Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nové spalovací motory Toyoty slibují revoluci, špičková verze má zastínit dokonce i legendární šestiválec
28.9.2024 | Petr Prokopec
Zatímco konkurence po léta házela spalovací motory přes palubu, Toyota jim zůstala věrná a potichu pracovala na jejich další evoluci. Nyní chce dostat do aut nové čtyřválce, které mají být ještě lepší než legendární třílitrový šestiválec 2JZ.
Existuje jen pár motorů, které širší spektrum lidí zná i pod jejich interními kódy. Pokud dáme stranou BMW a jeho divizi M, moc dalších se nerýsuje. Tím nejznámějším z nich je dnes legendární třílitrový šestiválec 2JZ, se kterým přišla Toyota v roce 1991. O dvě léta později pak tuto jednotku vyfasovala Supra čtvrté generace, u které klientela mohla volit mezi atmosférickou a přeplňovanou verzí. Právě druhá zmíněná s označením 2JZ-GTE vedla k celosvětové proslulosti, neboť tento agregát lze vyladit na více než 1 000 koní i při zachování slušné životnosti.
Japonci nicméně mají pocit, že pracují na jednotce, která legendární 2JZ zastíní. Jde o přeplňovaný dvoulitr, který je součástí vyvíjené rodiny nových čtyřválců, které chce Toyota prodávat i v době, kdy má dojít na zákaz spalovacích jednotek, tedy po roce 2035. Z toho důvodu jsou agregáty uzpůsobeny nejen ke spalování klasického benzinu, ale i syntetických pohonných hmot, stejně jako vodíku a dalších zelených alternativ. Navíc je může doplnit hybridní či plug-in hybridní technika.
To vše je pochopitelně hezké, jenže bude to opravdu stačit na překonání legendy? O to se má postarat sportovní aspekt přeplňovaného dvoulitru. Jak totiž informují kolegové z Lexus Enthusiast, novinář z magazínu Japan's Best Car měl možnost svézt se v Lexusu IS, který byl osazen zmíněnou jednotkou naladěnou na 400 koní. O jejich přenos se přitom staral osmistupňový automat. Kromě toho však Japonci testují i kupé RC, kde motor produkuje dokonce 600 koní.
Takový tovární výkon, tedy garantovaný, rozhodně není špatný. O jeho přenos na zadní kola se navíc má starat šestistupňový manuál, skutečně zde tak rázem máme řidičský ideál svého druhu. Nadšení nicméně trochu kazí fakt, že dle techniků značky má jít o závodní projekt. Potenciál dvoulitru je tím ale jasně naznačen. A protože Toyota již opravdu nechce být spojována s pověstí výrobce kvalitních, ale jinak nudných aut, stále je zde nemalá šance i na silniční variantu s poněkud decentnějším naladěním, ovšem stále vysokým potenciálem dalŠích úprav.
V tomto ohledu ostatně věci napomáhá i skutečnost, že Japonci chystají návrat svých někdejších sportovních modelů MR2 a Celica. V jejich případě ale spíše bude použita ona 400koňová verze motoru, případně pak jeho ještě o trochu slabší verze, která produkuje 300 koní. V souvislosti s logem Lexusu by ale dvakrát takový výkon mohl zamířit do série, stávající RC ale u toho již rozhodně nebude, neboť za pár dní oslaví 10 let od zahájení výroby.
Japonci nicméně již mají pracovat na druhé generaci, která by měla dorazit v roce 2026 a bude vycházet z dva roky starého velmi divokého konceptu GR GT3. Pokud jeho produkční varianta dorazí se stejně agresivním vzhledem, pak oněch 600 koní bude stoprocentně potřebovat. Zdá se tedy, že Toyota se opravdu zakrátko stane vzývanou baštou automobilových nadšenců. Jestli ale její nový dvoulitr překoná šestiválec 2JZ, si stále nejsme jisti, to jsou - jak by řekli Američané - hodně velké boty k vyplnění.



Japonci pracují na nové rodině 1,5litrových a dvoulitrových motorů, které by měly zůstat v nabídce i po roce 2035, a to dokonce v Evropě. Jsou totiž uzpůsobeny ke spalování syntetického paliva či vodíku. Zároveň ale mají oslovit i sportovní nadšence. Foto: Toyota, Subaru, Mazda
Zdroj: Lexus Enthusiast, Toyota Times Global@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 47 minutamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva