Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mechanik Mercedesu popsal zbraň, jež mu pomohla ovládnout F1, mohla ho ale i potopit
28.12.2020 | Petr Prokopec
Mercedes v posledních letech vládne Formuli 1 naprosto suverénně, není to ale tak, že by měl v některém konkrétním ohledu ohromně navrch. Jde tu o spoustu dílčích výhod a vzduchové pistole používané v boxech patří mezi ně.
V roce 2009 se poprvé a naposledy stal mistrem světa Formule 1 Jenson Button. Právě tehdy jsme v královské motoristické disciplíně naposledy viděli tankování během závodů, od následující sezóny již monoposty musely mít palivo na celý závod. To vyústilo v příchod větších nádrží a prodloužení vozů o přibližně 20 centimetrů. Souběžně s tím výrazně narostl význam vzduchové pistole utahující matice kol, které do té doby byly spíše opomíjené.
Proč tomu tak je, není třeba dlouze vysvětlovat. Dříve byl kladen důraz na tankovací pistole, neboť doplňování paliva zabralo více času než přezutí kol, a tak s ním - s nadsázkou řečeno - nebylo kam spěchat. Jakmile však vešel v platnost onen zákaz, začaly se týmy soustředit právě na vzduchové pistole. Pouze s jejich pomocí bylo možné urychlit zastávku natolik, že pilot byl ve všech čtyřech rozích odbaven za nějaké dvě tři vteřiny. To je oproti minulosti značný posun, v závislosti na množství paliva totiž zastávka trvala až 12 sekund.
I mezi rychlými ale někdo musí být nejrychlejší, a tak následoval vývoj, který posunul rychlost zastávek až do dnešních, poněkud absurdních časů, kdy pomalu stačí déle mrknout a celé přezouvání pneumatik propásnete. Nejdále to s rychlostí dotáhl Mercedes, jemuž rychlé zastávky pomáhají při jeho dominanci. Vsadil na extrémně rychlé pistole, které ale mohou být darem i prokletím - stačí drobná chyba při zacházení s nimi a celý závod se může z předem vyhraného proměnit v jasně prohraný.
Promluvil o tom Aaron Jeeves, mechanik, který má u Mercedesu na starosti levé přední kolo na voze Valtteriho Bottase. Ten osvětlil činnost svého služebního náčiní i rozdíly vůči běžným vzduchovým pistolím, jež znají mechanici ze servisů. Ty obvykle mají hned několik poloh, jak pro utahování šroubů či matic, tak pro jejich povolování. Pokud by se jimi museli zabývat mechanici v boxových uličkách, došlo by na zbytečnou ztrátu času.
Pistole Mercedesu jsou proto koncipované tak, že první stlačení spouště vede k povolování, druhé pak pro změnu k utahování, mechanik si nemůže vybírat. Má to pochopitelně svou logiku, neboť když pilot přijede do boxů, nejprve se musí stará kola sundat a pak nová nandat a přepínání směru otáčení by znamenalo ztrátu času.
Problém nicméně nastává ve chvíli, kdy dojde k špatnému nasazení či utažení kola. V té chvíli totiž dochází k několikerému stisknutí spouště, což nejen požírá důležitý čas, ale zároveň je i matoucí. V daný moment se zvyšuje stres, a jakkoliv jsou mechanici důkladně vycvičení, jsou to stále jenom lidé. Jak jsme tedy již naznačili výše, v takový moment se otevírá prostor pro chyby, které mohou být kardinální.
Stejně jako se změnily pistole, změnily se i matice. Nyní je zdobí řada prohlubní a výstupků, které zlepšují kontakt s nástavcem. Nicméně samotná matice je při nasazené pistoli neviditelná, pročež mechanik může ověřit, že vše je správně utaženo, až po jejím odejmutí. V ten samý moment nicméně již jiný z mechaniků signalizuje, že vše je hotovo. A že tomu tak není, se zjistí, až když se pilot rozjede.
Stejně tak je třeba pamatovat na nemalou sílu pistole. Ta může vyprodukovat přes 3 000 Nm při 9 000 otáčkách, načež stačí jen nesprávné nasazení, a rázem jsou rohy matice ohoblované popř. závit stržený. Následná výměna kola je pak v rámci závodu prakticky nemožná. Na vzduchové pistoli tedy skutečně záleží, pročež vlastně není ani tak překvapivé, že její cena se pohybuje v řádu několika stovek tisíc korun - je tedy extrémně drahá, stejně jako všechno na ef-jedničky...


Zastávky ve Formuli 1 jsou dnes dílem okamžiku, a to i díky vzduchovým pistolím šetřícím milisekundy. Ty používané Mercedesem mají být nejrychlejší, stejně jako darem ale mohou být i prokletím. Foto: Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 4 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Společný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před hodinouMajiteli zánovního Volva za jízdy selhaly brzdy po aktualizaci software, který měl tento problém řešit. Vše natočil na video
před 3 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 4 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 6 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva