Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvíjí novou generaci světel. Už za rok a půl mají levně udělat z noci den
18.9.2018 | Mirek Mazal
Světlomety aut ušly za poslední dekády velký kus cesty, evoluce ale nekončí. Němci chystají dostupné řešení, které ještě více přiblíží noční jízdu denní.
Osvětlení vozů za poslední léta ušlo dlouhou cestu. Proměnila se všechna světla, přirozeně největší pozornosti se ale dočkaly přední lampy. První osvětlení aut cca v 80. letech 19. století zajišťoval acetylen a posledním hitem nejmodernějších technologii jsou laserové diody. Neustálé zlepšování svítivosti předních světel s sebou přineslo zvýšení bezpečnosti na silnicích, evoluce ovšem dál pokračuje a do příštích let se očekává další výrazné zlepšení.
Přesvědčen je o tom alespoň německý Continental. Technologický gigant spolupracuje se světelným specialistou Osram na vybudování nové generace světlometů vozidel, které by možnosti nejlepších dnešních aut dostaly za zlomek ceny k širokému spektru zákazníků. Snaží se tedy vyrobit plně přizpůsobitelná LED světla, která automaticky mění svůj a intenzitu paprsku v různých jízdních nastaveních po vzoru drahých matrixových a laserových systémů.
Po příchodu laserů to zní jako krok zpět, podle obou společností je ale jen tímto způsobem možné dostat v dohledné době na trh řešení, které bude dostupné širokému okruhu řidičů, neboť laserová světla by byla stále příliš drahá. Přesto se nemá jednat o ústupek z hlediska fungování - podle Němců budou nové světlomety osvětlovat prostor před vozem s takovou přesností a intenzitou, že řidič bude subjektivně vnímat jízdu v noci stejně jako tu ve dne.
To zní hodně ambiciózně, nové řešení toho ale má být schopno hlavně díky tomu, že si dovolí nechat ve tmě to, co není pro řidiče podstatné. Světla tak mají řidičům automaticky zvýrazňovat chodce a další zranitelné účastníky silničního provozu, mají lépe osvětlovat přechody a jiné výstražné značky na silnici. Z jistého úhlu pohledu by se tak jízda v noci mohla stát paradoxně bezpečnější než ta ve dne, kdy sice řidič vidí vše, je ale rušen mnoha pro něj nepodstatnými věcmi, které se v jeho dohledu odehrávají.
Nejnovější technologie Eviyos společnosti Osram využívá novou podobu pixelového LED světla pro vytvoření plně přizpůsobivého systému osvětlení, který je integrován do senzorů kolem automobilu. Propojení je prý navrženo tak, aby se zlepšilo chování stávajících LED diod. „Například lze mít v LED paprsku neosvětlenou oblast, což zabraňuje tomu, aby světlo zasáhlo určitá okna v budovách, kolem kterých vozidlo projíždí. V jiných případech je světelný tok místně zesilován tak, aby osvětlil jiné objekty, jako jsou například chodci,“ vysvětluje Annette Hebling z Continentalu.
Předpokládá se, že výrobní postup nové generace bude uveden do výroby v roce 2020, tedy už za méně než rok a půl a záhy se objeví i v prvním sériovém voze. Continental s firmou Osram pracují také na vývoji světel, která registrují chodce a další účastníky silničního provozu, a to pomocí technologie matrix a laserového osvětlení, které se již v některých prémiových modelech nachází. Anette Heblingová dodala: „U vozidel schopných rozpoznat chodce bude nová technologie osvětlení umět promítat obrazy, jako jsou přechody pro chodce, jestliže chodec vkročí na silnici.“
Společnost Continental tvrdí, že projekční technologie bude důležitá pro autonomní automobily, které budou muset komunikovat s ostatními účastníky silničního provozu i bez vůle řidiče. Máme se tedy na co těšit, na tomto poli je ještě pořád co zlepšovat. A to je třeba připomenout, jaký pokrok se na tomto poli odehrál - jízda v noci moderním autem dnes a před nějakými 30 léty jsou dvě zcela nesrovnatelné věci.





Budoucí generace vozidel bude využívat k efektivnějšímu osvětlení trasy i data z navigačního systému. Svítit má přesně tam, kam je třeba, a to intenzivněji, než dnes
LED-světla jsou už u dnešních aut široce dostupným řešením, novinka Continentalu a Osramu s nimi má ovšem pracovat ještě mnohem efektivněji
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
22.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejnovější články
Z plánů Hondy na přechod na elektromobily nezbylo skoro nic. Ruší investice, ani v roce 2030 jich neprodá víc než pár set tisíc
před 7 hodinamiVýletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
před 9 hodinamiBritský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
před 10 hodinamiÚplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
včeraK mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.23. 11:18 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.23. 08:50 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan