Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvinuli novou funkci světel, řeší asi nejpalčivější problém těch moderních
12.11.2020 | Petr Miler
Světlomety, jako skoro všechno v autech, učinily za poslední dekády obrovský krok vpřed, s jejich rostoucí efektivitou ale vyvstal jiný problém - v chladu a mrazu zůstávají studené.
Čas od času je dobré sednout za volant některého ze starých aut, na něž tak rádi vzpomínáme, a připomenout si všechny jejich vlastnosti optikou současných vozů. Nebojte, neotočili jsme o 180°, mnoho pěkných věcí je nenávratně pryč a třeba ovladatelnost docela obyčejného automobilu z přelomu milénia vám žádný současný model nenabídne ani zdaleka. Stejně tak vám ale starší auto nenabídne některé vymoženosti moderních následníků.
Jednou z těch nejmarkantnějších jsou světla. Pokrok na tomto poli je ohromující a co bylo ještě před 20 léty vrcholnou modernou, je dnes dvakrát překonanou záležitostí. Stačí poznat třeba matricové LED Audi, které docela poctivě osvětlují všechny části silnice, na nichž nejedou jiná auta, s mimořádnou intenzitou. Když pak sednete do vozu se slušnými halogeny - nebo klidně i xenony - z přelomu milénia, máte najednou pocit, že zkrátka nevidíte. I když jste v těchto autech najezdili před pár dekádami po nocích statisíce kilometrů a váš zrak od té doby nedoznal větší újmy.
Jak už to ale bývá, není to mince s jednou stranou a velmi efektivní osvětlení moderních aut přineslo problémy. Je jich více a jmenovat můžeme třeba menší přirozený rozptyl, tím asi nejpalčivějším je ale jejich používání v zimě. Stačí chlad a vlhkost, ještě hůře mráz nebo úplně nejhůře sníh s mrazem a poznáte trápení, která z dřívějška neznáte. Moderní řešení jsou totiž tak efektivní při přetváření elektřiny ve světlo, že nevytváří skoro žádné zbytkové teplo. A co je příjemné z hlediska spotřeby paliva či energie obecně, je nepříjemné z hlediska uživatelského.
Na moderních světlech velmi snadno ulpívá vlhkost, namrzlá voda či sníh a zejména v posledním případě to může jejich schopnosti snížit tak moc, že vidíte nakonec méně než s oněmi halogeny. I na nich ulpíval sníh, ale stačilo buď nedělat nic, protože se sám roztavil, nebo v případě velkých mrazů na chvíli zastavit a problém se znovu vyřešil sám. Dnes musíte opakovaně zastavovat a vystupovat, což se některým nechce. Lidé pak jezdí „napůl slepí”, což není šťastné ani pro ně, ani pro okolí.
Německá firma Canatu ale přišla s novou funkcí světel, která je vlastně docela jednoduchá a divíme se, že s ní nikdo nepřišel dříve - jejich vyhříváním. Vyhříváme dnes volant, všechny sedačky, loketní opěrky, přední i zadní okno, ostřikovače skel, dokonce i místa, na nichž zůstávají stěrače, tak proč ne světla? Je to jen komfortní funkce navíc, která při spuštění (ať už manuálním či automatickém) párkrát za rok vyřeší výše zmíněné patálie a bez větších energetických nároků tak aktivně zvýší bezpečnost jízdy v noci.
Novinka Canatu se pochopitelně stává součástí krytu světla, je možné ji libovolně formovat a velmi rychle dokáže zahřát povrch světla z hluboce minusových do vysoce plusových hodnot, přičemž nezhoršuje prostupnost světla v momentě, kdy není aktivní. Problém vyřešen? Vypadá to tak, teď je jen otázkou, kdo tuto věc jako první dostane do sériové výroby. Vzhledem k tomu, že tiskovou informaci firmy provází záběr čelního světlometu BMW, tušíme, u jaké značky ji lze očekávat nejdříve.
Nová funkce světel od firmy Canatu je prostě vyhřeje a zbaví orosení, námrazy či sněhu v momentě, kdy je to třeba. Moderní ledky či lasery to samy nezvládnou, negenerují téměř žádné zbytkové teplo. Foto: Canatu
Zdroj: Canatu
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva