Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nové spalovací motory Toyoty slibují revoluci, špičková verze má zastínit dokonce i legendární šestiválec
28.9.2024 | Petr Prokopec
Zatímco konkurence po léta házela spalovací motory přes palubu, Toyota jim zůstala věrná a potichu pracovala na jejich další evoluci. Nyní chce dostat do aut nové čtyřválce, které mají být ještě lepší než legendární třílitrový šestiválec 2JZ.
Existuje jen pár motorů, které širší spektrum lidí zná i pod jejich interními kódy. Pokud dáme stranou BMW a jeho divizi M, moc dalších se nerýsuje. Tím nejznámějším z nich je dnes legendární třílitrový šestiválec 2JZ, se kterým přišla Toyota v roce 1991. O dvě léta později pak tuto jednotku vyfasovala Supra čtvrté generace, u které klientela mohla volit mezi atmosférickou a přeplňovanou verzí. Právě druhá zmíněná s označením 2JZ-GTE vedla k celosvětové proslulosti, neboť tento agregát lze vyladit na více než 1 000 koní i při zachování slušné životnosti.
Japonci nicméně mají pocit, že pracují na jednotce, která legendární 2JZ zastíní. Jde o přeplňovaný dvoulitr, který je součástí vyvíjené rodiny nových čtyřválců, které chce Toyota prodávat i v době, kdy má dojít na zákaz spalovacích jednotek, tedy po roce 2035. Z toho důvodu jsou agregáty uzpůsobeny nejen ke spalování klasického benzinu, ale i syntetických pohonných hmot, stejně jako vodíku a dalších zelených alternativ. Navíc je může doplnit hybridní či plug-in hybridní technika.
To vše je pochopitelně hezké, jenže bude to opravdu stačit na překonání legendy? O to se má postarat sportovní aspekt přeplňovaného dvoulitru. Jak totiž informují kolegové z Lexus Enthusiast, novinář z magazínu Japan's Best Car měl možnost svézt se v Lexusu IS, který byl osazen zmíněnou jednotkou naladěnou na 400 koní. O jejich přenos se přitom staral osmistupňový automat. Kromě toho však Japonci testují i kupé RC, kde motor produkuje dokonce 600 koní.
Takový tovární výkon, tedy garantovaný, rozhodně není špatný. O jeho přenos na zadní kola se navíc má starat šestistupňový manuál, skutečně zde tak rázem máme řidičský ideál svého druhu. Nadšení nicméně trochu kazí fakt, že dle techniků značky má jít o závodní projekt. Potenciál dvoulitru je tím ale jasně naznačen. A protože Toyota již opravdu nechce být spojována s pověstí výrobce kvalitních, ale jinak nudných aut, stále je zde nemalá šance i na silniční variantu s poněkud decentnějším naladěním, ovšem stále vysokým potenciálem dalŠích úprav.
V tomto ohledu ostatně věci napomáhá i skutečnost, že Japonci chystají návrat svých někdejších sportovních modelů MR2 a Celica. V jejich případě ale spíše bude použita ona 400koňová verze motoru, případně pak jeho ještě o trochu slabší verze, která produkuje 300 koní. V souvislosti s logem Lexusu by ale dvakrát takový výkon mohl zamířit do série, stávající RC ale u toho již rozhodně nebude, neboť za pár dní oslaví 10 let od zahájení výroby.
Japonci nicméně již mají pracovat na druhé generaci, která by měla dorazit v roce 2026 a bude vycházet z dva roky starého velmi divokého konceptu GR GT3. Pokud jeho produkční varianta dorazí se stejně agresivním vzhledem, pak oněch 600 koní bude stoprocentně potřebovat. Zdá se tedy, že Toyota se opravdu zakrátko stane vzývanou baštou automobilových nadšenců. Jestli ale její nový dvoulitr překoná šestiválec 2JZ, si stále nejsme jisti, to jsou - jak by řekli Američané - hodně velké boty k vyplnění.



Japonci pracují na nové rodině 1,5litrových a dvoulitrových motorů, které by měly zůstat v nabídce i po roce 2035, a to dokonce v Evropě. Jsou totiž uzpůsobeny ke spalování syntetického paliva či vodíku. Zároveň ale mají oslovit i sportovní nadšence. Foto: Toyota, Subaru, Mazda
Zdroj: Lexus Enthusiast, Toyota Times Global@YouTube
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včeraNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle