Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci ukázali převratná nová světla, s neskutečnými 65 tisíci diodami levněji překonávají i dražší lasery
14.12.2022 | Petr Prokopec
Jestli něco za poslední dekády ušlo v autech obrovský kus cesty, pak jsou to světla. I kdysi drahé a obtížně dostupné bixenony jsou dnes bludičkami vedle moderních LED-světel dostupných i v levných vozech. A co teprve oproti těmto, mají dosvit přes půl kilometru.
Je zajímavé, že značná část lidí při výběru nového vozu neklade na čelní příčky prvky, na nichž opravdu záleží. Prioritou číslo jedna je design. Dá se to nicméně pochopit, neboť asi jen málokdo utratí nemalou sumu peněz za produkt, který se mu vysloveně nelíbí. Stejně tak lze akceptovat i důraz kladený na kabinu, koneckonců značná část vlastnictví je spojena s pobytem uvnitř. Že na čele seznamu nejsou pneumatiky, ač se jako jediné starají o kontakt s vozovkou, už zarazí. A podobně překvapivé může být upozaďování kvalitních světel.
Pokud už se na ně zákazníci soustřeďují, pak je to obvykle kvůli vzhledu, nikoli funkci. Přitom právě jejich kvalita může snadno rozhodovat o tom, zda se z výletu vrátíte domů živí. Čas halogenových žárovek jako dominantního řešení je sice pryč, standardem ostatně přestávají být i xenony. Stále větší moc nad trhem získávají LEDky, jenže spousta z nich zase tak dobře nesvítí. Za pomyslný vrchol jsou dnes považována laserová světla, která zvládnou osvítit prostor na vzdálenost i více než půl kilometru, naneštěstí ale mohou stát jako celé obyčejné auto.
Ovšem i na poli diod probíhá vývoj. Nejnovějším pokrokem se pochlubilo Porsche, které od příštího roku začne své vozy osazovat novými diodovými lampami. Ty budou sice i nadále sázet na čtyřmodulový design jako dnes, ovšem počet použitých LEDek se ve srovnání se stávajícími 84 (či 109, pokud zahrneme i směrová světla) dramaticky rozroste.
Právě počet diod je tím údajem, kterým novinka ohromí nejvíce. V každé lampě budou dva moduly určené pro tlumená a dálková světla, z nichž každý bude disponovat 16 384 LEDkami. To znamená, že každé Porsche bude celkově osazeno neskutečnými 65 536 diodami. Právě ty se postarají o dosud nevídanou intenzitu i přesnost osvětlení prostoru před vozem.
Záměrně ale světla neoznačujeme za dílo Porsche, třebaže na jejich vývoji spolupracovalo. Hlavní podíl náleží německým společnostem Bosch, Infineon a Hella, které přišly s diodami tenkými jako lidský vlas. Právě to umožnilo navýšit jejich počet, přičemž každá je ovládána nezávisle. Při intenzitě 300 luxů pak zvládnou dosvítit až na vzdálenost 600 metrů, tedy dál než ony lasery, přičemž paprsek je silný jak v centru, tak ve stejné míře i po stranách.
Porsche souběžně s tím přišlo s novou řídicí jednotkou, která dle očekávání zabraňuje osvícení ostatních účastníků dopravy, ať již jde o před vámi jedoucí nebo proti vám jedoucí vozidla. Intenzita paprsků matricového osvětlení pak může být nastavena v 1 024 úrovních, přičemž na obnovení projekce dochází každých 16 milisekund. Díky tomu se adaptivní LEDky mohou konečně začít prodávat i ve Státech, kde byly zakázané kvůli odleskům na dopravních značkách, jež se tak ve tmě stávaly nečitelné.
O ceně se žádný ze zdrojů nezmiňuje, o nic levného ale jistě nepůjde - nečekejme, že by si Porsche za taková světla nenechalo připlatit aspoň 100, ne-li 200 tisíc korun. Více si řekneme nejpozději během debutu modernizovaného SUV Cayenne, které by se novými světly mělo pochlubit jako první, další modely budou následovat.





Nová Porsche dostanou převratná nová světla, která nabídnout mimořádnou intenzitu i přesnost matricového osvětlení levněji než už prodávané lasery. Jako první je má vyfasovat modernizovaný Cayenne, který dorazí během příštího roku. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 8 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před hodinouDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 3 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 4 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 6 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva