Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů
dnes | Petr Prokopec
V jednu chvíli byly označovány za jasnou budoucnost automatických převodovek a měly v ruce všechny trumfy potřebné k tomu, aby se jí skutečně staly. Některé automobilky ale vzaly věc za špatný konec a dopady je nyní trápí tak, že raději sází na osvědčenější alternativu.
Dvouspojkové převodovky se v jednu chvíli zdály být jedinou možnou budoucností automatů. Teoreticky totiž nabízely jen samé výhody - jsou efektivnější, umí být rychlejší i jemnější současně, záleží jen na tom, co od nich čekáte. Někteří výrobci to s nimi vzali za správný konec a nabízejí je s úspěchem do všech typů aut v jejich portfolií bez ohledu na zaměření, za příklad vezměme Porsche. Jiní ale poznávají pravý opak.
22 let od chvíle, kdy koncern Volkswagen představil vůbec první dvouspojkovou převodovku v sériově vyráběném voze (Golf R32 čtvrté generace), se totiž stále více projevuje jejich nejzávažnější problém. Dvouspojky jsou po stránce technologické velmi komplikované a musíte je vyvinout a vyrobit bez velkých kompromisů, pak jsou i robustní a neuškodí jim ani vysoká hmotnost auta, ani vysoký výkon. Porsche si tohle může dovolit, proto s nimi skóruje, mainstreamové značky ale zvlášť v poslední době šetří, na čem se jen dá. A u dvouspojkových automatů se jim to krutě nevyplácí.
Své o tom ví sám VW, který už dřív začal od svého DSG ustupovat, nově jsou na stejné vlně také Korejci. Hyundai totiž oznámilo, že u modelu a Santa Fe ustupuje od své dvouspojkové převodovky zvané v jeho případě DCT. A důvod je skutečně stále ten samý - dlouhodobé dopady nedostatečně robustní konstrukce.
Automobilka totiž musela nedávno povolat do servisů více než 12 tisíc aut, u kterých hrozilo, že při zcela běžné jízdě dojde k natolik závažnému defektu, že odstaví mimo provoz celou převodovku. Míra poruchovosti přitom byla 100procentní, načež Hyundai muselo všem vozům celé DCT vyměnit. To pochopitelně bolí a volá po reakci.
Kolegové z Car and Driver, kteří o celé záležitosti poprvé informovali, dodávají, že podobné problémy měli u dlouhodobě testované Kie Sorento. V průběhu pouhých 13 tisíc kilometrů totiž muselo dvakrát dojít na výměnu kapaliny do převodovky, aby pak následně došlo k výměně celého DCT. Mluvčí Kie však aktuálně uvedl, že Sorento zatím u dvouspojky zůstává. Loučí se s ní však také Hyundai Santa Cruz, přičemž v obou případech převodovku doplňoval 2,5litrový motor.
Nově bude s tímto agregátem spojen běžný osmistupňový automat s konvertorem točivého momentu, ovšem pouze u těch verzí, které nedisponují hybridní technikou - v takovém případě zůstává pod kapotou klasický automat šestistupňový. Dvouspojky se tak z dlouhodobého hlediska stávají kvůli své komplexitě špásem, který musí být buď vývojově a výrobně drahý na počátku, nebo se stane drahým v rámci záruk či škod na pověsti později. VW ani Hyundai zjevně nejsou ochotny přijmout ani jedno.


Z dvouspojkové převodovky se i pro Korejce začíná stávat velmi drahý problém, proto od ní začínají ustupovat. Foto: Hyundai
Zdroje: Car and Driver
Bleskovky
Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025Porsche v zoufalosti začalo nabízet přímé slevy na elektrický Macan. Nepamatujeme, kdy naposledy něco takového udělalo
27.7.2025Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Největší „ležáky” u dealerů: Po těchto autech neštěkne ani pes, na zákazníka v USA si počkají až 1,5 roku!
před 10 hodinamiVšechno je vzhůru nohama: Budeme se řídit poptávkou, ne emisními normami, říkají Číňané. Spalovací motory nezaříznou
včeraJe stupidně krátkozraké stěžovat si na 0procentní cla na dovoz amerických aut do Evropy, i když to opačným směrem bude 15
včera„Lidé mají z elektromobilů špatné pocity,” říká šéftechnik Maserati. To konečně pochopilo, kudy se ubírat
včeraNovou levnou Teslu natočili do detailu ještě před odhalením. Ukazuje, co všechno je firma schopna ořezat
včera
Živá témata na fóru
- Americké vozy a vše kolem nich 07.29. 22:41 - denis
- Rychlodotazy 07.29. 21:46 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 07.29. 15:56 - řidičBOB
- Politický koutek 07.29. 07:26 - Stepan
- Škoda Auto obecně 07.28. 17:57 - jerry
- Detektory policejních radarů 07.27. 16:58 - Brus
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 07.27. 11:33 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:12 - pavproch