Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes si nechal patentovat systém záměrného vypouštění vzduchu z pneu, má pozoruhodný smysl
23.11.2021 | Petr Miler
Na první pohled to vypadá jako úplná hloupost. Však podobný systém by v moderních autech dával smysl, leda kdyby pneumatiky přihušťoval - kvůli spotřebě, a tedy i emisím CO2, dojezdu, čemukoli takovému. Mercedesy si ale skutečně budou tlak upouštět.
Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších a současně nejpodceňovanějších součástí automobilu. Dokáží ovlivnit neskutečné množství věcí a jen lepší obutí umí udělat z průměrného auta velmi dobré, nebo naopak z dobrého mizerné. Konstrukce pneumatik má zásadní vliv nejen na jízdní či brzdné vlastnosti, ale třeba i na schopnost vozu snášet horší povrch silnice, na hlučnost ve vyšších rychlostech či pochopitelně také na spotřebu paliva a vše, co s ní souvisí.
To jsou naprosto klíčové věci, přesto většina lidí pneumatiky vnímá tak, že prostě jsou. A když si vybírá nové, kouká primárně na cenu. Výrobci jsou si ale výše zmíněného pochopitelně vědomi velmi dobře, a tak se snaží s pneumatikami pracovat tak, aby fungovaly co nejlépe. Jednou z cest jsou hrátky s tlakem, kdy už jsme slyšeli o několikerých systémech, které by byly s to pneu s pomocí zbytkové energie dofukovat, a tedy udržovat jejich vysoký tlak, což by mělo pozitivní vliv zejména na spotřebu čehokoli. Mercedes si ale nechal patentovat systém, který by pneumatiky uměl vyfouknout, i když nebudou trpět žádným defektem.
Na první pohled to zní jako žert nebo nesmysl, když se ale začtete do patentové dokumentace automobilky, zjistíte, že to smysl dává velmi dobrý. Mercedes se tím připravuje na dobu elektrickou, kdy může s větší pravděpodobností dojít k selhání brzd. Jednak proto, že brzdy na těchto autech budou obecně slabší, a tak bude snazší je přetížit. Spíše ale proto, že decelerace je u elektrických vozů zajištěna kombinací klasických brzd a elektromotoru, což je systém, který si tak trochu musí předávat štafetu. A kdyby při tom selhal, přijde ke slovu patent třícípé hvězdy.
Ta totiž počítá s tím, že v momentě částečného či úplného selhání brzd prostě uměle vyfoukne pneumatiky, čímž zásadně zvýší jejich valivý odpor, a pomůže tak vozu zastavit dříve, než se mu do cesty připlete překážka, která to udělá za brzdy. To zní docela chytře, berte to jako takovou poslední záchrannou brzdu.
Automobilka pochopitelně říká, že systém je možné využít i na jiných, tedy také konvenčních autech, u nichž pochopitelně brzdy mohou selhat též. Ve všech případech se pak systém bude skládat z centrální řídicí jednotky a jednotky řízení tlaku vzduchu napojené na pneumatiky vozidla. Tyto dva systémy se aktivují, když brzdění selže nebo má poruchu. A pneumatiky jednoduše vypustí. Jednoduché a účinné. Doufejme jen, že sám systém neselže a nevypustí někomu pneumatiky ve chvíli, kdy pojede třeba 200 km/h po německé dálnici. To by se sám stal problémem, nikoli řešením...



Jakkoli to může znít podivně, Mercedesy budou umět záměrně vypouštět tlak z pneumatik vozu. Je to docela chytře jednoduché bezpečnostní opatření. Grafika: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, Carbuzz
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 2 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 3 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 5 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 6 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
