Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Manažer Tesly nechtěně prozradil vývoj ceny baterií v posledních 5 letech, pro elektromobily je to další rána
14.9.2022 | Petr Prokopec
S elektromobily a snahami o jejich rozšíření je spojena spousta problémů, ty jednoznačně největší ale souvisí s jejich akumulátory. Vedle jejich omezené energetické hustoty a nevalných možností dobíjení je potíží jejich cena. Ta měla v posledních letech rychle klesat, ale nezměnilo se nic.
Již několik let politici, aktivisté i zástupci některých automobilek mluví v souvislosti s elektromobily o jejich zlevňování. Jako argument používají rychlé zvyšování výroby docílené právě umělými tlaky na jejich rozšíření, což může působit logicky, však úspory z rozsahu lze uplatnit při výrobě téměř čehokoli. Jak se nicméně znovu a znovu ukazuje, elektromobily nejenže nezlevňují, ale navzdory veškerému přerozdělování v jejich prospěch dokonce zdražují rychleji než spalovací auta.
Pokud si uvědomíme, že jich vzniká víc a víc, nedává to zdánlivě žádný smysl, problém je ale v tom, že úspory z rozsahu nejsou všelék. Podobně jako v případě energií způsobila manipulace s trhem daleký nesoulad nabídky s poptávkou, tentokrát v případě vzácných kovů jako lithium, kobalt nebo nikl, které během krátké doby zdražily o stovky procent. Jakékoli myslitelné zlevnění v jiných oblastech to vyrovnalo či přebilo. A protože akumulátory jsou jasně nejdražším součástí elektroaut, výsledkem je výše zmíněné.
Potvrzení, že to není jen teorie, přinesla technická konference, kterou v San Francisku pořádala zkraje týdne banka Goldman Sachs. Té se neúčastnili pouze investoři, ale také Martin Viecha, manažer Tesly mající na starosti vztahy s akcionáři. Jeho slova tak jistě měla všechny přítomné přesvědčit, jak se v Tesle vše vyvíjí správným směrem. Když ale hovořil o vývoji nákladů na to či ono v posledních letech, poněkud nechtěně prozradil, že situace kolem cen akumulátorů není vůbec růžová.
Viecha totiž uvedl, že zatímco v roce 2017 přišla výroba jednoho vozu Teslu na 84 tisíc dolarů (cca 2 058 000 Kč), v posledních čtvrtletích se již jednalo o 36 000 USD (882 000 Kč). To je opravdu značný posun, který ale odpovídá v prvé řadě tomu, že Tesla v roce 2017 nabízela v podstatě jen Modely S a X, drahé, pomalu ručně vyráběné vozy. Model 3 se teprve rozjížděl, přičemž v daném období vznikly jen asi dvě tisícovky exemplářů. Vůči tomu na konto větších sourozenců s většími bateriemi připadlo zhruba 100 tisíc kusů. Loni nicméně značka měla na kontě 930 422 vyrobených vozů, z čehož na Model 3 a Y připadlo 906 032 kusů a na Model S a X pouhých 24 390 kusů.
To ale jen tak na okraj, samo o sobě to nepopírá teorii o klesajících cenách akumulátorů. Viecha ale - zjevně ve snaze bít se v prsa, jak Tesla dokázala snížit náklady v jiných oblastech, - dodal, že na konto nákladů na výrobu baterií z toho nešlo nic. Akumulátory tedy skutečně nezlevňují, naopak - do aut dominujících současným prodejům potřebuje Tesla menší baterky než do Modelů S a X. Jistě, různé firmy je mohou vyrábět s různými náklady, Tesla je ale lídr, a tak nelze předpokládat, že by v tomto ohledu zaostávala. Baterky prostě nezlevňují, zdražují, proto jsou elektromobily pořád o tolik dražší než konvenční vozy a nůžky se dále rozevírají.
Zajímavé je, že elektromobily mají dle Viechy představovat třetí zásadní revoluci ve výrobě aut, kdy tou první bylo v roce 1908 zavedení pásové linky pro Ford Model T a druhou efektivnější přístup, jenž v 70. letech minulého století zavedla Toyota. Překvapivě s ním i souhlasíme, ale v trochu jiném duchu. Zatímco oba předchozí kroky vedly k zpřístupnění aut mnohem širším skupinám lidí, „elektrická revoluce” míří úplně opačným směrem.


Tesla nechtěně potvrdila, že náklady na výrobu baterek do aut už pět let neklesají, s ohledem na jejich nižší kapacitu u současné produkce (ve srovnání se stavem roku 2017) právě naopak. Foto: Tesla
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT včera 15:01
- První brazilské vítězství v Moto2; Salač out včera 14:00
- Vítězem Moto3 byl prohlášen lídr šampionátu Rueda včera 13:00
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem 28.6.2025
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash 28.6.2025
Nejnovější články
Největší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
před 2 hodinamiLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
před 3 hodinamiIronie osudu: Auta Jaguaru vyšla ze studie kvality poprvé dobře ve chvíli, kdy je zrovna přestal vyrábět
před 5 hodinamiVysoká hmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je zjevně mrtvé ještě před dokončením
před 6 hodinamiZákazníkovi Fordu krátce po koupi samovolně shořelo auto, o rok později dostal od firmy dárek, na který nezapomene
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam