Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nesledování indexů pneumatik při jejich výběru vám může zničit auto
24.3.2019 | Mirek Mazal
T, H, XL, co na tom sejde, hlavně že stojí co nejméně. Šetřit tímto přístupem při výběru nových pneumatik se opravdu nevyplatí, výsledkem může být destruktivní exploze obutí za jízdy.
V rámci péče o auto se nikdy nesmí zapomínat na jeden z nejpodstatnějších prvků, kterým jsou pneumatiky. Adekvátní rozměry, slušná kvalita a co nejlepší přilnavost v každém počasí jsou snad samozřejmostí, ale stejně velkou pozornost si zaslouží i malá písmenka na boční straně každého pláště.
Bočnice pneumatik skrývají důležité informace, mezi kterými lze nalézt rychlostní a zátěžový index. Značka definující maximální povolenou rychlost pro výdrž konstrukce je velmi důležitý symbol značící fakt, v jak vysokém tempu jízdy může řidič stále spoléhat na to, že jeho pneumatiky zůstanu pneumatikami.
Zvýrazněné písmeno napovídá maximální přípustnou konstrukční rychlost pneumatiky. Člověk za volantem by měl údaj respektovat, zvlášť když má pod kapotou upravený motor schopný vyvinout větší rychlost, než s jakou výrobce běžně počítá. Značka se nachází u popisku rozměru a je společná pro všechny pneumatiky na celém světě. Vždy platí, že G je do 90 km/h, J do 100 km/h, K do 110 km/h, L do 120 km/h a písmeno M označuje limit rychlosti na dálnicích v České republice. Identifikátory pokračují abecedně až do písmen ZR, která platí auta s maximální rychlostí přes 300 km/h, jak nejlépe ukáže tabulka níže.
Dalším neopomenutelným předpokladem pro správné nazutí vhodných gum je zátěžový index. Písemné vyjádření určuje maximální přípustnou konstrukční hmotnost na jednu pneumatiku. Opět jsou hodnoty domluvené stejně po celé planetě. Schopnost snášet větší tlak auta prozrazuje dvojce písmen XL těsně za sebou jako zkratka pojmu Extra Load (v češtině vysoké zatížení).
Vyplatí se dodržovat oba indexy, protože ignorace vede k nebezpečným problémům. Jeden takový ukázal pětilitrový Mustang při měření výkonu. Majitel posilněného plnokrevníka věnoval čas ladění motoru, ale zapomněl si pohlídat správné pneumatiky. Během měření výkonu pak málem zranil sebe i přihlížející. A zbytečně si poničil auto.
Lidé se přišli podívat na dosažené údaje z válcové brzdy, ale ke konci měření levá zadní guma explodovala a rozletěla se do okolí. Pryž s vlákny a kordem prasknuly v doprovodu kouřové clony a děsivé rány. Materiál zkrátka nevydržel přehnaně vysokou rychlost.
Lepší příklad podceňování indexů těžko pohledat. Na záběrech níže jsou vidět i následky na autě, které přišlo o zadní blatník s podběhem, létající čísti od kola poškodily zadní nárazník včetně dílů zavěšení, palivové nádrže či podvozku. Rychlost se pohybovala kolem 240 km/h, takže žádný extrém - takovým tempem dnes není problém jet třeba po německé dálnici i docela obyčejným autem, i několik škodovek jej zvládá s nadhledem. Tedy, se správným obutím...

Detailní pohled na rychlostní indexy připomíná...
...že šetřit zrovna na tomto aspektu pneumatiky je vážně nesmysl. Prasklá pneumatika ve vysoké rychlosti znamená nebezpečný problém pro řidiče i jeho automobil, při skutečné jízdě snadno i smrtelný
Zdroj: 1320video@Youtube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva