Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec si sám postavil brutální Wankel se čtyřmi rotory, stálo ho to miliony
17.10.2019 | Petr Prokopec
Ďábelský stroj syčí a plive oheň jako zběsilý, o prázdnou show se ale v žádném případě nejedná. Motor známého nadšence Roba Dahma má disponovat výkonem až 3 000 koní.
Wankelův rotační motor bude zřejmě už navždy spojen s Mazdou, a to přesto, že japonská automobilka jej nevymyslela, nepoužila jako první a dnes už ho nějaký ten pátek nenabízí. Je přitom otázkou, zda se příští rok dočkáme návratu, pokud však ano, tradiční fanoušci rotačního motoru v jásot propukat nebudou. Dá se totiž předpokládat, že na trh nedorazí sportovně koncipovaný agregát, nýbrž spíše ekologická jednotka. Očekávat tedy můžeme hybridní ústrojí, kde Wankel převezme pouze roli výrobníku energie, místo aby se staral o samotné roztáčení kol.
Nepůjde o jedinou změnu vůči minulosti, další novinkou by měla být skutečnost, že půjde o agregát pouze s jedním rotorem a tedy jen s jednou komorou. Bleskurychlé sprinty tedy opravdu nebudou na programu dne, místo toho Mazda zjevně naprosto vše podřídila dosažení co nejnižší spotřeby a emisí. Nicméně příští rok je ještě daleko a je možné, že veškeré dosavadní informace nemají až tak úplně reálný základ. Dočkat se tedy můžeme i dvourotorové jednotky.
Ještě letos nás ovšem čeká premiéra trochu jiné rotační jednotky, a sice čtyřrotorového Wankelu. Za tím stojí americký nadšenec Rob Dahm, který je mezi fanoušky netradičního agregátu nadmíru známou osobou. Wankelem totiž osazuje řadu aut, jenž továrnu opouštěly s tradičními „písťáky“. Souběžně s tím dochází i na ladění pohonných jednotek, jenž následně i přes svůj mizivý objem produkují výkony šplhající i přes tisíc koní.
Dosud Dahm pracoval hlavně s továrními ústrojím, jakkoliv modifikovanými. Nicméně stále šlo o dvourotorové nebo třírotorové agregáty. Jeho sen však vždy bylo ústrojí, které pohánělo Mazdu 787B. Tedy až do loňského roku jediný japonský vůz, který kdy vyhrál 24 hodin Le Mans. Značka však pod jeho kapotu nainstalovala čtyřrotor, jehož zvuk dokázal dostat do kolen i hluchého. Na silnice jej však nepustila.
Přesně to hodlá Dahm změnit, pracovat proto začal na vlastním agregátu. A jak dokládá nové video, pohonná jednotka již ožila. Premiéra speciální Mazdy RX-7 na tuningové show SEMA, jenž odstartuje za necelý měsíc, je tak daleko reálnější. Na její odhalení jsme přitom nadmíru zvědavi, a to nejen kvůli motoru, jehož základ vyšel na 1,4 milionu korun celková cena se s dalšími investicemi vyšplhala daleko za hranici 2 milionů Kč. Stejně zajímavá je i nová koncepce vozu, který již nepočítá pouze s jednou poháněnou nápravou.
Více si řekneme za přibližně tři týdny, zvědavi jsme hlavně na potvrzení výkonu - tedy pokud na to dojde. Momentálně totiž Dahm naznačuje, že čtyřrotor by mohl produkovat klidně i 3 000 koní. Není tedy překvapivé, že přenášet je bude dopředu i dozadu, neboť dvojici pneumatik by posílená jednotka nejspíše usmažila na místě. Ostatně plameny šlehá již nyní, a to ani nedošlo na odhalování jejího plného potenciálu.
Rob Dahm se konečně dočkal prvního nastartování svého čtyřrotoru. Plně představit jej hodlá za necelý měsíc na tuningové show SEMA pod kapotou upravené Mazdy RX-7
Zdroj: Rob Dahm@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB