Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 | Petr Prokopec
Kdysi převratný technický vynález, který nejprve bodoval na speciálech pro Le Mans a v monopostech Formule 1, se postupně stal normou a dnes i významnou součástí toho, jaký vizuální dojem auta dělají. Němci ale chystají revoluci, která by podstatu brzdových systémů změnila a prakticky je uklidila z dohledu.
Technologie brzd se po celou historii aut svou podstatou neměnila zdaleka tak dramaticky jako jejich jiné součásti. Nejprve se rozmachu dočkaly brzdy bubnové, které se u některých aut používají dodnes, souběžně s tím už od konce 19. století probíhaly pokusy zajistit deceleraci aut pomocí rotujících kotoučů a třmenů s třecími segmenty. Tzv. kotoučové či diskové brzdy tedy teoreticky nejsou vůbec novým nápadem, praktického rozšíření se ale dočkaly až mnohem později.
Pokusů se s nimi prosadit proběhlo víc, všechny se ale ukázaly být slepými uličkami. Až v roce 1951 se kotoučové brzdy objevily na monopostu Formule 1, ovšem ani tehdy nebyly dominantní technologií. Až 24hodinovka v Le Mans v roce 1953, kterou ovládl Jaguar C-Type jako jediné auto s kotoučovými brzdami v celém poli, znamenala zlom, po kterém už pro automobilový svět nevedla cesta zpět. V roce 1955 se objevilo první skutečně velkosériové silniční auto s kotoučovými brzdami v podobě Citroënu DS a od té doby je na sériových automobilech používáno v principu stále stejné řešení.
V průběhu let jsme se dočkali zejména mohutné evoluce v oblasti materiálů. Dnes v této oblasti hrají prim karbon-keramické brzdy, které první silniční auto od Mercedesu dostalo v roce 2000. Souběžně s tím rostl počet pístků v třmenech a měnil se i materiál používaný na destičky, princip však zůstává skutečně stejný jako v roce 1955. Nyní se ovšem rýsuje další revoluce, byť je otázkou, jak přirozená by vlastně byla.
Od chvíle, kdy výrobci začali ve velkém koketovat s elektromobilitou, jsou totiž klasické brzdy třeba v mnohem menší míře. Stále silnější elektrické jednotky dokážou zajistit i většinu brzdění, pokud nejedete opravdu aktivně, což většina lidí nedělá. Nejsilnější systémy současnosti dokážou vyvinout brzdný výkon až 300 kW, což je pochopitelně zlomek maximálního výkonu kotoučových brzd (u silnějších aut řádově megawatty), pokud ale jezdíte podle předpisů za prací a zábavou, využijete je zřídka, v podstatě jen v nějkaých krizových situacích.
To činí klasické kotoučový brzdy nejenže málo potřebnými, někdy jsou až na obtíž. Pokud je dlouho nepoužíváte vůbec, oreznou a mohou být korozí zdecimovány až do té míry, že je přes minimální předchozí využívání můžete akorát vyhodit. Některé automobilky (například i Škoda u Enyaqu) to řeší alespoň částečným návratem k zapouzdřeným bubnovým brzdám, ty ale mají své limity, které se ukázaly už v roce 1953 v Le Mans.
Znovu Mercedes-Benz i proto už nějaký ten pátek pracuje na systému zvaném In-Drive, v jehož rámci se brzdy mají přesunout z krajů náprav do jejich středů, kde by byly součástí elektromotorů. Stále by šlo o systém používající destičky či kotouče, nicméně v opačném gardu, než je tomu nyní. Kotouče jsou tedy uchycené napevno a místo toho se otáčejí destičky, jenž navíc zvládají sevřít celý povrch kotouče. K bezpečnému zastavení tedy potřebujete méně tlaku.
Usazení brzd do uzavřeného housingu má i další výhod, kdy tou stěžejní je redukce neodpružené hmotnosti, a tedy zvýšení ovladatelnosti. Mimo to se nemusíte obávat oné koroze, stejně jako dojde na redukci zastávek v servisech - dle Mercedesu mají brzdy zvládnout až 15 let či 300 tisíc kilometrů provozu. I když je možné, že poté bude výměna stát tolik, že s radostí budete vzpomínat i na extrémně drahou výměnu baterie...
Přesun brzd do středu vozu a fakt, že nespoléhají na větrání s pomocí vzduchu, nýbrž uzavřený vodní okruh, může dále výrobcům umožnit úplné zakrytí kol a tedy navýšení dojezdu. Stejně jako se nebude do okolního prostředí dostávat železitý prach.
Brzdy In-Drive tak mají řadu výhod, dle Mercedesu je nicméně stále třeba vyřešit mnohé detaily. Technici značky si totiž pohrávají s různými druhy chladicí kapaliny, stejně jako s její viskozitou. Kromě toho brzdy stále ještě nezvládají plnou a ideální spolupráci s dalšími systémy, jako je třeba ABS. Proto automobilka zatím ani nechce upřesnit, kdy a zda vůbec se nové řešení nastěhuje na produkční auta.








Nová technologie In-Drive má znamenat konec kotoučových brzd, jak je známe dnes. Je ale stále ve vývoji a Němci ani nenaznačují, kdy bychom se jí mohli dočkat u produkčních aut. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 11 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha