Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Novinář názorně ukázal, proč auto s pneu typu run-flat nebude nikdy tak komfortní
15.4.2019 | Petr Prokopec
Automobilky rády tvrdí, že pokročilé generace tzv. dojezdových pneumatik neznamenají žádná negativa pro kvalitu jízdy. Že to není a nemůže být pravda snadno ukáže už pár fotek.
S píchlou pneumatikou se nejspíše setkal každý, kdo řídí auta déle než pár měsíců. Pokud používáte standardní pláště, mohli jste problém napravit jen několika málo způsoby. Prvním bylo nazutím rezervy nebo dojezdového kola, v některých případech pomůže tzv. knot, u malých dírek opravný spej. Občas se dá dojet do servisu po vlastní ose, to ale jen za předpokladu, že není daleko, vzduch z pneumatiky utíká pomalu a vy máte šanci ji průběžně dofukovat.
Vše to představuje otravné komplikace, proto vznikly pneumatiky typu run-flat. První s nimi spojený patent byl zapsán již v roce 1892 Johnem F. Seiberlingem, ten však na jejich využití příliš nezbohatl. Pneumatiky odolávající píchnutí se zpočátku neuchytily, znovu tak došlo k jejich objevení až v roce 1978, kdy se svým revolučním pláštěm RunOnFlat vyrukovala firma Goodyear. U sériového vozu - šlo o Chevrolet Corvette - se však objevil až v roce 1994. A ve velkém se výrobní linky rozjely až o 10 let později, kdy je začalo používat BMW na všem, co není ryzí M. Od té doby jej do nabídky zařadila řada dalších výrobců.
Princip run-flatů je založen na vyztužených bočnicích. Pokud máte běžné obutí, dochází při ztrátě tlaku k borcení bočnic vlivem hmotnosti vozidla. Dojít může k vysvléknutí patek pláště, po pár kilometrech se navíc taková pneumatika úplně zničí. Run-flaty vám oproti tomu umožní dojezd až 1 000 km, byť při rychlosti obvykle snížené na 80 km/h. Následná oprava však již není výrobci doporučována, konstrukce obutí se jízdou bez podpory tlakového vzduchu poškodí a nemusí být dále spolehlivá.
To znamená koupi nové pneumatiky, jež je vůči standardním o pár stokorun dražší. Nejde však o jediné negativum s run-flaty spojené, další připomenul na svém účtu na Instagramu Harry Metcalfe. Bývalý šéfredaktor a zakladatel magazínu Evo a majitel působivé automobilové sbírky zveřejnil fotky výřezů z pneumatik, z nichž jedna je běžná a druhá odolávající píchnutí.
Jasně patrná je tak velmi tlustá a tuhá bočnice run-flatů, která pneumatice neumožňuje pohltit silniční nerovnosti tak dokonale, jako to zvládá standardní obutí. Její zesílení navíc vede k vyšší neodpružené hmotnosti (až o 1,5 kg), která se taktéž negativně projevuje na jízdních vlastnostech. A nejde jen o komfort, ale také o spotřebu, již ještě dále zhoršuje vyšší valivý odpor s run-flat spojený. A aby toho nebylo málo, problematické je i přezouvání.
Pomalu by se tedy mohlo zdát, že pro pořízení run-flatů neexistuje jediný důvod. Tedy kromě skutečnosti, že v případě proražení pneumatiky dojedete do servisu po vlastní ose a nebudete muset čekat na odtahovku. Je to ale výhoda, kterou oceníte možná i jednou za několik let - trpět zhoršenou kvalitou jízdy na run-flatech budete pořád, třebaže jejich vývoj pokročil a negativa nejsou tak zřetelná, jako před 10 či 15 léty.


Rozdíl mezi standardními pneumatikami a run-flaty spočívá v zesílených bočnicích. U run-flatů jsou o tolik mohutnější, že negativní vliv na celkovou kvalitu jízdy jednoduše nemohou nemít
Zdroj: Harry Metcalfe@Instagram
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před hodinou
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
