Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nové SUV Fordu dostalo zvláštní rychlostní stupeň C. Expert popsal, k čemu slouží
25.7.2020 | Petr Prokopec
1, 2, 3, 4, 5, 6 a R, tyto rychlostí jsou dnes obvykle vyobrazeny na hlavicích řadicích pák současných manuálních převodovek. Novinka Fordu má i C.
Novou generaci Fordu Bronco jsme si přiblížili pomalu do posledního šroubku. Nejspíše tedy víte, že vůz bude k mání nejen s desetistupňovým automatem, ale také s manuálem se sedmi dopřednými rychlostmi a zpátečkou. Snímky odhalující řadicí páku této verze ovšem až dosud mohly nezasvěceným udělat v hlavě pořádný zmatek, neboť číslo 7 byste v jejich případě hledali marně. Místo toho se v levé části skrývá písmeno C, jenž je onou chybějící sedmou resp. celkově osmou rychlostí. Tu bychom hezky česky mohli označit jakou Courák, neboť vám neumožní jet extrémně rychle či zběsile, ale naopak doslova hlemýždím tempem.
Na „Céčko“ se nejnověji zaměřil Jason Fenske z Engineering Explained, dle kterého Ford tímto způsobem jen chrání spojku. Zároveň automobilka s modrým oválem ve znaku také vrhá nepříznivé světlo na Teslu, o tom však až později. Nejprve se totiž zaměříme na onu ochranu, která spočívá v extrémně krátkém zpřevodování (94,75:1), s nímž můžete počítat ve chvíli, kdy zařadíte právě C. V tu chvíli totiž vůz automaticky přepřáhne na redukční převodovku, díky čemuž se může pohybovat rychlostmi i pod 2 kilometry v hodině bez prokluzu spojky.
Pokud se ptáte, k čemu je něco takového dobré, pak jste zjevně ještě nikdy nebyli v náročném terénu. Bronco totiž dokáže snadno překonávat i ty největší nástrahy jako spadlé kmeny či velké kameny. Zatímco však v klasickém off-roadu byste museli nízké tempo potřebné k jejich zdolání udržovat za pomoci spojky, což by nevyhnutelně vedlo ke zkrácení její životnosti, zde jednoduše zařadíte speciální převodový stupeň a chytrá elektronika již obstará zbytek.
Fenske dále zdůrazňuje, že extrémně krátké zpřevodování vede rovněž k vyššímu točivému momentu na kolech. Ten může vystoupat až na neskutečných 40 000 Nm, což je čtyřikrát vyšší hodnota, než jakou se svého času chlubil Elon Musk v případě druhé generace Tesly Roadster. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že Ford stvořil absolutní zázrak, který se nezastaví před jakýmkoliv povrchem a ještě navíc patří k nejrychlejším vozům historie.
Jak ale nejspíše již tušíte, realita je trochu jiná. Za vším stojí násobení točivého momentu na motoru díky převodovce. Neznamená to nicméně, že by Bronco bylo ve stejné dynamické lize jako Roadster. Jeho pneumatiky ostatně zvládnou přenést maximálně 6 800 Nm, navíc nejvyšší možné tempo v případě „Céčka“ bylo omezeno na přibližně 8 km/h, řadit byste jej tedy skutečně měli jen v terénu.




Nový Ford Bronco je v terénu suverén hlavně díky speciálnímu rychlostnímu stupni, jehož funkčnost osvětlil Jason Fenske. Foto: Engineering Explained@Youtube
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
včeraDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včeraMercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
včera