Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů
30.7.2025 | Petr Prokopec
V jednu chvíli byly označovány za jasnou budoucnost automatických převodovek a měly v ruce všechny trumfy potřebné k tomu, aby se jí skutečně staly. Některé automobilky ale vzaly věc za špatný konec a dopady je nyní trápí tak, že raději sází na osvědčenější alternativu.
Dvouspojkové převodovky se v jednu chvíli zdály být jedinou možnou budoucností automatů. Teoreticky totiž nabízely jen samé výhody - jsou efektivnější, umí být rychlejší i jemnější současně, záleží jen na tom, co od nich čekáte. Někteří výrobci to s nimi vzali za správný konec a nabízejí je s úspěchem do všech typů aut v jejich portfolií bez ohledu na zaměření, za příklad vezměme Porsche. Jiní ale poznávají pravý opak.
22 let od chvíle, kdy koncern Volkswagen představil vůbec první dvouspojkovou převodovku v sériově vyráběném voze (Golf R32 čtvrté generace), se totiž stále více projevuje jejich nejzávažnější problém. Dvouspojky jsou po stránce technologické velmi komplikované a musíte je vyvinout a vyrobit bez velkých kompromisů, pak jsou i robustní a neuškodí jim ani vysoká hmotnost auta, ani vysoký výkon. Porsche si tohle může dovolit, proto s nimi skóruje, mainstreamové značky ale zvlášť v poslední době šetří, na čem se jen dá. A u dvouspojkových automatů se jim to krutě nevyplácí.
Své o tom ví sám VW, který už dřív začal od svého DSG ustupovat, nově jsou na stejné vlně také Korejci. Hyundai totiž oznámilo, že u modelu a Santa Fe ustupuje od své dvouspojkové převodovky zvané v jeho případě DCT. A důvod je skutečně stále ten samý - dlouhodobé dopady nedostatečně robustní konstrukce.
Automobilka totiž musela nedávno povolat do servisů více než 12 tisíc aut, u kterých hrozilo, že při zcela běžné jízdě dojde k natolik závažnému defektu, že odstaví mimo provoz celou převodovku. Míra poruchovosti přitom byla 100procentní, načež Hyundai muselo všem vozům celé DCT vyměnit. To pochopitelně bolí a volá po reakci.
Kolegové z Car and Driver, kteří o celé záležitosti poprvé informovali, dodávají, že podobné problémy měli u dlouhodobě testované Kie Sorento. V průběhu pouhých 13 tisíc kilometrů totiž muselo dvakrát dojít na výměnu kapaliny do převodovky, aby pak následně došlo k výměně celého DCT. Mluvčí Kie však aktuálně uvedl, že Sorento zatím u dvouspojky zůstává. Loučí se s ní však také Hyundai Santa Cruz, přičemž v obou případech převodovku doplňoval 2,5litrový motor.
Nově bude s tímto agregátem spojen běžný osmistupňový automat s konvertorem točivého momentu, ovšem pouze u těch verzí, které nedisponují hybridní technikou - v takovém případě zůstává pod kapotou klasický automat šestistupňový. Dvouspojky se tak z dlouhodobého hlediska stávají kvůli své komplexitě špásem, který musí být buď vývojově a výrobně drahý na počátku, nebo se stane drahým v rámci záruk či škod na pověsti později. VW ani Hyundai zjevně nejsou ochotny přijmout ani jedno.


Z dvouspojkové převodovky se i pro Korejce začíná stávat velmi drahý problém, proto od ní začínají ustupovat. Foto: Hyundai
Zdroje: Car and Driver
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejnovější články
Šéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 2 hodinamiDalší automobilka zařízla hotový elektrický model těsně před jeho uvedením na trh, někteří konečně přichází k rozumu
před 3 hodinamiZatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva