Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche

Je to neobvyklé řešení, které jsme dosud mohli najít jen v mnohem dražších autech. V tomto případě se ale dostalo do stále docela obyčejného kompaktu značky Hyundai.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche

3.5.2021 | Petr Prokopec

Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche

/

Foto: Hyundai

Je to neobvyklé řešení, které jsme dosud mohli najít jen v mnohem dražších autech. V tomto případě se ale dostalo do stále docela obyčejného kompaktu značky Hyundai.

Na Hyundai i30 N prší chvála ze všech stran. Není to až tak překvapivé, neboť Korejcům se jejich vůbec první hot hatch povedl a i výkonem 280 koní vytřel zrak mnohým konkurentům. Zpočátku navíc přeplňovaný benzinový dvoulitr párovali pouze s šestistupňovým manuálem, což dále umocňovalo zapojení řidiče imponovalo nadšencům. Nyní je však i30 N k dispozici také s dvouspojkovým automatem, který cenu navyšuje o tučných 50 tisíc korun. To opravdu nejsou malé peníze, načež je otázkou, zda za ně dostanete více hodnoty.

Převodovku N DCT vyrábí pod kódovým označením D8F48W dceřiná společnost Hyundai Transys, která jí uzpůsobila výkonnějším motorům. Automat tak dokáže zvládnout 480 Nm točivého momentu, přičemž stejně jako většina převodovek tohoto typu počítá s jednou spojkou a jednou hřídelí pro liché rychlosti a druhou pro sudé. Rozdíl oproti ostatním dvouspojkám od Hyundai nicméně spočívá v tom, že obě spojky se koupou v olejové lázni a má osm převodových stupňů.

Něco podobného je u dvouspojkových automatů velmi výjimečné - i takové Bugatti Chiron používá pouze sedm stupňů, stejně jako většina ostatních aut. Masověji se osmikvalty se dvěma p objevuje hlavně v útrobách nových Porsche, což je podobnost, za kterou se Hyundai zlobit jistě nebude.

Převodovka se dočkala hned dvou olejových pump, kdy první lubrikuje jednotlivá soukolí, zatímco druhá je určena mechanismu měnícímu rychlostní stupně. Obě jsou přitom elektrické, takže neodčerpávají výkon motoru a zároveň mohou pracovat zcela nezávisle podle aktuální potřeby. Automobilka kromě toho přišla se speciálními režimy, kdy při použití toho jménem N Power Shift v momentě, kdy řidič mačká plynový pedál na 90 a více procent, výfuk „vystřelí” i při řazení nahoru.

Nejde o jediný unikátní mód, další je nazván N Grin Shift a poskytuje řidiči na 20 sekund plný výkon motoru při akceleraci. Nicméně abyste jej mohli použít opakovaně, jde vždy třeba mezi jednotlivými pokusy 40sekundová přestávka. V případě režimu N Track Sense Shift je pak možné počítat s jistou formou umělé inteligence, neboť systém kupříkladu při jízdě z kopce používá k brzdění motor, aby nedošlo ke zbytečnému zahřívání brzd. Na okruhu pak pro změnu umožňuje větší vytáčení.

Argumenty pro dvouspojkovou převodovku tedy existují, přičemž zařadit mezi ně můžeme také pádla pod volantem. Snad nejpodstatnější je ovšem jízdní dynamika. Hyundai i30 N totiž loni posílilo o pět koní, což zlepšilo jeho čas akcelerace na stovku o dvě desetiny. Varianta s manuálem tak nyní na dosažení stovky potřebuje jen 5,9 sekundy, automatické provedení je však na tom ještě lépe a vystačí si pouze s 5,6 sekundami. To je poměrně velký skok, třebaže nadšenci možná řeknou, že řazení zvládnou rychleji a v komplikovaných podmínkách ostré jízdy na okruhu to může být ještě docela jiná písnička.


Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 1 - Hyundai i30 N 2021 automat 01Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 2 - Hyundai i30 N 2021 automat 02Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 3 - Hyundai i30 N 2021 automat 03Korejci chtějí ohromit kupce levnějších aut novou převodovkou jako od Porsche - 4 - Hyundai i30 N 2021 automat 04
Hyundai i30 N je nové k dispozici s 280 koňmi místo původních 275. O ty se přitom může postarat nejen standardní šestistupňový manuál, ale rovněž i nový automat N DCT, s nímž je spárována o 50 tisíc korun vyšší cena a o tři desetiny sekundy lepší dynamika. Není to ovšem to jediné, čím láká. Foto: Hyundai

Zdroje: Autocar, Hyundai

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše