Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci se pochlubili novým typem baterií, předem ale přiznávají, že jejich kapacita vám bude mizet před očima
12.1.2025 | Petr Prokopec
Na průlom v oblasti bateriových paketů se pořád čeká. A ani novinka korejského vědecko-technického institutu na tom nic nezmění. Je hezké, že nová baterie zřejmě zabrání většině požárů, už po tisícovce dobíjecích cyklů ale zdaleka nebude disponovat původní kapacitou.
Elon Musk v roce 2019 oznámil, že karoserie a hnací ústrojí Modelu 3 a Y jsou navrženy tak, aby bez problémů zvládly milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. V případě baterie pak už šéf Tesly tak velkorysý nebyl, nicméně 300 až 500 tisíc mil, což odpovídá 480 až 800 tisíc km, byla na současné poměry velmi slušná čísla. Jak moc se to sejde s realitou, pořádně ukáže až čas, dosavadní praxe až tak krásná nebývá.
Onen nájezd má podle Tesly odpovídat 1 500 dobíjecích cyklů, kdy vyšší vzdálenost je spojena s variantami Long Range, zatímco nižší se základním provedením. Je to nicméně spíše holá teorie, neboť většina majitelů elektromobilů se pohybuje spíš v úzkém pásmu použitelné kapacity baterií (57,5 kWh u základu, 75 kWh u vyššího provedení), takže nabíjecích cyklů reálně probíhá víc.
Budeme-li si držet optimistického předpokladu, že majitel bude jezdit se spotřebou 16 kWh na 100 km a dobíjet bude v průměru 60 procent baterie při každé „seanci”, pak jsme u verze Long Range na poměru nějakých 280 tisíc km na 1 000 cyklů. Dobíjejte v průměru polovinu a je to 140 tisíc km, jezděte trochu svižněji za 24 kWh na 100 km (pořád žádná divočina, ani trochu, je to ekvivalent něco málo přes 6 litrů nafty na 100 km) a jste asi na 187 tisících km. To opravdu není věčnost, 140 až 180 tisíc km najedou intenzivněji jezdící lidé za 3 roky jako nic.
Ve světle těchto skutečností máme poněkud problém zatleskat expertům z korejského vědecko-technického institutu DGIST (Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology), kteří se pochlubili svým posunem na poli lithiových baterií, jak informují kolegové z Carscoops. Jejich baterky si totiž po tisícovce dobíjecích cyklů mají udržet zhruba 87,9 procenta původní kapacity. Pokud byste si tedy koupili elektromobil jimi osazený, který by na úvod zvládal třeba 500 km reálného dojezdu, pak po najetí zhruba půl milionu km by měl vydržet přes 420 km.
Dáme-li si to do kontextu s výše uvedeným, kapacita baterií vám při intenzivnějším ježdění bude v podstatě klesat před očima. A pokud Tesla garantuje zárukou bateriím 70 % kapacity po 8 letech nebo 160 tisících km, je to nějaký podstatný posun? Prakticky žádný, přičemž Model 3 byl poprvé představen už v roce 2017 a během dvou let se naplno prodávat. Máme zde tedy dlouhých pět až sedm let vývoje, které měli Korejci k dobru. Za tu dobu ale v podstatě udělali jen velmi malý krůček. Navíc není jisté, kdy přesně a zda vůbec se jejich baterie objeví v běžné výrobě.
Že by tedy mnoho povyku pro nic? V kapse mají ještě jeden trumf. Tým DGIST se chlubí také také unikátním třívrstvým tuhým polymerovým elektrolytem. Jeho hlavní předností je zabránění růstu dendritů, čímž se u baterií nazývají výběžky, které s přibývajícím stářím narůstají na lithiových elektrodách. Ty mohou elektrolytem prorůst až do katody, způsobit zkrat, přehřátí a následně požár. Kromě specifické konstrukce elektrolytu obsahují baterie DGISTu navíc etan decabromodifenylu, který by měl vznikající oheň uhasit. Elektromobily by tedy dost možná s jeho pomocí mohly v menší míře hořet a explodovat.
To je jistě pozitivní, požárů takových baterek by mohlo podstatně ubýt. Ovšem nepřekvapilo by nás, kdyby právě unikátní polymer vedl ke spíše nižšímu počtu dobíjecích cyklů. Jinými slovy, Korejci tedy v podstatě vyměnili vyšší bezpečnost za kratší životnost. Jak moc dobrý obchod to je, necháme na vašem posouzení. Tento „pokrok“ ale nicméně stejně jako mnohé další jen dokládá, že oříšek zvaný baterie, který před 125 lety nedokázal rozlousknout ani Ferdinand Porsche, zůstává bez poskvrnky i nyní. Čekat rychlou revoluci na tomto poli opravdu není na místě.



Tesla Model 3 a její baterie nepředstavují nic převratného, klíčové možnosti paketu alespoň částečně ověřené časem ale nejsou zásadně jiné než ty, kterými se nyní chlubí korejští vědci. Trochu nám tak uniká přínos jejich pŕace, zvláště když odolnost akumulátorů proti vzplanutí v praxi neukázali. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Konec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před hodinouVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 3 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva