Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor V12 v LaFerrari používá proměnlivé sání zakázané v F1. Jak funguje?
30.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Proměnlivá délka sání není nová a z hlediska šíře využití zase ani výjimečná technologie. U Ferrari ale funguje trochu jinak, jako kdysi v F1.
Italská část „Svaté trojice” hybridních hypersportů, LaFerrari, bude asi navždy autem snů, podobně jako Enzo, F50 nebo F40. Jednou z velmi zajímavých součástí je pochopitelně motor, LaFerrari má totiž jako jediné z tohoto tria atmosférický dvanáctiválec. McLarenu i Porsche musí stačit válců osm, britský stroj navíc sází na přeplňování.
Dvanáctiválec v LaFerrari má objem 6 262 ccm a dostal se tak na náš seznam 10 nejobjemnějších motorů osobních aut. Dnes se ale podívejme na jeho sání, které má plynule variabilní délku. Tato technologie byla původně používána ve Formuli 1, pak ale byla postavena „mimo zákon”. A tak jsme dnes svědky ne zase tak ojedinělého paradoxu - v silničních autech se objevuje pokročilejší technika než v F1, kde konstruktérům svázaly ruce pravidla FIA. K čemu je toto konkrétní řešení, vysvětluje Jason Fenske na videu níže.
Manipulace s délkou sání není novinka, jenže většinou se v sání otvírají a zavírají různé klapky a délka sacích kanálů se mění skokově. V motoru LaFerrari tomu tak není - elektromotorky můžou měnit délku sacích kanálů plynule. Rozsah v milimetrech neznáme, ale na videu se můžeme podívat na graf, který ukazuje, jak dlouhé jsou sací kanály v procentech s tím, že 100 % je maximální délka.
Rozdílná délka sání je u atmosférických motorů podstatná kvůli tomu, že při nízkých otáčkách je vhodné mít tenké a dlouhé vedení nasávaného vzduchu k sacím ventilům, ale při vyšších otáčkách je lepší kratší, ale širší potrubí. Proměnlivá délka sání umožní nastavení motoru tak, že pásmo otáček s maximálním točivým momentem je širší.
Ve zkratce - motoru se dobře dýchá ve všech otáčkách. Rozepíšeme-li se o tom složitěji, klíčové jsou vlny vyššího tlaku vzduchu v sacích kanálech. Nasávaný vzduch se nahromadí napřed u zavřeného sacího ventilu, kde se tak vytvoří vyšší tlak. Tahle vlna tlaku pak cestuje zpátky do sání, kde se odrazí a míří zpět k sacímu ventilu.
Klíčové je navrhnout sání tak dlouhé, aby se ventil otevřel přesně ve chvíli, kdy je u něj vlna vyššího tlaku vzduchu. Do válce se tak dostane o trochu víc vzduchu, než je jeho objem, a efekt je podobný jako u přeplňování. Je samozřejmě velmi mírný, nesrovnatelný s turbem nebo kompresorem, ale když normální přeplňování nechcete použít, takhle můžete dostat z motoru o pár koní navíc.
Samozřejmě ale s rostoucími otáčkami roste rychlost pohybu oné vlny vyššího tlaku vzduchu, takže v ideálním stavu je třeba plynulé proměnlivosti délky sacích kanálů. Přesně to nabízí LaFerrari a take díky tomu může jeho dvanáctiválec nabídnout 800 koní a 700 Nm z objemu 6 262 ccm. A to je opravdu působivý poměr, na silniční auto zcela jednoznačně...

Takhle předvádí fungování systému Jason Fenske
Přímo Ferrari k pohonu LaFerrari poskytlo vesměs jen obecně pojaté obrázky
Přesnou podobu systému proměnlivé délky sání si Ferrari střeží, tohle schéma aspoň ukáže, kde tento systém hledat - těsně před sacími ventily. Na obrázku vpravo vidíme i jednotlivé součásti sacího potrubí, které se s pomocí elektromotorů
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, ATD Sportscars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Volbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
před 3 hodinamiSpalovací motory zdaleka neřekly poslední slovo, říká vývojový šéf Ferrari, dostane z nich prý ještě daleko víc
před 5 hodinamiOpuštěný luxusní hotel skrývá i 9 let po svém zavření flotilu zanedbaných luxusních aut, tady se zastavil čas
před 6 hodinamiDnes už zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit ve stavu nového auta, majitel z ní udělal muzejní kus
včeraZkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.21. 12:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.21. 11:48 - řidičBOB
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 10:34 - petr_riha
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom