Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci odhalili fígly, díky nimž i nejnovější šestiválcový diesel protlačí přes testy emisí
23.6.2021 | Petr Prokopec
Na kdysi oblíbený pohon je v poslední době nahlíženo politiky nevraživě, velká část zákazníků větších aut jim ale zůstává věrna. Němci proto nad diesely hůl nelámou a BMW svou jednotku B57 vyvinulo tak, aby na ní ani nebylo co kritizovat.
Na diesely je dnes nahlíženo spíše nevraživě, ovšem hlavně politiky a aktivisty, a to přesto, že ještě před pár lety ti samí lidé brojili za jejich rozšíření. Poté však přišel skandál Volkswagenu a rázem byl všemu konec. V reakci na to se pak od kdysi oblíbeného pohonu začaly odvracet automobilky a kvůli tomu začal klesat i jejich podíl na celkových prodejích. Aktuálně se tak zákazníci řídí spíše palcovými titulky v médiích, než aby vsadili na vlastní rozum. Pokud by tak přitom učinili, zjistili by, že moderní diesely jsou spíše „čističkami vzduchu“ než zabijáky kohokoli.
Důkazem místo slibů může být poslední verze třílitrového šestiválcového turbodieselu B57 od BMW. Mnichovská automobilka na vývoji spolupracovala s firmou Garrett, která je doslova synonymem pro turbodmychadla. Pro zmíněný agregát připravila zásadní inovaci, jíž je dvoufázová turbína s variabilními tryskami VNT (Variable Nozzle Turbine). Spoléhá na inovované svody, které se nově dočkaly hned sedmi portů. Šest z nich je přímo součástí výfuku, ten poslední pak byl umístěn na recirkulaci výfukových plynů EGR. Společně pak tyto porty upravují jak vysoký, tak i nízký tlak v turbodmychadlech.
Další novinkou je elektronicky ovládaný obtokový ventil, který spolupracuje se dvěma regulátory VNT, aby dokázal zkrátit odezvu motoru, zejména ve chvíli, když již není zapojeno pouze jedno turbodmychadlo, ale obě. Garrett měl přitom takto zlepšit jak reakce na sešlápnutí plynového pedálu, tak i vylepšit a zjemnit dodávku točivého momentu. Nové řešení přitom má nabízet vyšší výkon než motory s konvenčním přeplňováním, ať již je u toho použito jedno turbo či dvě.
Výrobce mimo to dodává, že přechod na druhou fázi přeplňování s nižším tlakem se nyní odehrává až v 2 250 otáčkách, tedy výše než dříve. Díky tomu dochází k navýšení efektivity v širším pásmu otáček. Turba navíc používají vodou chlazený kompresor, který přímým napojením na EGR umožňuje dosáhnout vyššího objemu recirkulace. Výfukové plyny jsou tedy redukovány ještě dříve, než vůbec začnou putovat skrze anti-emisní systémy. Těmi je míněn především dvoufázový katalyzátor.
Také v této oblasti bylo zapracováno na inovacích, součástí systému je tak nyní katalyzátor s oxidací a filtr pevných částic dostal speciální povrch. Mimo to se potrubí dočkalo ještě druhé nádržky, aby skutečně došlo k maximálnímu spálení a zachycení emisí NOx. Ve finále pak ještě nesmíme opomenout zmínit mild-hybridní systém, který spočívá ve 48voltovém startéru-generátoru. Jeho přínosem pak není jen 8 kW extra výkonu, ale také redukce spotřeby zejména při pomalé jízdě v kolonách.
Díky veškerým těmto inovacím BMW snadno plní emisní normu Euro 6d. Pohonnou jednotku naladěnou na 340 koní a 700 Nm točivého momentu pak mnichovská automobilka montuje třeba do řady modelů s označením 40d na konci a je po konci čtyřturbového dieselu 50d tím nejsilnějším nafťákem, který dnes Mnichov nabízí.
Třílitrový turbodiesel B57 od BMW plní i nejpřísnější emisní normy, a to i díky řadě inovací firmy Garrett. Foto: BMW/Garrett
Zdroje: BMW, Garrett
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis