Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů

V jednu chvíli byly označovány za jasnou budoucnost automatických převodovek a měly v ruce všechny trumfy potřebné k tomu, aby se jí skutečně staly. Některé automobilky ale vzaly věc za špatný konec a dopady je nyní trápí tak, že raději sází na osvědčenější alternativu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů

dnes | Petr Prokopec

Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů

/

Foto: Hyundai

V jednu chvíli byly označovány za jasnou budoucnost automatických převodovek a měly v ruce všechny trumfy potřebné k tomu, aby se jí skutečně staly. Některé automobilky ale vzaly věc za špatný konec a dopady je nyní trápí tak, že raději sází na osvědčenější alternativu.

Dvouspojkové převodovky se v jednu chvíli zdály být jedinou možnou budoucností automatů. Teoreticky totiž nabízely jen samé výhody - jsou efektivnější, umí být rychlejší i jemnější současně, záleží jen na tom, co od nich čekáte. Někteří výrobci to s nimi vzali za správný konec a nabízejí je s úspěchem do všech typů aut v jejich portfolií bez ohledu na zaměření, za příklad vezměme Porsche. Jiní ale poznávají pravý opak.

22 let od chvíle, kdy koncern Volkswagen představil vůbec první dvouspojkovou převodovku v sériově vyráběném voze (Golf R32 čtvrté generace), se totiž stále více projevuje jejich nejzávažnější problém. Dvouspojky jsou po stránce technologické velmi komplikované a musíte je vyvinout a vyrobit bez velkých kompromisů, pak jsou i robustní a neuškodí jim ani vysoká hmotnost auta, ani vysoký výkon. Porsche si tohle může dovolit, proto s nimi skóruje, mainstreamové značky ale zvlášť v poslední době šetří, na čem se jen dá. A u dvouspojkových automatů se jim to krutě nevyplácí.

Své o tom ví sám VW, který už dřív začal od svého DSG ustupovat, nově jsou na stejné vlně také Korejci. Hyundai totiž oznámilo, že u modelu a Santa Fe ustupuje od své dvouspojkové převodovky zvané v jeho případě DCT. A důvod je skutečně stále ten samý - dlouhodobé dopady nedostatečně robustní konstrukce.

Automobilka totiž musela nedávno povolat do servisů více než 12 tisíc aut, u kterých hrozilo, že při zcela běžné jízdě dojde k natolik závažnému defektu, že odstaví mimo provoz celou převodovku. Míra poruchovosti přitom byla 100procentní, načež Hyundai muselo všem vozům celé DCT vyměnit. To pochopitelně bolí a volá po reakci.

Kolegové z Car and Driver, kteří o celé záležitosti poprvé informovali, dodávají, že podobné problémy měli u dlouhodobě testované Kie Sorento. V průběhu pouhých 13 tisíc kilometrů totiž muselo dvakrát dojít na výměnu kapaliny do převodovky, aby pak následně došlo k výměně celého DCT. Mluvčí Kie však aktuálně uvedl, že Sorento zatím u dvouspojky zůstává. Loučí se s ní však také Hyundai Santa Cruz, přičemž v obou případech převodovku doplňoval 2,5litrový motor.

Nově bude s tímto agregátem spojen běžný osmistupňový automat s konvertorem točivého momentu, ovšem pouze u těch verzí, které nedisponují hybridní technikou - v takovém případě zůstává pod kapotou klasický automat šestistupňový. Dvouspojky se tak z dlouhodobého hlediska stávají kvůli své komplexitě špásem, který musí být buď vývojově a výrobně drahý na počátku, nebo se stane drahým v rámci záruk či škod na pověsti později. VW ani Hyundai zjevně nejsou ochotny přijmout ani jedno.


Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů - 1 - Hyundai i30 N 2021 automat 03Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů - 2 - Hyundai i30 N 2021 automat 04
Z dvouspojkové převodovky se i pro Korejce začíná stávat velmi drahý problém, proto od ní začínají ustupovat. Foto: Hyundai

Zdroje: Car and Driver

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše