Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes si nechal patentovat systém záměrného vypouštění vzduchu z pneu, má pozoruhodný smysl
23.11.2021 | Petr Miler
Na první pohled to vypadá jako úplná hloupost. Však podobný systém by v moderních autech dával smysl, leda kdyby pneumatiky přihušťoval - kvůli spotřebě, a tedy i emisím CO2, dojezdu, čemukoli takovému. Mercedesy si ale skutečně budou tlak upouštět.
Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších a současně nejpodceňovanějších součástí automobilu. Dokáží ovlivnit neskutečné množství věcí a jen lepší obutí umí udělat z průměrného auta velmi dobré, nebo naopak z dobrého mizerné. Konstrukce pneumatik má zásadní vliv nejen na jízdní či brzdné vlastnosti, ale třeba i na schopnost vozu snášet horší povrch silnice, na hlučnost ve vyšších rychlostech či pochopitelně také na spotřebu paliva a vše, co s ní souvisí.
To jsou naprosto klíčové věci, přesto většina lidí pneumatiky vnímá tak, že prostě jsou. A když si vybírá nové, kouká primárně na cenu. Výrobci jsou si ale výše zmíněného pochopitelně vědomi velmi dobře, a tak se snaží s pneumatikami pracovat tak, aby fungovaly co nejlépe. Jednou z cest jsou hrátky s tlakem, kdy už jsme slyšeli o několikerých systémech, které by byly s to pneu s pomocí zbytkové energie dofukovat, a tedy udržovat jejich vysoký tlak, což by mělo pozitivní vliv zejména na spotřebu čehokoli. Mercedes si ale nechal patentovat systém, který by pneumatiky uměl vyfouknout, i když nebudou trpět žádným defektem.
Na první pohled to zní jako žert nebo nesmysl, když se ale začtete do patentové dokumentace automobilky, zjistíte, že to smysl dává velmi dobrý. Mercedes se tím připravuje na dobu elektrickou, kdy může s větší pravděpodobností dojít k selhání brzd. Jednak proto, že brzdy na těchto autech budou obecně slabší, a tak bude snazší je přetížit. Spíše ale proto, že decelerace je u elektrických vozů zajištěna kombinací klasických brzd a elektromotoru, což je systém, který si tak trochu musí předávat štafetu. A kdyby při tom selhal, přijde ke slovu patent třícípé hvězdy.
Ta totiž počítá s tím, že v momentě částečného či úplného selhání brzd prostě uměle vyfoukne pneumatiky, čímž zásadně zvýší jejich valivý odpor, a pomůže tak vozu zastavit dříve, než se mu do cesty připlete překážka, která to udělá za brzdy. To zní docela chytře, berte to jako takovou poslední záchrannou brzdu.
Automobilka pochopitelně říká, že systém je možné využít i na jiných, tedy také konvenčních autech, u nichž pochopitelně brzdy mohou selhat též. Ve všech případech se pak systém bude skládat z centrální řídicí jednotky a jednotky řízení tlaku vzduchu napojené na pneumatiky vozidla. Tyto dva systémy se aktivují, když brzdění selže nebo má poruchu. A pneumatiky jednoduše vypustí. Jednoduché a účinné. Doufejme jen, že sám systém neselže a nevypustí někomu pneumatiky ve chvíli, kdy pojede třeba 200 km/h po německé dálnici. To by se sám stal problémem, nikoli řešením...



Jakkoli to může znít podivně, Mercedesy budou umět záměrně vypouštět tlak z pneumatik vozu. Je to docela chytře jednoduché bezpečnostní opatření. Grafika: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, Carbuzz
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
před 10 hodinamiNejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva