Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř
26.3.2019 | Mirek Mazal
Vozy Formule 1 obouvají nejlepší pneumatiky světa, o tom nemá smysl se přít. Jak vypadají zvenčí, ví snad každý, ale co se skrývá v jejich nitru?
Správné obutí rozhoduje o tom, jestli auto zůstane na silnici, popř. jestli mu za jízdy náhodou neexploduje kolo. Pneumatiky jsou jediným styčným bodem mezi vozem a silnicí a v závislosti na zvyšující se rychlosti jízdy roste význam volby těch správných pryží. Ty nejlepší obouvají monoposty Formule 1, třebaže není na místě si dělat iluze, že jejich pouhé nazutí na jakýkoli jiný vůz povede k větší rychlosti. Jsou stavěné tak, aby dobře fungovaly i při extrémním zatížení a na vaší Fabii 1,0 TSI by zřejmě zůstaly při jakékoli jízdě tvrdé jako puky.
Už z tohoto důvodu musí mít nutně specifickou konstrukci, ale jak vypadá? Běžně zůstává ukryta pod vrstvami četné gumy, jednomu z nadšenců se ale podařilo dostat ke skutečné pneumatice monopostu F1 od Pirelli, kterou se rozhodl rozpitvat před objektivem kamery.
Italská firma je od roku 2011 jediným dodavatelem pro závodní monoposty a žlutý pruh na boku symbolizuje středně tvrdou směs. S ohledem na to běhoun překvapil svou tvrdostí, celkem dlouho odolával i brusnému kotouči úhlové brusky. Nejdříve vzniklo značné množství bílého kouře, dokud se neobjevil pod ním ukrytá ocelový drát.
Ani příčný řez nebyl pro kutilský nástroj jednoduchý. Po oddělení čtvrtky z celého obvodu pneumatiky se ukázala velmi tenká konstrukce důležitých vrstev, které mají za úkol držet komponenty v jednom přilnavém celku.
Prvním důležitým prvkem je ocelové lanko na okraji pneumatiky v oblasti, kde guma přiléhá na disk. Kolem něj a krátce směrem vzhůru vedou tenké drátky tvořící kostru v oblasti blízké ráfku. Zbytek bočnice už je tvořen výhradně gumou bez zpevňovacích prvků.
Běhoun je jen pár milimetrů tlustý, použitá pneu z videa má celkově jen asi 5 až 6 mm gumy a ocelové konstrukce, přesto je tvrdá a odolná. Nejtužší místo je blízko patky pláště, zpevnění lemu usnadňuje překonání sil při brzdění, kdy by se disk mohl protočit gumou.
Leckdo by možná čekal nějaké kosmické řešení, ale není tu, pneumatika je svou základní konstrukcí podobná těm, které používáme na silničních vozech. Používá „jen” odlišné a materiály a vzhledem k pneumatikám osobních aut je velmi tenká - tak, aby při jízdě bylo minimalizováno množství rotující hmoty.












Pohled na rozřezané - a možná ještě více rozřezání - obutí Formule 1 je pozoruhodný, třebaže překvapí snad jen extrémně tenkou konstrukcí
Zdroj: Driver61@Youtube
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025Jak hluboko lze klesnout? Mercedes začal odhalovat nové GLC a tahle absurdita je jeho maska
5.8.2025Prodejce Fordu ztratil zábrany a řekl, proč byste systém start-stop měli vypnout před každou jízdou
5.8.2025Německé automobilky s brutálním propadem zisků čelí hororovému scénáři. Sami Němci shrnuli, co rozhodne o jejich osudu
5.8.2025Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá
5.8.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 09.04. 13:46 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch