Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor V12 v LaFerrari používá proměnlivé sání zakázané v F1. Jak funguje?
30.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Proměnlivá délka sání není nová a z hlediska šíře využití zase ani výjimečná technologie. U Ferrari ale funguje trochu jinak, jako kdysi v F1.
Italská část „Svaté trojice” hybridních hypersportů, LaFerrari, bude asi navždy autem snů, podobně jako Enzo, F50 nebo F40. Jednou z velmi zajímavých součástí je pochopitelně motor, LaFerrari má totiž jako jediné z tohoto tria atmosférický dvanáctiválec. McLarenu i Porsche musí stačit válců osm, britský stroj navíc sází na přeplňování.
Dvanáctiválec v LaFerrari má objem 6 262 ccm a dostal se tak na náš seznam 10 nejobjemnějších motorů osobních aut. Dnes se ale podívejme na jeho sání, které má plynule variabilní délku. Tato technologie byla původně používána ve Formuli 1, pak ale byla postavena „mimo zákon”. A tak jsme dnes svědky ne zase tak ojedinělého paradoxu - v silničních autech se objevuje pokročilejší technika než v F1, kde konstruktérům svázaly ruce pravidla FIA. K čemu je toto konkrétní řešení, vysvětluje Jason Fenske na videu níže.
Manipulace s délkou sání není novinka, jenže většinou se v sání otvírají a zavírají různé klapky a délka sacích kanálů se mění skokově. V motoru LaFerrari tomu tak není - elektromotorky můžou měnit délku sacích kanálů plynule. Rozsah v milimetrech neznáme, ale na videu se můžeme podívat na graf, který ukazuje, jak dlouhé jsou sací kanály v procentech s tím, že 100 % je maximální délka.
Rozdílná délka sání je u atmosférických motorů podstatná kvůli tomu, že při nízkých otáčkách je vhodné mít tenké a dlouhé vedení nasávaného vzduchu k sacím ventilům, ale při vyšších otáčkách je lepší kratší, ale širší potrubí. Proměnlivá délka sání umožní nastavení motoru tak, že pásmo otáček s maximálním točivým momentem je širší.
Ve zkratce - motoru se dobře dýchá ve všech otáčkách. Rozepíšeme-li se o tom složitěji, klíčové jsou vlny vyššího tlaku vzduchu v sacích kanálech. Nasávaný vzduch se nahromadí napřed u zavřeného sacího ventilu, kde se tak vytvoří vyšší tlak. Tahle vlna tlaku pak cestuje zpátky do sání, kde se odrazí a míří zpět k sacímu ventilu.
Klíčové je navrhnout sání tak dlouhé, aby se ventil otevřel přesně ve chvíli, kdy je u něj vlna vyššího tlaku vzduchu. Do válce se tak dostane o trochu víc vzduchu, než je jeho objem, a efekt je podobný jako u přeplňování. Je samozřejmě velmi mírný, nesrovnatelný s turbem nebo kompresorem, ale když normální přeplňování nechcete použít, takhle můžete dostat z motoru o pár koní navíc.
Samozřejmě ale s rostoucími otáčkami roste rychlost pohybu oné vlny vyššího tlaku vzduchu, takže v ideálním stavu je třeba plynulé proměnlivosti délky sacích kanálů. Přesně to nabízí LaFerrari a take díky tomu může jeho dvanáctiválec nabídnout 800 koní a 700 Nm z objemu 6 262 ccm. A to je opravdu působivý poměr, na silniční auto zcela jednoznačně...

Takhle předvádí fungování systému Jason Fenske
Přímo Ferrari k pohonu LaFerrari poskytlo vesměs jen obecně pojaté obrázky
Přesnou podobu systému proměnlivé délky sání si Ferrari střeží, tohle schéma aspoň ukáže, kde tento systém hledat - těsně před sacími ventily. Na obrázku vpravo vidíme i jednotlivé součásti sacího potrubí, které se s pomocí elektromotorů
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, ATD Sportscars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
včeraNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda se dá nevyužitá koupit ve verzi, kterou nechtěl a nechce už téměř nikdo
před 5 hodinamiNové Lamborghini Fenomeno fenomenálně bledne vedle novinky doslova garážové firmy, i na skutečná Lamba navazuje nesrovnatelně líp
před 7 hodinamiDrahé německé značky pláčou, náhlý krok Číňanů je tvrdě zasáhl ve chvíli, kdy to nejmíň potřebují
před 8 hodinamiItalové začali používat nový typ radaru. Zaznamená i přestupky, na které byla dosud technika krátká
před 10 hodinamiMercedes dál střílí naslepo, i po všech přehmatech a strojených obratech sází na stejně slabou kartu
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva