Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod

Na tomto poli se žádná velká inovace dávno neodehrála, a tak se Korejci o jednu takovou pokouší. Nový systém se obejde bez hnací hřídele a má zlepšit kvalitu jízdy, ovladatelnost a v nepatrné míře i dojezd elektrických aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod

29.11.2023 | Petr Prokopec

Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod

/

Foto: Hyundai

Na tomto poli se žádná velká inovace dávno neodehrála, a tak se Korejci o jednu takovou pokouší. Nový systém se obejde bez hnací hřídele a má zlepšit kvalitu jízdy, ovladatelnost a v nepatrné míře i dojezd elektrických aut.

U vozu se spalovacím motorem je základní princip jeho fungování vcelku pevně dán. Pohonná jednotka vyprodukuje nějaký výkon a ten je následně přenášen přes převodovku hnací hřídelí do nábojů kol, čímž dochází k jejich roztáčení a následnému rozpohybování celého auta. Podobné je to pak vlastně i v případě elektromobilů, jakkoli v jejich případě došlo či může dojít na jistý posun. Pohonné jednotky totiž mohou trůnit nejen uprostřed předního či zadního pomocného rámu, ale také přímo v kolech. V té chvíli je ale problémem neodpružená hmotnost, která negativním způsobem ovlivňuje ovladatelnost a kvalitu jízdy.

Výrobci kvůli tomu upřednostňují řešení, kdy elektromotory posunují ze středu vozu blíže ke kolům jen částečně. To ovšem znamená, že zapotřebí je stále hnací hřídel. A jelikož ta musí reagovat v závislosti na povrchu reagovat na vertikální posun kola, dochází často k jisté ztrátě výkonu. A pochopitelně také k nežádoucímu opotřebení, jenž nakonec vede k výměně hřídele. Životnost pak činí zhruba 200 tisíc kilometrů, lišit se ale pochopitelně může dle vozu a značky.

Korejci nicméně zkouší léty prověřené řešením nahradit novým zvaným Uni Wheel. Jeho podstatou je přesunutí redukčního soukolí do náboje kol, kde se dokonce může pohybovat nahoru a dolů. Díky tomu není ona hnací hřídel zapotřebí, souběžně s tím pak Hyundai mohlo i zmenšit velikost elektromotorů. Ty byly ještě více přesunuty ze středu vozu směrem ke kolům, což vyústilo ve větší prostor pro posádku. Korejci s ním zároveň mohou i lépe nakládat, ze stejných dílů tak mohou vyrábět různá auta.

Usazení elektromotorů do každého rohu má navíc vliv na bezpečnost i dynamiku, neboť v zatáčkách může každé kolo reagovat nezávisle. Pokud se navíc řešení Uni Wheel zkombinuje se vzduchovým podvozkem, lze využít zmiňovaného pohybu redukce ke zlepšení aerodynamiky (posun směrem dolů) či k navýšení světlé výšky (posun nahoru). Dle Korejců systém může mít pouhé čtyři palce v průměru, osadit jím tedy lze různá mobilní zařízení, ne nutně jen klasická osobní auta. U nich se pak v případě disků kol počítá s až 25palcovým průměrem.

Automobilka již měla otestovat výdrž systému a prozatím měla dosáhnout pozitivních výsledků. Uni Wheel si pak patentovala nejen ve své domovině, ale také ve Státech a Evropě. Kdy a zda vůbec jej použije v sérii, je zatím otázkou. Je totiž třeba si uvědomit, že silnice nejsou vždy suché a jemné. Redukce v kolech tak bude muset být dokonale utěsněna, jinak se dovnitř dostane vlhkost a nečistoty, což pochopitelně nepovede k pozitivům a sociálním jistotám. Spíše k velmi drahým opravám.

Tak jako tak ale jde o zajímavou inovaci, která si zaslouží pozornost i další vývoj . Zmenšením motorů a odstraněním řady dílů totiž dochází na snížení hmotnosti, což znovu vede k lepší kvalitě jízdy a samozřejmě také k navýšení dojezdu. Půjde sice jen o jednotky kilometrů, každý posun tímto směrem se ale počítá. Zvláště pokud si politici ve finále prosadí svou a většina lidí nebude moci po roce 2035 nic jiného než elektromobil koupit.


Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod - 1 - Hyundai Uni Wheel 2023 prvni foto 01Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod - 2 - Hyundai Uni Wheel 2023 prvni foto 02Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod - 3 - Hyundai Uni Wheel 2023 prvni foto 03Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod - 4 - Hyundai Uni Wheel 2023 prvni foto 04Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod - 5 - Hyundai Uni Wheel 2023 prvni foto 05Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod - 6 - Hyundai Uni Wheel 2023 prvni foto 06
Korejci ukázali nové řešení pohonu kol aut, systém Uni Wheel totiž vynechává hnací hřídel díky redukci přímo v kolech. To automobilce umožní mj. navýšit vnitřní prostor jejích budoucích elektrických aut. Foto: Hyundai

Zdroj: Hyundai

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše