Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci ukázali nové řešení pohonu aut, zdánlivě šílený mechanismus má řadu výhod
29.11.2023 | Petr Prokopec
Na tomto poli se žádná velká inovace dávno neodehrála, a tak se Korejci o jednu takovou pokouší. Nový systém se obejde bez hnací hřídele a má zlepšit kvalitu jízdy, ovladatelnost a v nepatrné míře i dojezd elektrických aut.
U vozu se spalovacím motorem je základní princip jeho fungování vcelku pevně dán. Pohonná jednotka vyprodukuje nějaký výkon a ten je následně přenášen přes převodovku hnací hřídelí do nábojů kol, čímž dochází k jejich roztáčení a následnému rozpohybování celého auta. Podobné je to pak vlastně i v případě elektromobilů, jakkoli v jejich případě došlo či může dojít na jistý posun. Pohonné jednotky totiž mohou trůnit nejen uprostřed předního či zadního pomocného rámu, ale také přímo v kolech. V té chvíli je ale problémem neodpružená hmotnost, která negativním způsobem ovlivňuje ovladatelnost a kvalitu jízdy.
Výrobci kvůli tomu upřednostňují řešení, kdy elektromotory posunují ze středu vozu blíže ke kolům jen částečně. To ovšem znamená, že zapotřebí je stále hnací hřídel. A jelikož ta musí reagovat v závislosti na povrchu reagovat na vertikální posun kola, dochází často k jisté ztrátě výkonu. A pochopitelně také k nežádoucímu opotřebení, jenž nakonec vede k výměně hřídele. Životnost pak činí zhruba 200 tisíc kilometrů, lišit se ale pochopitelně může dle vozu a značky.
Korejci nicméně zkouší léty prověřené řešením nahradit novým zvaným Uni Wheel. Jeho podstatou je přesunutí redukčního soukolí do náboje kol, kde se dokonce může pohybovat nahoru a dolů. Díky tomu není ona hnací hřídel zapotřebí, souběžně s tím pak Hyundai mohlo i zmenšit velikost elektromotorů. Ty byly ještě více přesunuty ze středu vozu směrem ke kolům, což vyústilo ve větší prostor pro posádku. Korejci s ním zároveň mohou i lépe nakládat, ze stejných dílů tak mohou vyrábět různá auta.
Usazení elektromotorů do každého rohu má navíc vliv na bezpečnost i dynamiku, neboť v zatáčkách může každé kolo reagovat nezávisle. Pokud se navíc řešení Uni Wheel zkombinuje se vzduchovým podvozkem, lze využít zmiňovaného pohybu redukce ke zlepšení aerodynamiky (posun směrem dolů) či k navýšení světlé výšky (posun nahoru). Dle Korejců systém může mít pouhé čtyři palce v průměru, osadit jím tedy lze různá mobilní zařízení, ne nutně jen klasická osobní auta. U nich se pak v případě disků kol počítá s až 25palcovým průměrem.
Automobilka již měla otestovat výdrž systému a prozatím měla dosáhnout pozitivních výsledků. Uni Wheel si pak patentovala nejen ve své domovině, ale také ve Státech a Evropě. Kdy a zda vůbec jej použije v sérii, je zatím otázkou. Je totiž třeba si uvědomit, že silnice nejsou vždy suché a jemné. Redukce v kolech tak bude muset být dokonale utěsněna, jinak se dovnitř dostane vlhkost a nečistoty, což pochopitelně nepovede k pozitivům a sociálním jistotám. Spíše k velmi drahým opravám.
Tak jako tak ale jde o zajímavou inovaci, která si zaslouží pozornost i další vývoj . Zmenšením motorů a odstraněním řady dílů totiž dochází na snížení hmotnosti, což znovu vede k lepší kvalitě jízdy a samozřejmě také k navýšení dojezdu. Půjde sice jen o jednotky kilometrů, každý posun tímto směrem se ale počítá. Zvláště pokud si politici ve finále prosadí svou a většina lidí nebude moci po roce 2035 nic jiného než elektromobil koupit.






Korejci ukázali nové řešení pohonu kol aut, systém Uni Wheel totiž vynechává hnací hřídel díky redukci přímo v kolech. To automobilce umožní mj. navýšit vnitřní prostor jejích budoucích elektrických aut. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
