlo je protékajícím palivem chlazeno a pokud nasává vzduch, přehřívá se. Jednorázově to nevadí, při opakování už pravděpodobnost poruchy, zejména zadření čerpadla, zásadně roste.
Dalším nechtěným následkem vyčerpaného benzínu i nafty je možnost nasátí nečistoto ze dna nádrže. Drobné částečky v přívodním systému je to poslední, s čím chce majitel auta bojovat. Usazeniny mohou doputovat až ke vstřikovačům, jejíchž nečinnost způsobuje vynechávání motoru. Může je to i značně poškodit a jejich oprava - natož pak výměna - nepatří mezi ani trochu laciné servisní úkony.
Nemělo by se zapomínat na ohrožení katalyzátoru, ten má výrazně zkrácenou životnost u vynechávajících motorů. Pokud je v nádrži málo benzínu, může se do válců dostat příliš chudá směs, kterou svíčka nebude schopna zapálit. Nespálené palivo se pak dostává do katalyzátoru, kde teprve shoří a skokově zvyšuje jeho teplotu. To způsobují přílišné pnutí v nosné keramické struktuře a vede k prasklinám.
Když je směs chudá, hoří při vyšších teplotách, což může vést k samozápalům. Kombinace s vynecháváním pak vede k nepravidelnému chodu motoru, kterým trpí ojniční ložiska. Také jejich poškození je velmi drahý špás.
Celkově vzato občasná jízda s malým množstvím paliva jistě nezpůsobí okamžitě zničení čehokoli zmíněného, pokud takový stav nastane zcela výjimečně a je doprovázen pomalou jízdu, jsou škodlivé účinky velmi nepravděpodobné. Současně je ale třeba dodat, že běžné vyjíždění nádrže až do dna je skoro zárukou problémů a doporučit nakonec nelze ani občasné pokoušení štěstí, však jaký je problém natankovat dříve? Následky opaku skutečně nejsou levné, ani snadno opravitelné.










Opakované vyhýbání se včasnému tankování může být nebezpečné hned pro několik částí automobilu, porucha většiny z nich znamená drahou opravu
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před hodinouPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas