Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kdysi tak nadějná laserová světla v autech potichu končí. Nová BMW už je nemají, i když jsou pořád nejlepší
30.7.2024 | Petr Prokopec
Prestižní německé automobilky se kdysi předháněly v tom, která je do svých aut dostane jako první. Zdálo se, že jde o jasnou budoucnost odvětví, nové modely už je ale vůbec nenabízí, i když mají nejdelší dosvit. Za vším je třeba jako obvykle hledat regulace.
Před víc než dekádou odstartovaly Audi a BMW jeden z mnoha dnes už legendárních „závodů ve zbrojení”. Nešlo tehdy o co nejvyšší výkon, nejlepší akceleraci nebo nejlepší maximální rychlost, v centru dění se ocitly světlomety. Po halogenových, xenonových a LEDkových světlech totiž začali Němci spatřovat budoucnost v těch laserových.
S těmi měly zpočátku navrch u čtyř kruhů, neboť tato značka se se svým řešením pochlubila již v lednu 2014 v rámci veletrhu elektroniky CES v Las Vegas. BMW na to reagovalo o měsíc později oznámením, že plug-in hybridní sporťák i8 se od podzimu toho roku stane prvním produkčním vozem na světě s laserovými světly. Něčemu takovému ovšem Audi nehodlalo nečinně přihlížet, a oznámilo, že verze R8 LMX schopná osvítit silnici až na 500 metrů bude v prodeji od léta. Nakonec však i to bylo pozdě, neboť BMW znovu zatopilo pod kotlem a držitelům rezervací předalo první kusy laserových i8 už v červnu. Zápis do historie tak byl učiněn, přičemž čtyřem kruhům už nepomohla ani následná tvrzení, že R8 je nejrychlejším produkčním vozem na světě s laserovými světly či to, že verze LMX je měla ve standardu, zatímco u i8 za ně bylo třeba připlácet.
Mnichov tedy Ingolstadtu vypálil rybník, navíc ještě deklaroval, že jeho světla jsou schopná dosvítit o 100 metrů dál. O dekádu později ale již onen plug-in hybrid v nabídce nemá, stejně jako z ní ostatně zmizelo také R8. V případě Audi nicméně je stále možné laserové světlomety pořídit do modelů A5, A7, Q7 a Q8, zatímco BMW jimi osazuje pouze řadu 4 GranCoupe a X7. Z posledních nových bavoráků ale zmizela a produktový manažer mnichovské značky Andreas Suhrer kolegům z Car Sales potvrdil, že nejde o žádný dočasný výpadek. BMW s laserovými světly potichu skončilo a do budoucna s nimi nepočítá. A Audi míří stejným směrem.
Proč, když jsou tak dobrá? I když od jejich dvou zmíněných premiér v produkčních autech uplynulo už víc než 10 let, pořád jsou tím nejlepším, co se dá koupit - dnešní laserové „lampy” svítí až 650 metrů daleko a jejich zář je opravdu intenzivní. Důvodem je v prvé řadě článek 108 amerických federálních bezpečnostních standardů, který omezuje výkon čelních světel aut prodávaných na území USA na 150 tisíc kandel, zatímco v Evropě je limitem 430 tisíc kandel. V důsledku toho je svítivost laserových světel v USA stažena na 250 metrů. To je úroveň, na jakou se dnes výrobci snadno dostanou s levnějšími diodami, v jejichž prospěch navíc hovoří šíře paprsku. A nabízet laser pro parádu?
„Laserová světla jsou velmi dobrá, co se týče celkového dosahu, ale poslední generace světel Matrix LED má na kontě lepší distribuci paprsku,“ uvedl Suhrer s tím, že „pokud u laserů nemůžeme na některých trzích, jako jsou USA, využít jejich výkon naplno, pak nám to rozhodnutí jen usnadňuje“. Nová řada 5 se tak již nabízí pouze s matricovými diodami, stejně jako řada 7 nebo faceliftované trojky a čtyřky. Prakticky totéž řekl i mluvčí Audi, s laserovými světly je pro tuto chvíli amen. Pokud je tedy ve svém autě máte, važte si jich - byla a možná zase jednou budou, ale už nyní prakticky nejsou.






Plug-in hybridní i8 se stalo prvním autem na světě, které dostalo laserová světla. Po deseti letech ale tato technologie míří k ledu hlavně kvůli své neospravedlnitelnosti na americkém trhu. Foto: BMW
Zdroj: Car Sales
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva