Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci začali nahrazovat kovové části motoru plastovými, má to spoustu výhod
17.9.2020 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že v dnešním světě je toho z plastu až příliš, pak vás toto řešení zřejmě nenadchne. Nahrazení hliníkových dílů motoru plastovými ale snižuje hmotnost i hlučnost a nejen to.
Hmotnost v automobilové branži stále patří mezi nejzásadnější veličiny. Stejně jako v běžném životě totiž platí, že čím více kilogramů chcete rozpohybovat, tím více energie na to musíte vynaložit. Ukazuje se to třeba na populárních SUV, které jsou rok od roku těžší a svou vysokou spotřebou komplikují výrobcům život. Ti se v oblasti spalovacích motorů dostali do oblasti, kde každé další vylepšení stojí obrovské náklady, proto se přeorientovávají právě na odlehčování.
Zatím se automobilové firmy soustředily na použití lehčích materiálů v konstrukci samotných aut, teď se dostávají na místa a komponenty, kde by to dříve bylo nemyslitelné. Ostatně, dokázal by si někdo představit bezproblémově fungující vačkovou hřídel z plastu?
Pokud je vaše odpověď negativní, máte zatím pravdu, tak daleko ještě vývoj nedospěl. Nicméně Fraunhoferův institut pro chemické technologie uspěl s modulem, do kterého se vačková hřídel usazuje a který skutečně byl vyroben z plastu. Konkrétně jde o vlákny zesílený a teplem vytvrzený polymerový kompozit, na kterém spolupracovala také společnost Mahle a koncern Daimler. Finanční záštitu nad celým projektem pak převzalo německé ministerstvo hospodářství a energetiky.
Plastový modul dokáže ustát vysoké teploty, stejně jako se zvládá vypořádat také s mechanickou nebo chemickou zátěží a opotřebením. Podstatné přitom je, že po odlití již nepotřebuje takovou péči jako srovnatelný komponent z hliníku. Kromě toho v jedné formě můžete vyrobit až 500 tisíc modulů, zatímco dosud byl realitou jen zlomek tohoto čísla. A aby toho nebylo málo, samotná výroba plastu je pro životní prostředí méně škodlivá, než je tomu právě u hliníkového modulu, jakkoli to některým může přijít zvláštní.
Výhody tím přitom ani zdaleka nekončí. Dále na řadě je redukce hluku a vibrací, mimo to je třeba zmínit i monolitický design. Součástí modulu totiž jsou i ložiska, což šetří výrobní čas. Dále jsou tedy redukovány emise při výrobě. Zjednodušena byla i montáž, neboť nyní de facto stačí jen modul přišroubovat ke zbytku motoru a je hotovo. Jelikož je navíc ve vrchní části, stará se zároveň také o snížení těžiště.
Suma sumárum zde máme velké množství výhod, přičemž autoři dodávají, že novinka za sebou již má 600 hodin testování na motorové stolici. Výsledky jsou podle nich velmi uspokojivé, nicméně kdy přesně se projekt stane produkční realitou, zatím není známo. Možná i proto, že tuhost termoplastů je vůči hliníku pouze čtvrtinová. Jakkoliv tedy krátkodobě nový kompozit ohromuje, dlouhodobá odolnost je stále nevyřešením úkolem.


Němci vyvinuli plastový modul vačkové hřídele, má spoustu výhod, ale pochopitelně i svá minus. Foto: Fraunhofer-Gesellschaft
Zdroj: Fraunhofer-Gesellschaft
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 7 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 8 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 10 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes